2023-03-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Tove mördades av kräket Johanna!
Men ja. Jag försöker svara på vad försvarsadvokaten försöker lägga fram. Tror absolut JJ och MH dödat TT. Så vad vill du med ditt inlägg?
Senast redigerad av FMR 2023-03-27 kl. 16:12.
Citera
2023-03-27, 16:08
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- Sangborn om Johannas googlingar på "mörda någon diskret" m.m. Sangborn menar att en ung person gör mängder av googlingar och om man plockar ur några få av dessa ur sitt sammanhang så blir det missvisande. Sangborn tror att man skulle hitta "knasiga grejer" bland allas googlingar.

Kanske dags att kolla upp Sanborn's googlingar eftersom det är okej att googla lite knasigt, vi kanske hittar något olustigt där med om att bränna och mörda folk lite diskret sådär?

Konstigt argument, aldrig har googling/besök på sidor av gärningsman varit irrelevanta om de utfört ett relaterat brott.
Citera
2023-03-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kanske dags att kolla upp Sanborn's googlingar eftersom det är okej att googla lite knasigt, vi kanske hittar något olustigt där med om att bränna och mörda folk lite diskret sådär?

Konstigt argument, aldrig har googling/besök på sidor av gärningsman varit irrelevanta om de utfört ett relaterat brott.
Förstår hur du tänker 💭 men försvarsadvokaterna har lika dumma bortförklaringar som både JJ och MH det blir skrattretande. Dom har inget vettigt komma med.
Citera
2023-03-27, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Så jag också tänker skadorna märkena på armar och handleder bör bli olika om du håller trycker ner med händer eller låser med benen. Vinkel och tryckskador blir inte lika på över under sida samt placeingen.

Det borde kanske ge fula skador på armarna där knäna varit, de är väl en invändning mot att en gm har gjort det själv, dvs haft knäna på Toves armar.
Men samtidigt kan ju förmultning/brännskador försvårat att se sådant, jag vet inte.

I det rättsmedicinska svaret ser man att det finns tecken på exponering av kraftig värme/brännskador på kroppens framsida, varvid armarna ska ha utsatts. Hänvisning till punkter 61, 67 och 69. (149/96, 73-74)

Vi får se vilka frågor rättsläkare får och hur hon svarar på dom.
Citera
2023-03-27, 16:11
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Du verkar ändå ha pannben. Clea trampar överallt o ingenstans fnv. Förvarsdvokater har 0 Etik&Moral. De går för att fria klienterna 100% that’s it.
Inte alla. Jens Lapidus lämnade advokatkåren då han kände att han inte orkade försvara mördare/våldtäktsmän längre. Han upplevde samvetskval att klienten kunde begå samma brott igen vid friande dom. Jens Lapidus arbetade väl på samma byrå som Clea?
Citera
2023-03-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Tänkte exakt det. INGEN googlar på något sånt bara för att. Hoppas inte juryn faller för deras förklaringar. Så vidrigt. I Tingsrätten sitter ju ba ett gäng inkompetenta personer som dömer
Citera
2023-03-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jo, det förstår jag. Men jag kan liksom inte se hur hon skall få det dithän ändå? Kan inte se att det kan bli en ”olycka” om man fäller någon som blir medvetslös/spyr och där man tar ett ”kort stryptag” samtidigt som hon sitter på henne och ingen HLR?
Så är det att vara försvars advokat. Fast det är uppenbart att en person dött av sin klient. ska ju dom försöka hjälpa klienten att få så lindrigt straff det går. Som jag fattat det är väl det dom ska göra. Inget jobb jag skulle vilja ha!
Citera
2023-03-27, 16:18
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ni alla här som har diagnos hur fungerar alkohol ihop med medicinen som tas?
Jag menar man tar ju medicinen för att coola ner och alkoholen för att bli snurrig.

Om jag inte missminner mig så går MH på Concerta, och en relativt låg dos..?
Till att börja med så rekommenderas ej att dricka alkohol i samband med intag av CS, det vill säga centralstimulantia* (men det gäller väl så gott som all medicinering..). Men hur är kombon att gå på denna medicin och känna för att festa till det med lite alkohol? Rent generellt så tas CS oftast så tidigt som möjligt på dagen (när du vaknat), och är därefter verksam i kroppen omkring 6-8h. Framåt sen eftermiddag/kväll har således medicinen "gått ur" kroppen, och riskerna för biverkningar vid alkoholintag minskar. Jag har vid något tillfälle tagit en öl eller två medan medicinen fortfarande var verksam, och det enda jag märkte av var att jag blev lite slöare än annars, men det kan även ha påverkats av att jag satt i vårsol med polare.

(*avsedd för att öka möjligheten till koncentration och uppmärksamhet, och bidra till att minska impulsivitet).
Citera
2023-03-27, 16:23
Medlem
ziggarillens avatar
Har Clea försvarat någon kändismördare och vunnit mål innan? Jag kan inte se henne framför mig i något mål och vill gärna veta vem hon är? Ingen har svarat hitills fast jag ställde samma fråga tidigare. Jag känner igen henne och det måste bero på att jag sett henne på TV i nåt sammanhang. Varför valde stryparen just henne?
Citera
2023-03-27, 16:24
Medlem
ziracorns avatar
Verkar som om JJ var ganska svag psykiskt idag, av rapporter att höra!?

Nån på plats med annan uppfattning?
Citera
2023-03-27, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jo, det förstår jag. Men jag kan liksom inte se hur hon skall få det dithän ändå? Kan inte se att det kan bli en ”olycka” om man fäller någon som blir medvetslös/spyr och där man tar ett ”kort stryptag” samtidigt som hon sitter på henne och ingen HLR?

Blir lite många olyckor där.

Först slagit sig så illa att hon kräks och dör. Det låter som att slaget ändå ska varit väldigt hårt. På det sätter sig då JJ och stryper henne. Då kräks hon. Är det så hon menar?

Svt:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration.
"

Försvaret gör vad de kan utifrån klientens berättelse. Alla invändningar som går att göra måste man försöka med.

Jag kan också tänka mig (gissar) att Clea Sangborn har diskuterat resultatet av den rättsmedicinska undersökningen med en sakkunnig, eftersom det måste annars vara väldigt svårt att kunna ifrågasätta en rättsläkare utan egen medicinsk kunskap.

Att Johanna inte ska ha gjort något hävdar Johanna ju med att hon blev chockad. Undrar om rätten kommer att köpa det, särskilt efter att de får veta allt hon gjort så snart efter döden.
Citera
2023-03-27, 16:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag har uppenbarligen fått fel bild i hjärnan av de inblandades kroppsstorlek? Det var nån bild som susade förbi där TT såg ut att vara huvudet högre än JJ, vilket inte synkade med att JJ skulle väga +70

Det går ju inte ihop så ungefär, vilken längd har respektive kvinna?
(jag vet, det står redan någonstans menar lite probs med min laptop nu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in