2023-03-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Fullt rimligt. Clea verkar vara riktigt störd hon också.

Har JJ hotat MH är det klart JJ kan lämna salen så MH får öppna upp sig ordentligt utan att vara rädd för att bli ihjälslagen och strypt av JJ.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det vore intressant att få se bilder på JJ nu, för jag tror att hon har blivit mycket tjock. Även Tove tycks ha varit tjock då hon mördades. De flesta bilder som man får se på henne i tidningar och i FUP är gamla och då hade hon en ganska normal kropp. Men på bilderna från Nöjet under mordnatten - t ex när hon går upp för trappan - verkar hon tjock.
hon har ju jacka. Läste vilken vikt minns inte exakt vad den var. Men inte var det så att jag tänkte det är världens tjockis. JJ dubbelhaka det handlar ju vinklar när man tar en selfie. Skickar hon selfie till MH bryr hon sig inte utseendet. Och MH vet ju varför hon ser sliten ut
Citera
2023-03-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
My

Är du på plats greven?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
JJ är 180 cm lång och ska vara relativt stark (livsstilen med hjälp på gården, hästar, mm) .
TT betydligt kortare (ca 165 cm har jag för mig?).

180cm är ju inte så där superlångt tror hon hade behövt vara närmare 195+ för att få det att gå till med avståndet till armarna samtidigt som hon sitter på Tove... beroende på hur Tove hade sina armar självklart... hade hon dem längskroppen är det ju fullt möjligt... men annars ser jag de som omöjligt att hon ska nå med benen att pressa ner armvecken...

Men jag kan ju såklart ha helt fel.
Citera
Medlem
JJs försvarsadvokat har frågor till AW. Hon undrar vad Tove hade sagt till JJ på klubben. Han säger han inte minns. Då nämner hon att han i sitt förhör (från FUPen) nämner att Tove hade sagt ”Hur känns det att vara så misslyckad” till JJ.

Fyfan för att behöva försvara en människa som JJ. Man måste verkligen vara bra på att stänga av emotionellt när man står framför anhöriga till tjejen som mördades och ska försöka förminska allting samt även måla upp en bild av att Tove var problematisk.
Citera
2023-03-27, 15:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
JJs försvarsadvokat har frågor till AW. Hon undrar vad Tove hade sagt till JJ på klubben. Han säger han inte minns. Då nämner hon att han i sitt förhör (från FUPen) nämner att Tove hade sagt ”Hur känns det att vara så misslyckad” till JJ.

Fyfan för att behöva försvara en människa som JJ. Man måste verkligen vara bra på att stänga av emotionellt när man står framför anhöriga till tjejen som mördades och ska försöka förminska allting samt även måla upp en bild av att Tove var problematisk.

Det roliga var ju att Tove visste hur rätt hon hade om JLJ... synd bara att de kostade henne livet.
Citera
2023-03-27, 15:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Inte mycket. Känner av spriten mindre när jag medicinerar. Tidigare i livet drog jag ladd eller amfetamin på fester, kunde dricka hur mycket som helst utan att bli särskilt full.

Men det säger väl alla alkisar. De känner ju inte att de gör sig till åtlöje. Bilkörning blir de ju bäst på.
"Än slank han hit och än slank han dit och nu ligger han i diket."
-Nej, jag var inte full, bara 10 öl.
Citera
Medlem
Dagens punkter är avklarade och nästa gång är på onsdag igen. JJ kommer börja förhöras och sedan MH.

Angående om MH kunde vittna utan JJ, var beslutet:
Tingsrätten har funderat på advokat Svegfors begäran om att 18-åringen ska höras utan att 20-åringen är närvarande i rättssalen. Tingsrätten utgår ifrån att förhöret åtminstone ska börja hållas som vanligt. "Skulle en situation uppstå där hon har svårt att uttrycka sig kan vi ta ställning till det igen", säger rättens ordförande

(Från Sveriges Radio P4 Jönköping)
Citera
Medlem
Rättegångsdag 1 - måndag 27 mars

Del 2

Uppdaterad: 27 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Schema för dagen:
- Åklagaren går igenom sina yrkanden.
- Toves pojkväns målsägandebiträde
- Johannas försvarsadvokat
- Majas försvarsadvokat

- Förhör med Toves pojkvän Albin:
- Förhör med Toves tvillingsyster My:
- Förhör med Toves pappa:

Majas försvarsadvokat Mikael Svegfors:

- Maja sov bara några få timmar natten mellan fredag och lördag. Hon var således redan trött innan hon anlände till Johannas förfest på lördagskvällen.
- Kort innan stängning på Nöjet dricker hon snabbt en drink och mår sedan illa på vägen till JJ:s lägenhet
- När hon kom fram till Johannas lägenhet var hon "mycket trött och illamående".
- Svegfors menar att sovalkoven ligger bakom ett draperi, bakom ett piano och att sängen vetter mot en murstock. Allt detta är ljuddämpande.
- Svegfors menar att registreringarna i Majas hälso-app visar att mobilen rörde sig - inte att Maja rörde sig. Någon annan kan ha flyttat på mobilen.

Förhör med Toves pojkvän Albin:

- Tove hade inte planerat att gå till Nöjet men blev sugen på att gå ut när hon blev tillfrågad av Albins vänner över Discord
- När Tove lämnade lägenheten var hon "glad". Hon hade druckit "en svag grogg" men var inte särskilt berusad
- Tove sms:ade att Johanna hade slagit henne. Han tyckte det var rätt konstigt.
- Albin ringde därför upp Tove, men hon ville inte gå in på några detaljer då utan ville ta det när hon kom hem.
- På advokat Sangborns fråga om han minns vad Tove ska ha sagt till Johanna på Nöjet svarar Albin att han inte minns vad hon sa.
- Sangborn hänvisar till FUP där Albin säger till polisen att Tove ska ha sagt "Hur känns det att vara så misslyckad?"
- Vid samtalet 01:50 avrådde Albin Tove att gå hem till Johannas lägenhet; "för det blir bara bråk".
- Albin tyckte inte att de skulle ta det när de hade druckit
- Albin säger att han tyckte att det var en dålig idé eftersom tjejerna hade bråkat innan och att han inte litade på Johanna eller Maja.
- Han sa till henne att hon skulle höra av sig om det är något

Om morgonen efter:
- Andra gången Johanna och Albin hördes vid 10-tiden på förmiddagen började han ifrågasätta Johanna. "Jag litade inte helt på att hon talade sanning".

Albin om Johannas och Toves konflikt:
- Tove mådde jättedåligt över Johanna. Det hade varit mycket bråk. (Albin suckar djupt och tappar rösten).
- Tove var rädd för Johanna.
- Det är många som inte Johanna är vän med längre och då snackar hon skit om dem och hittar på saker om dem.

- Albin är märkbart påverkad av att vittna. Han börjar nästan gråta.
- Albin menar att Tove hade möjlighet att försvara sig i och med sin vältränade kropp
- Albin tror inte att Tove bara skulle lägga sig om Johanna attackerade henne.

Innan pausen begär Majas advokat att Maja ska förhöras utan att Johanna är närvarande.
Johannas advokat motsätter sig detta.

Förhör med Toves tvillingsyster My:

- My berättar om branden i fasaden till bostaden där Tove och hennes systers rum ligger
- My berättar att både Johanna och Maja har varit där och mycket väl vet att Tove och hennes systers rum ligger precis utanför där branden startades
- My säger att hon funderade på över om det var Johanna som hade tänt eld på dörren, men sedan tänkt att "en person kan väl inte göra så".
- Johannas advokat inflikar att My först sagt till polisen att hon trodde att någon smällt raketer där
- Hon säger att när hon såg att papper var instucket i dörrspringan började hon misstänkta att det var Johanna som hade tänt på.
- My säger att Johanna hade lätt för att bli ovän med många personer.
- My tycker inte att det är konstigt att Tove följde med Johanna hem efter bråket på nattklubben. "Nej, hon ville reda ut sådant som hade hänt."

- My berättar om en händelse när Johanna blev arg på Tove för att Tove träffade ett ex till Johanna. Johanna kom upp till lägenheten och var väldigt arg. My låste in sig på toaletten och Tove gömde sig under ett täcke.

Förhör med Toves pappa:

- Pappan berättar om branden i fasaden. Han säger att han reflekterade över att det kunde vara Johanna som tänt eld. "Man har ju hört dem prata hemma, barnen om Johanna..."

Domstolens beslut på Majas advokats begäran att Maja ska höras utan att Johanna närvarar:
- Tingsrätten utgår från att förhöret kommer att hållas som vanligt, åtminstone till en början.
- "Skulle en situation uppstå där hon har svårt att uttrycka sig kan vi ta ställning till det igen".

SLUT PÅ RÄTTEGÅNGSDAG 1

Senast redigerad av GrevenFB 2023-03-27 kl. 15:40.
Citera
2023-03-27, 15:36
Medlem
Då var förhandlingarna slut för idag. Har varit intressant att följa. Ännu intressantare blir det väl på Onsdag när de misstänkta ska höras.

Tingsrätten har funderat på advokat Svegfors begäran om att 18-åringen ska höras utan att 20-åringen är närvarande i rättssalen. Tingsrätten utgår ifrån att förhöret åtminstone ska börja hållas som vanligt. "Skulle en situation uppstå där hon har svårt att uttrycka sig kan vi ta ställning till det igen", säger rättens ordförande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag tror att i stundens hetta har J:J beodrat M:H att "kom och hjälp till, håll fast henne" typ.
Inte att det bara gick av farten, inte heller tror jag på att Tove är så ouppfostrad och säger "här var det ju inte mycket att se" och puttar till värdinnan efter förolämpningen.
Det krävs dedikering för att komma in som läkarstudent i vilken Läkarutbildning som helst, intellekt.
Det J.J säger är otroligt tafatt och genomskinligt.
I call b.s!
Nu fabriserar du väl ändå en egen historia va?
Hon blev ju inlåst på toaletten och knuffades för att ta sig ut och i samband med det ha blivit fälld till golvet, fått en mindre skallskada och sen blivit strypt.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Nej, det är tyvärr inte ett särskilt troligt scenario. Risken är då de går helt på JJs historia vid en fällande dom. Så om MH vill ha en chans att berätta sanningen borde hon göra det på onsdag. Jag förstår nog att de inte kommer låta henne vittna utan JJ närvarande men hade nästan hoppats så sanningen kanske kan komma fram.
Jag tror inte M vågar i Js närvaro.

Edit:
Jag läste just att de skulle inleda med alla närvarande, men att det kan ändras om det blir problem för M att prata.
Senast redigerad av sybel 2023-03-27 kl. 15:40. Anledning: Edit:
Citera
2023-03-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag tror att i stundens hetta har J:J beodrat M:H att "kom och hjälp till, håll fast henne" typ.
Inte att det bara gick av farten, inte heller tror jag på att Tove är så ouppfostrad och säger "här var det ju inte mycket att se" och puttar till värdinnan efter förolämpningen.
Det krävs dedikering för att komma in som läkarstudent i vilken Läkarutbildning som helst, intellekt.
Det J.J säger är otroligt tafatt och genomskinligt.
I call b.s!
Absolut kan JJ sagt vad MH skulle göra. Alternativt MH självmant tar tag i armarna. För att försvara sina bästa vän. Tänker att TT kan ha sagt så om hon kände sig trängd och att stämningen förändrades. Jag tror MH var ytterst medveten att något skulle hända och att dom skulle ge tillbaks vid rätt tillfälle, för allt som varit och det som
Hände på Nöjet! Men jag har en teori om att TT kanske mådde illa sprang till toan och skulle kräkas. Då ser dom sin chans innan hon hinner låsa. Hon är instängd och underläge.
Senast redigerad av FMR 2023-03-27 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in