2023-03-27, 15:22
Avslutad
Kan man lyssna på rättegången sen i efterhand? Typ som prime crime?
Citera
2023-03-27, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Intressant:

svt:

"Under eftermiddagens har 18-åringens försvarsadvokat Mikael Svegfors kommit med en förfrågan till rätten om att hans klient ska förhöras utan att 20-åringen är närvarande i salen. Detta motsätter sig 20-åringens advokat och även åklagaren vill åtminstone inleda förhören inför alla. Rätten ska ta ställning till frågan inför förhören av de åtalade som hålls på onsdag."
Citera
2023-03-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad händer då om du dricker 2 sexor sprit?
Inte mycket. Känner av spriten mindre när jag medicinerar. Tidigare i livet drog jag ladd eller amfetamin på fester, kunde dricka hur mycket som helst utan att bli särskilt full.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, om det är något som verkar stämma med sanningen, är väl de ljud som JJ bekriver när Toves tunga kommer ut. Väsande ljud.

Det är något som jag tror kan vara svårt att hitta på för en oerfaren 19- åring. Men Toves medvetandegrad kan ändå varit påverkad.

Vi får se.
Bra rapporterin från svt iaf så vi kan hänga med i rättegångens viktigaste delar.

Usch och fy jag vill inte ens försöka måla upp en bild på dödsögonblicket... och det där väsande ljudet låter hemskt.

Ja jag visste inte ens om att kroppen utgör ett väsande ljud vid ett sådant tillfälle och jag tror inte många andra gör det heller...

Absolut de kan den ha varit och de enda två som vet hur medveten hon var går inte att lita på.
Citera
Medlem
Rättegångsdag 1 - måndag 27 mars

Del 2

Uppdaterad: 27 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Schema för dagen:
- Åklagaren går igenom sina yrkanden.
- Förhör med Toves syster
- Förhör med Toves pappa
- Förhör med Toves pojkvän

Majas försvarsadvokat Mikael Svegfors:

- Maja sov bara några få timmar natten mellan fredag och lördag. Hon var således redan trött innan hon anlände till Johannas förfest på lördagskvällen.
- Kort innan stängning på Nöjet dricker hon snabbt en drink och mår sedan illa på vägen till JJ:s lägenhet
- När hon kom fram till Johannas lägenhet var hon "mycket trött och illamående".
- Svegfors menar att sovalkoven ligger bakom ett draperi, bakom ett piano och att sängen vetter mot en murstock. Allt detta är ljuddämpande.
- Svegfors menar att registreringarna i Majas hälso-app visar att mobilen rörde sig - inte att Maja rörde sig. Någon annan kan ha flyttat på mobilen.

Förhör med Toves pojkvän Albin:

- Tove hade inte planerat att gå till Nöjet men blev sugen på att gå ut när hon blev tillfrågad av Albins vänner över Discord
- När Tove lämnade lägenheten var hon "glad". Hon hade druckit "en svag grogg" men var inte särskilt berusad
- Tove sms:ade att Johanna hade slagit henne. Han tyckte det var rätt konstigt.
- Albin ringde därför upp Tove, men hon ville inte gå in på några detaljer då utan ville ta det när hon kom hem.
- Vid samtalet 01:50 avrådde Albin Tove att gå hem till Johannas lägenhet; "för det blir bara bråk".
- Albin tyckte inte att de skulle ta det när de hade druckit
- Albin säger att han tyckte att det var en dålig idé eftersom tjejerna hade bråkat innan och att han inte litade på Johanna eller Maja.
- Han sa till henne att hon skulle höra av sig om det är något

Om morgonen efter:
- Andra gången Johanna och Albin hördes vid 10-tiden på förmiddagen började han ifrågasätta Johanna. "Jag litade inte helt på att hon talade sanning".

Albin om Johannas och Toves konflikt:
- Tove mådde jättedåligt över Johanna. Det hade varit mycket bråk. (Albin suckar djupt och tappar rösten).
- Tove var rädd för Johanna.
- Det är många som inte Johanna är vän med längre och då snackar hon skit om dem och hittar på saker om dem.

- Albin är märkbart påverkad av att vittna. Han börjar nästan gråta.
- Albin menar att Tove hade möjlighet att försvara sig i och med sin vältränade kropp
- Albin tror inte att Tove bara skulle lägga sig om Johanna attackerade henne.

Innan pausen begär Majas advokat att Maja ska förhöras utan att Johanna är närvarande.
Johannas advokat motsätter sig detta.

Förhör med Toves tvillingsyster My:

- My berättar om branden i fasaden till bostaden där Tove och hennes systers rum ligger
- My berättar att både Johanna och Maja har varit där och mycket väl vet att Tove och hennes systers rum ligger precis utanför där branden startades
- My säger att hon funderade på över om det var Johanna som hade tänt eld på dörren, men sedan tänkt att "en person kan väl inte göra så".
- Johannas advokat inflikar att My först sagt till polisen att hon trodde att någon smällt raketer där
- Hon säger att när hon såg att papper var instucket i dörrspringan började hon misstänkta att det var Johanna som hade tänt på.
- My säger att Johanna hade lätt för att bli ovän med många personer.
- My tycker inte att det är konstigt att Tove följde med Johanna hem efter bråket på nattklubben. "Nej, hon ville reda ut sådant som hade hänt."

- My berättar om en händelse när Johanna blev arg på Tove för att Tove träffade ett ex till Johanna. Johanna kom upp till lägenheten och var väldigt arg. My låste in sig på toaletten och Tove gömde sig under ett täcke.

Förhör med Toves pappa:

Citera
2023-03-27, 15:26
Medlem
LuiLuis avatar
Vad heter Toves tvillingsyster?
Citera
2023-03-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui

My
Citera
2023-03-27, 15:28
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
OnT: jag ser inte hur JLJ ska kunna sitta själv och hålla med Toves armar samtidigt som hon stryper henne det bör ju vara fysiskt omöjligt att sitta vid bröstkorgen och samtidigt trycka med armarna längs armvecken med knäna? Eller är jag helt ute och cyklar nu... får inte till en bild i mitt huvud där det ska finnas en möjlighet... om personen inte är onormalt lång?
JJ är 180 cm lång och ska vara relativt stark (livsstilen med hjälp på gården, hästar, mm) .
TT betydligt kortare (ca 165 cm har jag för mig?).

edit. Tusen tack för utförlig uppdatering av sammanfattningen och rättegångsdagar!
Senast redigerad av Xedome 2023-03-27 kl. 15:31.
Citera
2023-03-27, 15:28
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Tror ni på att negressen hade liten skuld i mordet?

Nä, jag tror ju inte det, men majoriteten Flashbackare plus åklagare Rullman verkar ju gå på den linjen.

Visst, jag kan ha fel - men magkänslan säger att Johanna gjorde det här på eget bevåg.
Citera
2023-03-27, 15:29
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui

My.
Citera
2023-03-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Tror ni på att negressen hade liten skuld i mordet?

Jag tror att i stundens hetta har J:J beodrat M:H att "kom och hjälp till, håll fast henne" typ.
Inte att det bara gick av farten, inte heller tror jag på att Tove är så ouppfostrad och säger "här var det ju inte mycket att se" och puttar till värdinnan efter förolämpningen.
Det krävs dedikering för att komma in som läkarstudent i vilken Läkarutbildning som helst, intellekt.
Det J.J säger är otroligt tafatt och genomskinligt.
I call b.s!
Citera
2023-03-27, 15:31
Medlem
BayouXs avatar
Expressens liverapportering:

”Under Toves systers vittnesmål tittar de båda misstänkta förbi systern, rakt framåt. Den 18-åriga kvinnan sitter lite ihopsjunken i karmstolen och ser trött ut.”

Maja kanske behöver sig en liten tupplur den lilla sömntutan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in