2023-03-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Om de döms till fängelse, hur lång tid tar det innan det tas upp på högre instans? M a o, hovrätten.

Till hösten någon gång.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Ja. Han framstår som normal eftersom han förstår att hans syster är konstig. Hennes pappa dock känns jävligt stel och kall. Det vittnade också grannarna om. Jag tror att jj vuxit upp under goda omständigheter. Och antagligen är skuldkänsla och medkänsla ingenting hon själv saknar.

Har inte läst hans vittnesmål! Så kan inte uttala mig om hennes fader.

Men att JJ är en psykopat tror jag fullt ut på... en sociopat har jag svårare att tro eftersom det är inget man föds till utan något man blir... och då bör ju rimligtvis hennes syskon och blivit påverkad så vidare inte de växte upp i varsit hem t.ex JLJ hos sin fader och hennes bror hos deras mor...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Men om hon strypts och kvävs av sina spyor och de inte försöker rädda henne så är det väl likgiltighetsuppsåt ändå?

Ja hon skulle ju inte spytt om hon inte fick ett stryptag så det är ju likväl mord anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Ja, antingen är hon faktiskt rädd för J eller så spelar hon rädd för J vilket såklart talar för hennes inställning i det hela, dvs att hon mer eller mindre har tvingats hjälpa J flytta kroppen osv.
Jag tror inte hon spelar rädd. De som har upplevt liknande relationer med människor som JJ (då man själv haft rollen som MH) förstår känslan, samt oron över att på något sätt råka trigga den andra så det blir bråk, drama, utskällningar och kanske även fysiska attacker. Så då går man på tårna runt en sådan människa, instämmer med dem, försöker avleda samtalet när de är arga över något. De människor som har upplevt en sådan relation är de som kan förstå hur MH hamnade där hon är idag. Bottnar i riktigt dåligt självförtroende.
Citera
2023-03-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong
Är inte straffet för griftefridsbrott ganska kort så med tanke på tiden hon suttit frihetsberövad + åldersrabatt borde hon väl gå "fri" alternativt ett väldigt kort fängelsestraff

Åldersrabatten är borta iaf tack och lov. Ang längden är väl standard iaf 2 år
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkong
Är inte straffet för griftefridsbrott ganska kort så med tanke på tiden hon suttit frihetsberövad + åldersrabatt borde hon väl gå "fri" alternativt ett väldigt kort fängelsestraff
6 månader så jo hon kommer i så fall gå fri relativt omgående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Tar med ett värmeljus när hon ska bränna kroppen för att ett ska bli en ”fin ceremoni”
Är lättad dagen efter Toves död för att hon nu har blivit av med henne (eller hur hon nu uttryckte det)
Nåt grovt fel är det. Utöver själva mordet alltså…!

Att ta med ett värmeljus till någon hon själv har mördat är väl hennes godaste gärning. Hon glömde tända det.

Allt med hennes ceremoni för Tove är jäkligt skev. Hon tyckte det var synd att Tove inte fick en fin begravning men det skulle inte hindra henne från att sörja Tove. Sa hon också.
Citera
2023-03-27, 14:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Till hösten någon gång.

Hur är det där då... måste hovrätten ta upp fallet om det överklagas? Är det bara HD som kan neka resning i mål?
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja hon skulle ju inte spytt om hon inte fick ett stryptag så det är ju likväl mord anser jag.

Precis. Det enda dom kan hitta på då är att hon verkade ok och att dom somnade men då ändrar dom sin historia och tappar trovärdighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att M inte var fullt vaken är troligt, men knappast att hon sov hela tiden. Det låter inte som en gångbar strategi.
Nej, det är tyvärr inte ett särskilt troligt scenario. Risken är då de går helt på JJs historia vid en fällande dom. Så om MH vill ha en chans att berätta sanningen borde hon göra det på onsdag. Jag förstår nog att de inte kommer låta henne vittna utan JJ närvarande men hade nästan hoppats så sanningen kanske kan komma fram.
Citera
2023-03-27, 14:52
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Ja, antingen är hon faktiskt rädd för J eller så spelar hon rädd för J vilket såklart talar för hennes inställning i det hela, dvs att hon mer eller mindre har tvingats hjälpa J flytta kroppen osv.

Är ju patetiskt som M och hennes advokat håller på. Offerkoftan på så det står härliga till... Hon har umgåtts med J och kallar henne sin bästa vän , trots allt hon vet om J. Nu plötsligt spelar hon livrädd 🤮
Citera
2023-03-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur är det där då... måste hovrätten ta upp fallet om det överklagas? Är det bara HD som kan neka resning i mål?

HR måste ta upp.
Behövs bara prövningstillstånd till HR om inget straff eller max 6 mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in