2023-03-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Det här är väldigt intressant. Är M så fruktansvärt rädd för J att hon inte klarar av att vittna med henne närvarande?

Förmodligen kommer advokaten hävda att MH påverkas så av JJ, att hon är ”rädd” för henne och därför inte kommer kara att säga sanningen till JJs nackdel. Så lite skuld som möjligt på MH är väl motivet.
Citera
2023-03-27, 14:36
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Forts C Sangborn:
Svt:s direktrapportering:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration."

Min egen teori är att rättsläkaren kommer att ta upp att avsaknaden av inanadat maginnehåll i lungorna, visar att Tove inte kunnat andas in.

Att hon kräks, kanske orskats av kräkningsreflexer, alltså en levande människa, och intebart ett högt tryck? Och en levande människa, om så avsvimmad ,måste andas in.

Och att det finns skador på hjärnan som visar att strypning/kvaävning skett i levande tillstånd. Får kolla vidare på detta vid tillfälle.

Jag trior att Clea inte kommer långt med sina invändningar.

Tack för dina uppdateringarna och hur du så elegant puliviserar Cleas historia!

OnT: jag ser inte hur JLJ ska kunna sitta själv och hålla med Toves armar samtidigt som hon stryper henne det bör ju vara fysiskt omöjligt att sitta vid bröstkorgen och samtidigt trycka med armarna längs armvecken med knäna? Eller är jag helt ute och cyklar nu... får inte till en bild i mitt huvud där det ska finnas en möjlighet... om personen inte är onormalt lång?
Citera
2023-03-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Har så svårt att förstå att hon förklarats psykisk frisk. Låter som klockren psykopat i mina öron.

Ja alltså hon kan inte vara frisk. Jag vill hävda att hon antingen är psykopat eller sociopat.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
18-åringens avdokat Mikael Svegfors har en särskild begäran. Han vill att 18-åringen hörs utan att 20-åringen är närvarande. 20-åringens advokat Clea Sangborn motsätter sig det.

Haha detta blir intressant! När de båda svarande försvarsadvokater bråkar mellan varandra nu... när de verkar ha varit rörande överrens om stängda dörrar... verkligen en intressant utveckling.
Citera
Medlem
”18-åringens avdokat Mikael Svegfors har en särskild begäran. Han vill att 18-åringen hörs utan att 20-åringen är närvarande. 20-åringens advokat Clea Sangborn motsätter sig det.”
Värst var rädd Maja är nu då
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här tror jag inte att Sangborn kommer att få medhåll av rättsläkaren.
Från svt:s direktrapportering:

"Hon lägger fram en lång lista på saknade fynd vid strypning.
- Det är för många för att ha gått till så.

Ulrica Abrahamsson bylinebild
Ulrica AbrahamssonSVTreporter Jönköping
30 min
Försvarsadvokaten säger att skadorna på halsen ger stöd för att struptaget gått till så som 20-åringen säger. Annars skulle skadorna varit större.
"

Rättsläkarna har ju skrivit om detta (A 149/102) att det saknas brott på tungben och sköldbrosk, petekier på olika slemhinnor mm, men att

(Under svar på särskilda frågeställningar som åklagaren gjort)
"Fynden ses i första hand vid kompression av halsvener, respektive direkt tryck på tungbenet och sköldbrosket."
//
"I det aktuella fallet bedöms kvävningsmekanismen i första hand ha utgjorts direkt tryck på tungbenet, sköldbrosket och halsartärer, vilket kan förklara avsaknad av punktformade blödningar. Avsaknd av skador på tungbenet och sköldbrosket kan förklaras av strukturernas uttalade elasticitet."

Ja, Sangborn kommer få mothugg från rättsläkaren på en del punkter.
Citera
Medlem
Citat:
Det här är väldigt intressant. Är M så fruktansvärt rädd för J att hon inte klarar av att vittna med henne närvarande?
Hon skådespelar och försöker ta på dig offerkoftan. Hennes försvars advokat mörker man redan på förhören i fupen att han kommer göra allt för att spela på det. Försökte få henne att berätta hur rädd hon är för JJ. Men förstår att det är obekvämt för henne ! Speciellt om hon vet att ljugit om hennes egen delaktighet. klart hon förstår att hon har JJ- ilska på sig.
Citera
2023-03-27, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Har så svårt att förstå att hon förklarats psykisk frisk. Låter som klockren psykopat i mina öron.

Antisociala personlighetsstörningar som diagnos på gärningsmän tas aldrig in som en allvarlig psykiatrisk sjukdom/störning.

Det som kan vara förmildrande är om GM har en psykos under brottutförandet, diagnoser som har psykotiska inslag kan vara Schizofreni eller Bipolär.
Det finns dem som har fått RPV som har en diagnos inom Autism och det spektrumet.
Det finns dem som fått rättspsykiatrisk vård utan direkt någon psykossjukdom som påföljd dock (Sara Svensson, Knutby).
Citera
2023-03-27, 14:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Ja alltså hon kan inte vara frisk. Jag vill hävda att hon antingen är psykopat eller sociopat.

T för tvek på att hon är sociopat då borde ju rimligtvis hennes syskon ha liknande drag... eftersom det är något man blir pga miljön man växer upp i... och hennes bror verkar ju vara en reko kille
Citera
2023-03-27, 14:40
Medlem
RickNesss avatar
Citat:

Ja, antingen är hon faktiskt rädd för J eller så spelar hon rädd för J vilket såklart talar för hennes inställning i det hela, dvs att hon mer eller mindre har tvingats hjälpa J flytta kroppen osv.
Citera
2023-03-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tar med ett värmeljus när hon ska bränna kroppen för att ett ska bli en ”fin ceremoni”
Är lättad dagen efter Toves död för att hon nu har blivit av med henne (eller hur hon nu uttryckte det)
Nåt grovt fel är det. Utöver själva mordet alltså…!
Citera
2023-03-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
att revben knäcktes,

Detta är fel.

Enligt obduktionsprotokollet:

"bröstbenet, nyckelbenen och revbenen är oskadade"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera