2023-03-27, 14:42
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Har så svårt att förstå att hon förklarats psykisk frisk. Låter som klockren psykopat i mina öron.
Psykiskt frisk i det här sammanhanget innebär att hon var fullt medveten om vad hon gjorde, inga spöken som beordrat henne att göra något.
Citera
2023-03-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Antisociala personlighetsstörningar som diagnos på gärningsmän tas aldrig in som en allvarlig psykiatrisk sjukdom/störning.
Ah det visste jag faktiskt inte. Intressant, tack
Citera
2023-03-27, 14:43
Medlem
Tiares avatar
Relativt lugn från båda. Mest blickar ner i bordet. Vettefan vad Johanna har för sig med sina händer under bordet, kanske någon stressreaktion.
Citera
2023-03-27, 14:43
Medlem
Känns som att oavsett dom kommer andra sidan direkt överklaga till HR. En undran om MH endast dömd till gravfridsbrott kan hon bli släppt på fri fot direkt efter domslut i väntan på att avtjäna straffet?
Citera
2023-03-27, 14:45
Medlem
Om de döms till fängelse, hur lång tid tar det innan det tas upp på högre instans? M a o, hovrätten.
Citera
2023-03-27, 14:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
MHs försvarsadvokat kör på att hon sov under tiden Tove dog. Han nämner att bara för appen i hennes mobil visar steg betyder det inte att det är MH utan någon annan (antar han syftar på JJ) kan han haft den.
Tror inte det blir ett lyckat försvar med att uppge MH sov igenom allt.
Att M inte var fullt vaken är troligt, men knappast att hon sov hela tiden. Det låter inte som en gångbar strategi.
Citera
2023-03-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
T för tvek på att hon är sociopat då borde ju rimligtvis hennes syskon ha liknande drag... eftersom det är något man blir pga miljön man växer upp i... och hennes bror verkar ju vara en reko kille

Ja. Han framstår som normal eftersom han förstår att hans syster är konstig. Hennes pappa dock känns jävligt stel och kall. Det vittnade också grannarna om. Jag tror att jj vuxit upp under goda omständigheter. Och antagligen är skuldkänsla och medkänsla ingenting hon själv saknar.
Citera
2023-03-27, 14:47
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Forts C Sangborn:
Svt:s direktrapportering:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration."

Min egen teori är att rättsläkaren kommer att ta upp att avsaknaden av inanadat maginnehåll i lungorna, visar att Tove inte kunnat andas in.

Att hon kräks, kanske orskats av kräkningsreflexer, alltså en levande människa, och intebart ett högt tryck? Och en levande människa, om så avsvimmad ,måste andas in.

Och att det finns skador på hjärnan som visar att strypning/kvaävning skett i levande tillstånd. Får kolla vidare på detta vid tillfälle.

Jag trior att Clea inte kommer långt med sina invändningar.

Men om hon strypts och kvävs av sina spyor och de inte försöker rädda henne så är det väl likgiltighetsuppsåt ändå?
Citera
2023-03-27, 14:48
Medlem
amiliasharborstes avatar
Kan man lyssna på rättegången någonstans?
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGoldd
Det här är väldigt intressant. Är M så fruktansvärt rädd för J att hon inte klarar av att vittna med henne närvarande?

Fullt möjligt.

"Spekulation" från min sida:

JJ verkar va en manipulativ kvinna, att hon duperat MH är lätt att förstå. Behöver ju inte vara så, men det är uppfattningen jag får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Känns som att oavsett dom kommer andra sidan direkt överklaga till HR. En undran om MH endast dömd till gravfridsbrott kan hon bli släppt på fri fot direkt efter domslut i väntan på att avtjäna straffet?

Är inte straffet för griftefridsbrott ganska kort så med tanke på tiden hon suttit frihetsberövad + åldersrabatt borde hon väl gå "fri" alternativt ett väldigt kort fängelsestraff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Mitt intryck är att hon är en fara i sin kapacitet som patologisk medlöpare. Om hon har en tendens att dras till människor som JJ är det definitivt problematiskt. Samtligt ska jag inte sticka under stol med att jag, liksom många i tråden, känner någon slags sympati för henne. Jag får känslan av att hon är autistisk. Hon kan inte läsa klockan och saknar totalt tidsuppfattning, hennes lärare i Komback kommenterade på att hon är väldigt envis och "fyrkantig" och har svårt att ta till sig nya ideer och ändra gamla, hennes svar i protokollen verkar också autistiskt i det att hon har låg affekt, mycket tvekljud. Hon backar till gamla lögner lite hux flux, men det verkar som att hon gör detta när hon blir stressad eller osäker. Autistiska kvinnor blir ju som välkänt underdiagnostiserade, tror svarta också blir underdiagnostiserade eftersom autism ses lite stereotypt som en "vit" och "östasiatisk" diagnos.

Nu har jag ju ingen jävla aning om hon FAKTISKT har autism, men tycker verkligen att det är relevant i det att jag inte tror MH har kapaciteten att på eget initiativ utföra sådana här våldsdåd, vilket måste kunna jämföras med JJ som tvärtom verkar högst kapabel och dessutom benägen till sådan här brottslighet.

Vi måste bestämma oss någonstans, är man myndigförklarad har man samma rättigheter som vilken annan myndigförklarad som helst. Då har man också samma skyldigheter! Om inte vi har samma skyldigheter så måste vi begränsa friheten för människor med vissa diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in