2023-03-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Arbetslösheten har sjunkit som en sten, mycket tack vare den snabbt svällande krigsmaterielindustrin.
Samma som i Hitlers Tyskland, det går inte i längden.

Citat:
Ingen matbrist, bensin ca 10kr/l.
Bensin 10 kr/l är bra om man har svenska löner. Med ryska löner är det annorlunda.

Citat:
Landsbygden har aldrig haft det bra i Ryssland.
Spendera pengar på att få landsbygden upp till samma nivå som dom stora städerna och se vad som blir kvar utav budgeten.
Citera
2023-03-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Nej, oberoende estimat.

finns det sådana i dessa tider?
jag litar inte på någon, men lite sött naivt att någon tror på oberoende källor

jag vet att det finns en site som räknar förluster med geolokaliserade fordon, men även dessa är ju osäkra då det är båda sidornas utrustning som kan repareras och återställas även om de är förstörda/obrukbara.

det finns ingen oberoende i detta, har inte funnits på många decennier...det var allmänt känt en massa om en en del länder de två senaste decennierna som visade sig inte vara sant, inte ens i närheten.

men här har du helt plötsligt oberoende källor som gör ett objektivt estimat? dvs en uppskattning..
Citera
2023-03-26, 23:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte några tankar kring att Ryssland skall bli en Kinesisk koloni ?

-Mötet med Xi gav inget, inget utav hårdvaran Putin behöver..
-Samtidigt så kungör Kina att man skall ha en konferens med -stan länderna. Samtliga har tackat "ja".
(Ännu mer häpnadsväckande är att det inte kommer reaktioner ifrån Moskva, på detta !)

Skulle förmoda att den uteblivna responsen från Ryssland beror på att Xi redan berättat det för Putin, om inte långt tidigare så lär ha åtminstone tagit upp det på deras senaste möte. Och antingen fann Putin det helt i sin ordning och hade inga som helst invändningar, eller så tvangs han acceptera det men kokade egentligen av ilska inombords men kunde inte göra ett smack åt saken så han valde att låtsas som inget hänt för att inte tappa ansiktet fullständigt (om möjligt mer än han redan gjort). Det senare av alternativen förefaller nog vara det mest troliga.

Vi tänkte f.ö. samla den typen av diskussioner här ifall du är intresserad av att diskutera just Kinas och Rysslands relationer: (FB) Rysslands och Kinas relationer i avseende på Ukrainakriget

Citera
2023-03-26, 23:43
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du kanske inte tror mig, men du kan väl se det följande som ett tankeexperiment:

1. Den ryska offensiven började den 26 januari med det första angreppet mot Vulhedar. Att MacGregor kan skriva som han gör är att han inte begriper (eller låtsas begripa) rysk doktrin. Offensiva operationer på strategisk/operativ nivå skiljer sig inte kvalitativt från offensiva företag på taktisk nivå inom den ryska krigföringen. Det är kvantiteten som skiljer, eller att man har "skruvat upp intensiteten", som du själv mycket riktigt påpekar. Att vi kan se att det har handlat om en offensiv ser vi på de ökade förlusterna i manskap och materiel. Jag är mycket skeptisk till de förlustsiffror som kommer från olika håll. Jag bryr mig inte så mycket om att titta på de absoluta siffrorna, utan noterar snarast relationen mellan olika siffror vid olika tidpunkter - och då ser vi en markant ökning under februari, vilket får mig att dra slutsatsen att en offensiv faktiskt pågår. Trogen rysk doktrin har man - enligt min mening - plottrat bort den offensiva kapacitet man ovedersägligen hade vid årsskiftet. Istället för att satsa på en punkt och försöka föra striderna på djupet, så har man spritt verksamheten längs med sex olika angreppsvektorer (Kupiansk, Kreminna, Bachmut, Avdiivka, Marinka och Vuhledar). Dessa försök till framstötar har skötts som separata operationer och har inte kunnat stödja varandra ömsesidigt, vilket har gjort att offensiven ser ut att ha kulminerat på flera håll.

2. Jag skulle vilja påstå att merparten av de 350 000 man i reserven, som du talar om, redan är insatta i striderna och att nästan samtliga redan är på plats i Ukraina. Soldaterna har sedan i september använts för att fylla upp luckor i redan existerande förband (bra exempel är 155:e marininfanteridivisionen i Vuhledar eller 4:e gardespansardivisionen i Kupiansk). De 350 000 soldaterna väntar alltså inte på att kunna ingripa, utan har redan tillförts de ryska styrka styrkorna - eller är på väg att göra det. Även här skulle jag vilja säga att den ryska militärledningen har plottrat bort sina resurser. Ukraina går den omvända vägen och bygger upp två helt nya armékårer som inte ännu används i striderna, utan ska sättas in ograverade i samband med offensiven.

3. Ryssarna kommer att avvakta offensiven och försöka försvara sig när nu initiativet övergår till den ukrainska sidan. Dock tror jag inte att den ukrainska offensiven kommer i gång förrän i juni. Kanske kan ryssarna använda sig av den upptorkade terrängen till spolieringsattacker mot den ukrainska kraftsamlingen i april och maj? Vem vet?

Tack för att du tog dig tid att författa ett prima och genomarbetat svar!

Jag tvivlar dock på hur rätt du har om punkt 2. Även om en god del av de 350k slussats ut och ersatt förluster och permittenter och förstärkt frontförbanden tror jag ryssarna har rejäla reserver som fortfarande inte satts in. Troligen minst 300k i träning sedan månader i Belarus och Ryssland, redo att rulla. Enligt Scott Ritter i alla fall, men han är ju inget orakel även om han brukar vara välinformerad och inte slänga ur sig saker han inte har täckning för. Men han räknas nog som rysstroll...

Vad som än händer lär det bli blodiga och hemska månader som väntar. Stora frågetecknet för Ukrainas del lär väl vara om det blir bankkrasch i USA/EU, då kan det ta slut illa kvickt med pengaleveranserna, och då är det kört.
Citera
2023-03-26, 23:45
Moderator
-Info-s avatar
Inga tvångslagar i Ukraina ännu, men med 100 000 döda och sårade ukrainska soldater måste nya soldater rekryteras för att ersätta förlusterna:

Citat:
Expert: Dröjer innan Zelenskyj tar till tvångslagar

Med uppskattningsvis över 100 000 stupade och sårade soldater kan Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj behöva ta till nya medel för att stärka sitt försvar. Men ännu dröjer det tills presidenten tar till tvångslagar, tror överstelöjtnant Johan Huovinen.
– Då kommer han få andra problem, som att behöva jaga in folk, säger han.

https://www.dn.se/varlden/expert-drojer-innan-zelenskyj-tar-till-tvangslagar/
Citat:
Johan Huovinen, som är lärare på Försvarshögskolan, säger att det ukrainska försvaret inledningsvis bestod av närmare 600 000 man. Av dessa tillhörde runt 250 000 personer den ukrainska försvarsmakten och tjänstgjorde i 21 olika brigader. Den andra stora delen utgjordes av det som kallas för territoralförsvarsarmén, motsvarande det svenska hemvärnet.

Runt 100 000 av de ukrainska soldaterna tros ha stupat och sårats i striderna och nu pågår intensiva rekryteringskampanjer i Ukraina, rapporterar The Wall Street Journal. De ryska förlusterna tros dock vara ännu större.
Citera
2023-03-26, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu gör ju dom inte det, virrpanna.
De lever på exportinkomst.från väst.
87% i den.senaste siffran jag såg.

Stör men.det flödet är många miljoner Kineser i omedelbar kris.

Ryzzarna har inget att köpa för.
Xi fattar sådant, men inte du tydligen.

Olja, gas och guld.
Citera
2023-03-26, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tvärtomspråket igen. Att du/ni ids.

Ukraina mobiliserade för mer än ett år sedan då landet utsattes för en fullskalig invasion från Ryssland.

I Ryssland däremot mobiliseras man genom ”värvningskampanjer” som bl.a. resulterat att sjusiffrigt antal unga ryssar lämnat landet för att slippa bli tvångsutskriven och skickad till en meningslös slakt i Ukraina.

Låga sexsiffriga tal har jag sett ej sjusiffriga.
Citera
2023-03-26, 23:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Hur länge sen var det ryzzen tog kontroll över Bachmut? Är det 6 månader sedan?

Passande att köra Blackadder igen.

https://youtu.be/rblfKREj50o?t=134

Sicket geni Putin är, som har gjort sig till Xis knähund och även allmänt hatad.

Samtidigt dör mängder av människor...
Citera
2023-03-26, 23:51
Medlem
JymdKjams avatar
Det går ut publik uppmaning i Moskva att alla ska packa det nödvändigaste i en evakueringspackning.

Från ”klart på tre dagar” till detta:

https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1640009713319571456?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg
Citera
2023-03-26, 23:55
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Han säger det som förväntas att han säger.
Hade han sagt "Vi har fått mer än vad vi kan använda, nu jävlar ska pissorcherna få se på fan snart" så kan han ju knappast sen stå och fråga varför man inte får mer från väst.

Haha, ja det stämmer såklart - men problemet är väl att Natos lager börjar bli uttömda? AFU:s offensiv är sista chansen för Ukraina, det har flera höga Nato-generaler sagt. Det är nu eller aldrig...
Citera
2023-03-26, 23:55
Medlem
nidhoogens avatar
Stora förluster för NATO/Ukraina i Ackmut, även om de kraftigt drar ner de verkliga siffrorna.

https://t.me/Slavyangrad/39190

The Bakhmut meat grinder killed 12 thousand Ukrainian fighters

The Ukrainian media stated that since December 2022, up to 12,000 Ukrainians have been killed by Russian servicemen and fighters of the Wagner PMC in the battle for Artemovsk (Bakhmut). Another 35,000 Ukrainian soldiers were wounded.

This is the price deceived people pay for the political ambitions of the Kiev regime.

Source : https://t.me/OstashkoNews/62020

Enligt flera Ryska källor skall det befinna sig runt 80.000 man från UAF runtomkring Ackmut.

Mot ca 15.000 Wagneriter.
Citera
2023-03-27, 00:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Enligt Scott Ritter i alla fall, men han är ju inget orakel även om han brukar vara välinformerad och inte slänga ur sig saker han inte har täckning för.

Jag litar inte på siffror som Scott Ritter bollar med. För jag tycker att han just brukar slänga ur sig saker han inte har täckning för.

Detta har väl blivit en klassiker nu:

Citat:
Scott Ritter Says Ukraina has no chance taking Lyman and their soldiers are being slaughtered in their failed attempts to take the city:

https://www.youtube.com/watch?v=tjORB8iqdVM (16:10 och framåt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in