2023-03-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Hur kan en sådan förening gå runt om ingen betalar något?

Det finns eller kanske fanns då detta var 15år sedan åtminstonde en BRF förening I Sthlm som gick med överskott stort nog att betala medlemmarna en tusenlapp I månaden,utöver nollavgift.
Källa. Min kusin som då bodde där
Citera
2023-03-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det finns eller kanske fanns då detta var 15år sedan åtminstonde en BRF förening I Sthlm som gick med överskott stort nog att betala medlemmarna en tusenlapp I månaden,utöver nollavgift.

En BRF kan ha hyresintäkter.

Som redan skrivits så är amortering inte en kostnad
Citera
2023-03-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
En BRF kan ha hyresintäkter.

Som redan skrivits så är amortering inte en kostnad

Eh va?

Vad har det med nollavgift och dessutom andel av föreningens överskott som BRF innhavare?
Citera
2023-03-26, 16:18
Medlem
Citat:
Eh va?

Vad har det med nollavgift och dessutom andel av föreningens överskott som BRF innhavare?

Vad intäkter har med föreningens förmåga att täcka sina utgifter att göra?
Citera
2023-03-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Ja jag tror den absoluta majoriteten av bolånekunderna klarar detta. Svenskarna är rika. Sverige är ett rikt land. Ett av världens absolut rikaste länder. Nu är det ränta igen på sparpengarna och löneförhandlingarna är i full gång.

Räntan går upp nu och sen går den ner. Inflationen har gått upp nu och snart faller den tillbaka.

Jag ser ingen kris. Det är knökfullt på köpcentret. Företagen skriker efter folk. Det är fullbokat på restaurangen. Det är massiv trafik ute på vägarna. Det säljs solresor för fullt. Så ser inte en kris ut.

Att företagen skriker efter folk vet jag inte. I Göteborg har det börjas varslats rätt kraftigt bland byggfirmor. Vissa mindre byggen står helt stilla och vissa bostadsrätter får man ej sålt och de blir hyresrätter istället.
Citera
2023-03-26, 16:27
Medlem
Citat:

Hur kan de ha ett sådant stort överskott om ingen betalar?
Citera
2023-03-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Hur kan de ha ett sådant stort överskott om ingen betalar?

Det var,om jag minns rätt,en stor matvaruaffär som hyrde hela gatuplan.
Sedan hade fastigheten garage som även detta hyrdes ut,ja BRF innhavarna hade nog förtur,men P-platsen kostade.
En tandläkarmottagning,ett advokatkontor och någon mer hyresgäst tog upp en del av ytan,och dessa inkomster räckte tydligen för drift,underhåll,framtida avsättningar och genererade dessutom ett litet överskott.

Edit.
Sthlm innerstad. Fastighet från gissningsvis sekelskiftet 18-1900
Citera
2023-03-26, 17:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Ja jag tror den absoluta majoriteten av bolånekunderna klarar detta. Svenskarna är rika. Sverige är ett rikt land. Ett av världens absolut rikaste länder. Nu är det ränta igen på sparpengarna och löneförhandlingarna är i full gång.

Räntan går upp nu och sen går den ner. Inflationen har gått upp nu och snart faller den tillbaka.

Jag ser ingen kris. Det är knökfullt på köpcentret. Företagen skriker efter folk. Det är fullbokat på restaurangen. Det är massiv trafik ute på vägarna. Det säljs solresor för fullt. Så ser inte en kris ut.
Ja vi går väl se få. Larmklockor a ringer ju ganska klart när en fjärdedel av svenskarna säger att de inte nte klarar en uppgång på tusen kronor. Det är en av fyra. Visst att många klarar det men jag lär inte alls lika optimistisk some du. Speciellt i kombination med de skyhöga elräkningarna.
Citera
2023-03-26, 19:15
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vet du inte det?
Jag vet det, men det känns som att vissa här tror att man betalar räntan till sig själv.
Citera
2023-03-26, 19:42
Medlem
Haajibs avatar
Att köpa en etta för 2 miljoner som ensam investerare är en av de värre transaktionerna du kan göra.
Citera
2023-03-26, 20:33
Medlem
Kollade lite ränta nu vid ex lån på 1 500 000kr
Ränta % .............efter ränteavdraget
3,5 4 375kr 3062kr
5 6 250kr 4357kr
6 7 500kr 5250kr
7 8 750kr 6125kr

Det ökar fort
Citera
2023-03-26, 20:53
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Många som skriver att amortering är en utgift. Det är det inte då samlade utgifter över tid betecknas som kostnader. Amortering är varken en utgift eller en kostnad utan en utbetalning/avbetalning på lånet, dvs ett sorts sparande.

Men om du säljer lägenheten med förlust så är väl ändå amorteringen en kostnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in