Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag tänker mig en ökad stress/ångest för att inte vara inkluderad i vittnesrekonstruktionen. Om han inte är ett vittne....vad är han då?
Ett.. ointressant vittne är väl tänkbart?
Skulle GM-SE ha ågren över att det kunde uppdagas att han skjutit Palme om han inte deltog och ställde saker tillrätta? Eller skulle det vara över att han befarade sig vara redan misstänkt och att rekonstruktionens egentliga syfte var att pussla ihop bevis mot honom?
Tycker ingetdera låter jättetroligt. Om allt han uppgett om händelserna är GM-påhitt, så tar han väl betydligt och påtagligt större risker med att klampa runt som en elefant i rekonstruktionen än att hålla sig undan?
Men, ja, om SE är GM så är väl intervenering i rekonstruktionen i linje med det förekommande och förslagna. Svårförklarligt blir dock, att när rekonstruktionen visade sig inte innebära några men för GM-SE så framhärdar han ändå i åratal med uppenbar förbittring över att han som kritisk pusselbit lades åt sidan.
Citat:
Jag håller med om att det initiala agerandet är "planlagt" i den bemärkelse att det har "avsikt". Det är inte planlöst och "vad som helst".
Avsikten verkar ju vara att befästa sig själv som vittne. Det gäller ju för både GM-SE och Vittne-SE. Han vill uppenbarligen förändra sin egen roll i sammanhanget.
Och det gör han ju med bestämdhet. Han tar ju verkligen i från tårna genom att skjuta på Idreresan och ringa allt och alla. Han verkar verkligen vilja basunera ut sitt budskap.
Och hur än desperat eller inte, så är hans radda med åtgärder 1/3 ett imponerande ändamålsenligt och sakligt GM-agerande. Jag tolkar det som att vi kan enas om det. Sen börjar den rationelle GM-SE agera som det tokiga vittnet med det han dristigt fabulerat ihop för att rädda sig. Det går fortsatt inte ihop för mig.
Citat:
Men efter det händer väl inte så mycket egentligen förrän han inte får vara med på rekonstruktionen?
Då agerar han igen. Varför? Vem försöker han övertyga?
Jag är öppen för att ha missuppfattat händelseförloppet, men Engström säger väl aldrig att LJ tittar mot Luntmakargatan 1 mars?
Han ser ju bara en individ "mot väggen". Inte vad den individen tittar på.
Det är riktigt. Han ser mannen mot "kulturhusets" vägg. Det får i första hand tolkas som mot fasaden mot Luntmakargatan. Och då får man vidare anta att mannen inte står med näsan mot fasaden och stirrar in i den. Utan att han är vänd mot mordplatsen?
I andra hand, eftersom det är mer udda, vore att det som avses är att mannen betraktas mot "kulturhusets" fasad mot Tunnelgatan, dvs i en helt annan vinkel än rakt framifrån. Enda gången det vore naturligt att uttrycka att man betraktar någon "mot en vägg" och det inte är framifrån vore om personen tryckte sig mot väggen, vilket LJ inte gör. Han går inte ens in på sista delen av Tunnelgatan innan han kutar efter GM?
Slutsatsen är att SE torde rapporterat in en person mot "kulturhusets" fasad mot Luntmakargatan och som är vänd mot mordplatsen. Det stämmer också huvudsakligen med vad som är känt, även om LJ förmodligen stod mer i gathörnet än rakt mot väggen. Och detta kan GM inte haft någon aning om. Om GM sett LJ från trappen har han sett någon i korsningen som kollar upp mot åsen?