2023-03-25, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var inget utpekande. Det var reportern som undrade om hon inte kunde välja en av de tre.

Då sa hon att CP åtminstone hade rätt bredd på axlarna.

Kan du rent kvantitativt berätta hur många vuxna i Stockholm som hade exakt CPs bredd på axlarna i Stockholm?

Jag tror vi kan ta med de med 3 cm mer och 3 cm mindre bredd också då själva måttet kan vara svårt att uppskatta från ett fotografi.

Vilken siffra kommer du fram till?

Jag har svårt att landa på mindre än 200.000 män bara i Stockholm. Men inget talar för att man vet att GM var stockholmare så axelbredden passar in på miljontals Svenskar och ett hundratal miljoner européer med ljus hakspets också.

Jag ser inte hur detta "pekar ut SE" som du skriver hela tiden.

Att välja ut 3 män och fråga "vem var det av dessa tre män?" är återigen att förvandla MOP till en Cluedogåta. Det skulle du veta om du någon gång läst reglerna till Cluedo.

Edit:
Cluedo av engelska clue, "ledtråd", och latin ludo, "jag leker", "jag spelar", det vill säga "ledtrådsspel". Vill man behandla MOP seriöst så är mordet varken en lek eller ett "ledtrådsspel".
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-26 kl. 00:04.
Citera
2023-03-25, 23:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är inte i nutid. Det var i början på 1987 när polisen gjorde ett extra varv med SE inför Ströms PM.

Där fanns det underlag som Linder efterfrågade för att plocka in karln.

Istället valde de att förväxla SE med JÅS.

YN:s tillförlitlighet är större eftersom väktarna sannolikt pratade med SE ett flertal gånger.

De kan således ha blandat ihop det han sa senare med det han sa på mordkvällen.

YN råkade inte ut för något sådant "brus".

Ja just ja.. Bilden där åtminstone TP påstår att SE(på bilden) hade en tjockare rock?

Förväxla JÅS med SE?
Ja, det verkar så vad jag kan se också.
Men JA på direkt konkreta frågor i TR ger även ytterligare en person som var bastant, 50-60 år och hade keps.
Inget som på något sätt kan kopplas till JÅS.
3 år efter mordet och alla brister en sådan uppgift kan innebära.. men den finns där.

Nu diskuterade vi väl dock YN?
"YN's tillförlitlighet är större för att väktarna sannolikt pratade med SE"???

Förstår inte vad du menar.. alls..

Klart att väktarna kan minnas fel. Men minns dom fel om allt?
Det måste dom nästan gjort om SE ska vara GM?
Förutom i ditt fall med klädseln?
Citera
2023-03-25, 23:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja just ja.. Bilden där åtminstone TP påstår att SE(på bilden) hade en tjockare rock?

Förväxla JÅS med SE?
Ja, det verkar så vad jag kan se också.
Men JA på direkt konkreta frågor i TR ger även ytterligare en person som var bastant, 50-60 år och hade keps.
Inget som på något sätt kan kopplas till JÅS.
3 år efter mordet och alla brister en sådan uppgift kan innebära.. men den finns där.

Nu diskuterade vi väl dock YN?
"YN's tillförlitlighet är större för att väktarna sannolikt pratade med SE"???

Förstår inte vad du menar.. alls..

Klart att väktarna kan minnas fel. Men minns dom fel om allt?
Det måste dom nästan gjort om SE ska vara GM?
Förutom i ditt fall med klädseln?

Visst kan de även minnas fel om klädseln. Men det är ändå intressant att de minns ett mörkblått plagg på överkroppen, med tanke på hur Tensonmannen var klädd, den vars position och färd SE "speglar".

Min tanke var att väktarna utsatts för betydligt mer "brus" än YN, då de antagligen pratade med SE en del. Plus att de säkert skvallrade inbördes en del: "Hörde du vad SE såg! Jo du, ser du, han såg ..."

HO minns att SE sa:

OP var liten
De hade vänt OP på rygg (detta är inte framstupa sidoläge)
De försökte ge konstgjord andning
En man sa att OP blivit skjuten

ALG minns:
De sa att OP blivit skjuten
Det vällde fram blod ur munnen
Polisen var brysk mot LP
Han blev hörd av polisen

Det är möjligen inga häpnadsväckande detaljer.

Rocken fladdrar i och för sig när SE springer i TV-klippet, om det nu var samma tjocklek på den.
Citera
2023-03-25, 23:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, utöver Anna H. och Glantz som hjälper till ser vi att AB är den som drar uppmärksamhet till sig.
Observera att flera vittnen talar om två flickor vid Palme (Glantz missas av flera)
Även AB, så ser vi att fler vittnen "missar".

Det fetstilta:
Ska det vara märkligt att SE inte nämner något som AB tar upp?

Bara BP?
Vem styrker Ersson eller Israelsson? Syskonen Vallin? Eller Rytterstål och Karlsson? förutom sällskapet självt?

Argumentet där är ju att inga av dessa har varit lika aktiva SE påstår sig ha varit.
Men hur aktiv har SE påstått sig vara egentligen?
Tycker det skiljer sig från det man vill påstå här inne.

SE tar upp att AB visste offrets identitet. Men här i tråden har flera skrivit att den kände inte AB till. SE kan således ha sett AB på håll och hittat på det han sa, precis som att han hittade på det supervittnet sa. Ett mönster ...

SE var, menar han, en av de mest aktiva på platsen: Han pratade med LP och fick ur henne ett signalement, han observerade en suspekt person i gränden, han administrerade ett framstupa sidoläge, han pekade ut riktningen för poliserna och skrek "däråt!" och han sprang efter dem för att ge LP:s signalement.

Ja, de uppger att de åkte eller gick med den och den. Flera av dem antecknades även med namn och uppgifter av polisen. Några togs till stationen. Tror det räcker för att bekräfta att de var där. SE prickar inte i någon av dessa rutor.
Citera
2023-03-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ja, ok.
Men språngmarschen behåller ju sitt värde om man tänker sig förväxlingen som en del i detta.
Dels att ett vittne kunde tänkas ha sett/såg honom springa och dessutom också nämna hans signalement? Det som du är inne på.

Men ändå, skulle det inte bara kunna vara att redogöra för vad man gjort, i SE's fall?
Eller vad är den "stora grejen"?
Första förhöret/spaningsuppslaget:
"När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem."
Och han nämner det även vidare i senare förhör.

Eller är det kanske andrahandsuppgifterna om att han istället sprungit efter GM som mer gör att man/du tänker att han gör/försöker göra en stor grej av detta?

Jo jag håller med att det finns ett värde för Engström att använda förväxling och då att inte vara varandes på brottsplatsen.....

Men..

Det är ju ingen som eg påstått förväxling eller om Engström inte är varandes på brottsplatsen...

Trots detta så springer Engström i TV och på bilder i Expressen utan att språngmarschen innehöll något av värde alls...

Såg ingen..
Hann inte ikapp polisen...

Ändå fick denna löptur så stort utrymme att det faktiskt bara blev att Engström nämnde just förväxling..

Jag kan tycka att det hela blir lite märkligt nu i efterhand
Citera
2023-03-26, 00:35
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Diskuterat det flera gånger.

Faktiskt tid och uppskattad till är olika saker.

HO minnesbild av längden på samtalet är inget Alibi för SE.

Du vill att det ska vara det.

Detta gör det inte till en sanning.

Vad du eller nån annan har för åsikter om KP och TP skiter jag fullständigt i.

Tillför inte diskussionen om SE är GM, vittne,,, ja eller delaktig i en konspiration på något sätt.

Du verkar sällsynt illa påläst, trots att du jobbar med MOP.

Det som är en lögn av åklagare Krister Petersson är att denne man, på presskonferensen den 10 juni 2020, påstod att Engström först pratade med vakterna och därefter stämplade ut.

Du borde veta att det var tvärtom.

Engström hinner inte mörda statsministern.

Krister Petersson insåg det och ljög.

Detta är fakta även om du till och med får fram det exakta antalet ax på nyckeln till Engströms kontorsrum.
Citera
2023-03-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast

Det som är en lögn av åklagare Krister Petersson är att denne man, på presskonferensen den 10 juni 2020, påstod att Engström först pratade med vakterna och därefter stämplade ut.

Detta är fakta även om du till och med får fram det exakta antalet ax på nyckeln till Engströms kontorsrum.

Jag är mycket väl medveten om att på presentationen så redovisas det fel om utstämplingsförfarandet. Detta har jag påpekat för TVÅ år sedan.

Idag skiter jag fullständigt i den saken. Bara löjligt och banalt att ta upp detta.

Så avslutar du med en riktig fin härskarteknik.

Såna använder riktiga svin.

Nöjd med att vara ett sådant?
Citera
2023-03-26, 03:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast

De flesta kontorsnycklar på 80-talet hade bara ett ax. Men SEs rum var ju så mystiskt och misstänkt så en "dubbelnyckel" med flera ax är inte uteslutet. Har inget vittne sett SEs nyckel är det alltid det mest krångliga och minst sannolika tolkningen som prioriteras när det gäller SE. Det vet du redan!

Jag undrar om antalet spärrstift i låset kan innehålla information som kan fastslå SEs skuld? Mer än sex och udda antal är väl alltid statsministermördare i Europa? Låsen i USA går att öppna med vilket passerkort som helst har jag sett på Netflix. USA har inte heller någon statsminister så amerikanska lås kan vi bortse ifrån i den här diskussionen.

Jag blir chockad då jag googlat och sett att Assa tillverkar lås med 7 spärrstift. Det blir väldigt många döda statsministrar om logiken håller.... Ingenting talar emot att SE hade 7 spärrstift i låset till det misstänkta kontorsrummet.

Från ax till limpa är detta mord fyllt med otaliga kaninhål.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-26 kl. 04:40.
Citera
2023-03-26, 05:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är inte i nutid. Det var i början på 1987 när polisen gjorde ett extra varv med SE inför Ströms PM.

Där fanns det underlag som Linder efterfrågade för att plocka in karln.

Istället valde de att förväxla SE med JÅS.

YN:s tillförlitlighet är större eftersom väktarna sannolikt pratade med SE ett flertal gånger.

De kan således ha blandat ihop det han sa senare med det han sa på mordkvällen.

YN råkade inte ut för något sådant "brus".

Det RB uppger i förhör borde väl vara bättre då? Han talade bara med SE i telefon på lördagen och då fanns alla bitar som väktarna tar upp redan med. Efter det pratade inte RB något mer med SE.

Du har aldrig funderat på att väktarna faktiskt också kan komma ihåg rätt och att SE då bara är ett vittne?

Då behöver man inte hitta på en massa konstiga förklaringar till allt. Inget påhittat mordvapen och inget motiv lånat av grannarna i Täby. Inga vittnen som kommer ihåg fel och annat konstigt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-26 kl. 05:35.
Citera
2023-03-26, 08:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tänker mig en ökad stress/ångest för att inte vara inkluderad i vittnesrekonstruktionen. Om han inte är ett vittne....vad är han då?

Ett.. ointressant vittne är väl tänkbart?

Skulle GM-SE ha ågren över att det kunde uppdagas att han skjutit Palme om han inte deltog och ställde saker tillrätta? Eller skulle det vara över att han befarade sig vara redan misstänkt och att rekonstruktionens egentliga syfte var att pussla ihop bevis mot honom?

Tycker ingetdera låter jättetroligt. Om allt han uppgett om händelserna är GM-påhitt, så tar han väl betydligt och påtagligt större risker med att klampa runt som en elefant i rekonstruktionen än att hålla sig undan?

Men, ja, om SE är GM så är väl intervenering i rekonstruktionen i linje med det förekommande och förslagna. Svårförklarligt blir dock, att när rekonstruktionen visade sig inte innebära några men för GM-SE så framhärdar han ändå i åratal med uppenbar förbittring över att han som kritisk pusselbit lades åt sidan.

Citat:
Jag håller med om att det initiala agerandet är "planlagt" i den bemärkelse att det har "avsikt". Det är inte planlöst och "vad som helst".
Avsikten verkar ju vara att befästa sig själv som vittne. Det gäller ju för både GM-SE och Vittne-SE. Han vill uppenbarligen förändra sin egen roll i sammanhanget.
Och det gör han ju med bestämdhet. Han tar ju verkligen i från tårna genom att skjuta på Idreresan och ringa allt och alla. Han verkar verkligen vilja basunera ut sitt budskap.

Och hur än desperat eller inte, så är hans radda med åtgärder 1/3 ett imponerande ändamålsenligt och sakligt GM-agerande. Jag tolkar det som att vi kan enas om det. Sen börjar den rationelle GM-SE agera som det tokiga vittnet med det han dristigt fabulerat ihop för att rädda sig. Det går fortsatt inte ihop för mig.

Citat:
Men efter det händer väl inte så mycket egentligen förrän han inte får vara med på rekonstruktionen?
Då agerar han igen. Varför? Vem försöker han övertyga?

Jag är öppen för att ha missuppfattat händelseförloppet, men Engström säger väl aldrig att LJ tittar mot Luntmakargatan 1 mars?

Han ser ju bara en individ "mot väggen". Inte vad den individen tittar på.

Det är riktigt. Han ser mannen mot "kulturhusets" vägg. Det får i första hand tolkas som mot fasaden mot Luntmakargatan. Och då får man vidare anta att mannen inte står med näsan mot fasaden och stirrar in i den. Utan att han är vänd mot mordplatsen?

I andra hand, eftersom det är mer udda, vore att det som avses är att mannen betraktas mot "kulturhusets" fasad mot Tunnelgatan, dvs i en helt annan vinkel än rakt framifrån. Enda gången det vore naturligt att uttrycka att man betraktar någon "mot en vägg" och det inte är framifrån vore om personen tryckte sig mot väggen, vilket LJ inte gör. Han går inte ens in på sista delen av Tunnelgatan innan han kutar efter GM?

Slutsatsen är att SE torde rapporterat in en person mot "kulturhusets" fasad mot Luntmakargatan och som är vänd mot mordplatsen. Det stämmer också huvudsakligen med vad som är känt, även om LJ förmodligen stod mer i gathörnet än rakt mot väggen. Och detta kan GM inte haft någon aning om. Om GM sett LJ från trappen har han sett någon i korsningen som kollar upp mot åsen?
Citera
2023-03-26, 10:07
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Det var inget utpekande. Det var reportern som undrade om hon inte kunde välja en av de tre.

Då sa hon att CP åtminstone hade rätt bredd på axlarna.

Hon pekar ut CP direkt.

Vad jag förstår så fick YN se tre mörkhåriga män och hon valde den som var mörkast.
Hon har även sagt att det inte var typ "turk" utseende, utan att gm var antagligen svensk.

"Antagligen svensk" då är det nära att inte vara ett svenskt utseende. Det YN förordar pekar
närmast 100% åt en svensk med ett "mörkt" utseende, mörkhårig.

Samma sak säger alla centrala vittnen, LP,AH,JA,LL...mörk, hårda drag, mörkhårig.

Hur kan man i dessa massiva vittnesmål ens komma på tanken om den ljusfryntlige Engström
som gm???

YN säger också till senaste PU att typ, "löpstilen påminner" om CP.

"Anhängare" när ska ni börja tänka och sluta vara "svansen" på TP/Filters hittepå?
Citera
2023-03-26, 11:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det RB uppger i förhör borde väl vara bättre då? Han talade bara med SE i telefon på lördagen och då fanns alla bitar som väktarna tar upp redan med. Efter det pratade inte RB något mer med SE.

Du har aldrig funderat på att väktarna faktiskt också kan komma ihåg rätt och att SE då bara är ett vittne?

Då behöver man inte hitta på en massa konstiga förklaringar till allt. Inget påhittat mordvapen och inget motiv lånat av grannarna i Täby. Inga vittnen som kommer ihåg fel och annat konstigt.

RB pratade med SE tre gånger under lördagen, och säger arr han inte minns exakt när SE sa vad. Så det fanns gott om tid för SE att snappa upp detaljer från media. Men visst, hittar man nåt som inte förekom i media så ... Dessvärre, för den ambitionen, pratade RB en hel del med PH också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in