Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-25, 19:24
  #61
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att notera: Iraks och Syirens Baath-parti var svenska Socialdemokraternas systerparti.
Något man frenetiskt förnekar idag.

Ja. När du lägger fram det så kan jag se poängen med en amerikansk invasion av Sverige i slutet av nästa mandatperiod med (S)-ledd regering. Jag kanske inte borde missunna irakierna att bli av med Saddam Hussein heller, men det är ju väldigt betungane för USAs befolkning att de ska fastna i alla "quagmires" (uttryck vanligt i debatten på den tiden) och bli allmänt hatade över 2/3 av jordens landmassa.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Massor av länder består av en fruktansvärd massa folkgrupper och om det vore fritt fram för var och en av dem att "bjuda in" utländska trupper för att erövra en bit land skulle utbryta kaos.

Jag tycker inte att massan av minoritetsfolk vore fruktansvärd. De enda som fruktar för minoriteter är de som begår övergrepp mot dem och förväntar sig hämd. Så dåligt som de mänskliga samhällena fungerar nu så kan ett gott mått av kaos inte vara fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jämförelsen haltar då det inte finns några folkgrupper i Syrien som är Amerikaner.

"Amerikaner" är ingen nation. Jämförelsen haltar ändå inte, för om det fanns amerikaner i Syrien kunde USA ignorera det och ändå hjälpa kurder och assyrier.

Ryska Federationen skulle också kunna hjälpa t ex Krimtartarer (om de hade velat ha något med Kreml att göra) på/i Krym, även om det också fanns många där som identifierade sig som ryssar. De skulle då ignorerat att det fanns en massa ryssar på Krim. Istället anslöt de Krym till Ryska Federationen, och det var med det initiativet som de helt avvek från internationell rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Intressant att Kina vill att USA lämnar.

De vill väl ge general Mark Milley en ny chans att bli av med en massa värdefull materiel precis som i Afghanistan? Jag tolkar timingen på utspelet som att de är klara med att plocka isär och analysera det de förmodligen fick från Afghanistan.
Citera
2023-03-25, 19:51
  #62
Medlem
Sickmyducks avatar
Då kan ju Kina sluta hetsa mot Taiwan?
Citera
2023-03-25, 20:04
  #63
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag tolkar timingen på utspelet som att de är klara med att plocka isär och analysera det de förmodligen fick från Afghanistan.

Eller så beror timingen på att Azerbajdzjan just har återupptagit invasionen av armenien (Artsakh), vilken i stort sett bara kan förhindras genom att USA muckar gräl med Turkiet och får Turkiet uteslutet ur NATO och därefter leder en koalition mot Azerbajdzjan. Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av barkenarot 2023-03-25 kl. 20:36. Anledning: La till länk, korrigerade beskrivning.
Citera
2023-03-25, 20:37
  #64
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
https://thecradle.co/article-view/22...uding-of-syria


USA plundrar kontinuerligt oljefälten och stjäl stora mängder olja ifrån Syriens oljefält. Nu vill Kina att de slutar med detta och drar tillbaka sina plundringstrupper ifrån landet.

Vad tycker ni om detta, kanske finns det någon som tycker det är bra att USA plundrar vidare?

USA har inte i Syrien att göra och har mest ägnat sig åt subversion i landet. Mest i samarbete med oilka islamist-grupper.
Citera
2023-03-25, 20:44
  #65
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
"Amerikaner" är ingen nation. Jämförelsen haltar ändå inte, för om det fanns amerikaner i Syrien kunde USA ignorera det och ändå hjälpa kurder och assyrier.
Tror du på allvar att motivationen för att USA bedriver folkmord i arabvärlden är för att "hjälpa" någon?

Är folk så här jävla korkade på riktigt?
Citera
2023-03-25, 20:55
  #66
Medlem
Slutar Kina att plundra landet?
Citera
2023-03-25, 20:59
  #67
Medlem
Usas svar blir väl att Kina ska lämna Afrika nu då ?
Citera
2023-03-25, 21:32
  #68
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Har du något exempel där Kina genomför en militär ockupation i Afrika och plundrar naturresurser - eller snackar du bara skit?
Nej de bara använder sig av ekonomiskt övertagande.
Citera
2023-03-25, 22:02
  #69
Medlem
Wretch32s avatar
Kineserna ska bara hålla käften med sina vidrigt cyniska debt traps till alla dom fattiga u-länderna (Sri Lanka, Pakistan, Nigers mfl), eskalerande gränskonflikten med Indien & världsherraväldet på Sydkinesiska sjön😂

Och just det, Taiwan hade jag ju glömt.

USA må inte vara perfekta, men om ni tror att vi kommer få bättre levnadsstandard i väst med en totalitär kommunistiskt diktatur istället för en fri liberal kapitalist demokrati då tycker jag väldigt synd om er mina vänner.
Citera
2023-03-25, 22:21
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Kineserna ska bara hålla käften med sina vidrigt cyniska debt traps till alla dom fattiga u-länderna (Sri Lanka, Pakistan, Nigers mfl), eskalerande gränskonflikten med Indien & världsherraväldet på Sydkinesiska sjön😂

Och just det, Taiwan hade jag ju glömt.

USA må inte vara perfekta, men om ni tror att vi kommer få bättre levnadsstandard i väst med en totalitär kommunistiskt diktatur istället för en fri liberal kapitalist demokrati då tycker jag väldigt synd om er mina vänner.

Så om vi inte krigar i gamla sovjetstater så kommer Kina att erövra EU?
Citera
2023-03-25, 22:31
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Lika goda kålsupare. Kina kan ju sluta ockupera Tibet.

Lite för sent för att ändra på det nu, vi var upptagna med att köpa kinesisk elektronik, lägga ner vår kärnkraft och designa könsneutrala övergångsställen.
Citera
2023-03-25, 23:19
  #72
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tror du på allvar att motivationen för att USA bedriver folkmord i arabvärlden är för att "hjälpa" någon?

Jag tror inte att de i den djupa staten, som ibland förvandlar USAs insatser till förmån för hotade minoriteter till onödiga krig av folkmordskaraktär, anger någon motivering till det. De flesta USAier vill dock väl, vilket är grunden för det stöd de ändå har i synnerhet bland folk som kan engelska. Om du ändå ogillar deras insatser kanske du skulle stödja en splittring av USA?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är folk så här jävla korkade på riktigt?

Nej. Sedan ungefär hösten 2021 har du börjat anta att de flesta på Flashback som inte håller med dig till 100% är helt på den andra sidan. Inläggen har ofta blivit one-liners och av det sunda förnuft som tidigare genomsyrade dem finns det inte längre ett spår. Du ger uttryck för en spelad eller äkta bias som antar att den du svarar skulle ha gjort en grund analys, vara oinformerad eller helt enkelt inte tillräckligt smart. Finns det något sätt vi kan få tillbaks Enoch.Thulin som du var före hösten 2021?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback