2023-03-25, 11:01
Medlem
Rompers avatar
Sven-Erik Alhem har uttalat sig.

"Kvinnornas berättelser går isär. Ändå är båda åtalade för mordet på Tove, 21.

Det gör Vetlanda-fallet extra intressant, enligt rättsexperten Sven-Erik Alhem.

– Bevisningen som finns kommer att ha en enorm betydelse, säger han.

Det tar över två veckor efter försvinnandet innan kvarlevorna efter 21-åriga Tove hittas, i ett skogsområde sydost om Vetlanda.

På måndagen inleds rättegången mot de båda unga kvinnorna som misstänks ha mördat henne. Enligt åtalet misstänks kvinnorna ”gemensamt och i samförstånd” ha mördat Tove, efter en utekväll där en gammal konflikt blossat upp på nytt.

Kvinnorna, 18 respektive 20 år gamla, har olika berättelser om vad som faktiskt hände i 20-åringens lägenhet natten mellan den 15 och 16 oktober. Åklagaren har dock valt att åtala båda för mord, utan alternativa brottsrubriceringar.

”Helt avgörande”
Men det är inte det centrala, poängterar Sven-Erik Alhem, som är ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare.

I stället är det viktiga hur åtalet är formulerat.

– I det här fallet, där två stycken har berättat på olika sätt om skeendet, kommer bevisningen som finns ha en enorm betydelse, säger han.

– Men brottsrubriceringen i sig är inte bindande för domstolen. Det som är helt avgörande är gärningsbeskrivningen."

"Enligt 20-åringen höll den 18-åriga kompisen bland annat i Toves händer under slagsmålet som uppstod i lägenheten.

”...och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till”, säger 20-åringen i ett av förhören.

Hon nekar dock till mord, medan den 18-åriga kvinnan nekar till att ens ha varit inblandad i tumultet.

Det gör att gärningsbeskrivningen i åtalet kan bli en viktig del även i Vetlanda-fallet, tror Sven-Erik Alhem.

– Allmänheten har en väldig tilltro till brottsrubriceringen. Men det är ointressant ur domstolens synvinkel, säger han.

– De är bara bundna av själva gärningsbeskrivningen, så om den täcker in alternativa brottsrubriceringar, är det fullt tillräckligt."

https://tt.omni.se/mordet-pa-tove-bevisen-av-enorm-betydelse/a/4oxr3R
Citera
2023-03-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Så bra skrivet att det kunde varit skrivet av mig själv

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Tack för din länk! Såg att du noterat ytterligare omständigheter som tyder på detta. Håller även med dig i ditt resonemang att man kan dividera kring enskilda moment/detaljer men om man ser till den sammantagna bilden anser jag att MH måste ha medverkat.
Citera
2023-03-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag instämmer i ovan! Förutom att M s historia är full av konstaterade lögner är den även orimlig i flera avseenden. M s beskrivning av händelseförloppet (som hon fått berättat för sig) ökar om T under en tid befunnit sig i ej försvarslös ställning, t.ex på grund av medvetandepåverkan till följ av huvudskadorna.

T hade inga skallfrakturer, ingen luft eller blod i skallen eller blödningar i hjärnan.

Med det sagt kan man inte utesluta att skadorna i huvudet har gett visst upphov till medvetandepåverkan. Men att hon skulle tuppa av helt och bli orörlig under den tid det krävs för att kväva någon köper jag inte.

Dessutom vittnar grannen om rörlighet 1-3 minuter efter dunsarna vilket troligen är T, eftersom J och M vet att det står någon utanför dörren som undrar vad som händer och vill då inte göra väsen av sig.

Ja, och då är väl stora knäckfrågan, vad innebär viss medvetandepåverkan? Är man medvetslös eller lite omtöcknad?
Citera
2023-03-25, 11:18
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Sven-Erik Alhem har uttalat sig.

"Kvinnornas berättelser går isär. Ändå är båda åtalade för mordet på Tove, 21.

Det gör Vetlanda-fallet extra intressant, enligt rättsexperten Sven-Erik Alhem.

– Bevisningen som finns kommer att ha en enorm betydelse, säger han.

Det tar över två veckor efter försvinnandet innan kvarlevorna efter 21-åriga Tove hittas, i ett skogsområde sydost om Vetlanda.

På måndagen inleds rättegången mot de båda unga kvinnorna som misstänks ha mördat henne. Enligt åtalet misstänks kvinnorna ”gemensamt och i samförstånd” ha mördat Tove, efter en utekväll där en gammal konflikt blossat upp på nytt.

Kvinnorna, 18 respektive 20 år gamla, har olika berättelser om vad som faktiskt hände i 20-åringens lägenhet natten mellan den 15 och 16 oktober. Åklagaren har dock valt att åtala båda för mord, utan alternativa brottsrubriceringar.

”Helt avgörande”
Men det är inte det centrala, poängterar Sven-Erik Alhem, som är ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare.

I stället är det viktiga hur åtalet är formulerat.

– I det här fallet, där två stycken har berättat på olika sätt om skeendet, kommer bevisningen som finns ha en enorm betydelse, säger han.

– Men brottsrubriceringen i sig är inte bindande för domstolen. Det som är helt avgörande är gärningsbeskrivningen."

"Enligt 20-åringen höll den 18-åriga kompisen bland annat i Toves händer under slagsmålet som uppstod i lägenheten.

”...och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till”, säger 20-åringen i ett av förhören.

Hon nekar dock till mord, medan den 18-åriga kvinnan nekar till att ens ha varit inblandad i tumultet.

Det gör att gärningsbeskrivningen i åtalet kan bli en viktig del även i Vetlanda-fallet, tror Sven-Erik Alhem.

– Allmänheten har en väldig tilltro till brottsrubriceringen. Men det är ointressant ur domstolens synvinkel, säger han.

– De är bara bundna av själva gärningsbeskrivningen, så om den täcker in alternativa brottsrubriceringar, är det fullt tillräckligt."

https://tt.omni.se/mordet-pa-tove-bevisen-av-enorm-betydelse/a/4oxr3R

Det är sannerligen prekärt. Frågan är om båda kan dömas för mord sett till den tekniska bevisningen. MH ligger inte lika risigt till dock. Men ja, bevisen sett till dödsögonblicket är relativt svaga även för JJ. Det här blir intressant att se hur dom dömer..
Citera
2023-03-25, 11:21
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu får du ju skärpa dig, det är ingen anklagelse, det är min spekulation/teori !!!!

Visst, men du får ha lite mer på fötterna i så fall.
Citera
2023-03-25, 11:22
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det är sannerligen prekärt. Frågan är om båda kan dömas för mord sett till den tekniska bevisningen. MH ligger inte lika risigt till dock. Men ja, bevisen sett till dödsögonblicket är relativt svaga även för JJ. Det här blir intressant att se hur dom dömer..

Bra du ger deras försvarsadvokat argument.
Citera
2023-03-25, 11:25
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kikar man på koordinater över ”viktiga platser i akt 153 s. 224 och jämför med tidsstämplar (positioneringar) på främst sidan 191 så ser man att de fynd av koordinater som polisen gjorde inte bara ledde till fyndplatsen utan även vistelse i lgh, vid McD och hos JJ:s mor, Hadderödje m.m.
Alltså är det av största vikt att polisen vet hur de ska få fram de här koordinaterna från början då de kan visa ”hela” tidslinjen likt det gör i polisens protokoll på de sidorna.

För att förtydliga så var det alltså först 31/10-2/11 som de fick fram positioneringar i lgh, McD, fyndplatsen, JJ mor och Hadderödje och det är för sent om man vill ”kartlägga” MGM ”rörelsemönster”.

Jag tar till vår gamle gode vän Youtube för att visa hur en iPhone töms med det system som polisen har. Cellebrite med Physical Analyzer är ett israeliskt (men av Japaner uppköpt) med rätt dyra licenser och behov av uppdatering av programvara den vägen.
Som synes kan man välja mellan logisk extrahering och avancerad logisk extrahering som jag kan återkomma till vid annat tillfälle att förklara lite närmare skillnaden på.

I första tömningen görs en logisk extrahering enligt protokoll. Det kan vara att de menar en ”avancerad logisk extrahering” men det framgår inte av protokollet där inte ens metoden/hårdvaran/programvaran framgår.

Åter till introduktion Youtube-videon. Man får tänka bort att det här är ett privat företag och att den är lite ”amerikansk” av sig och även har nåt år på nacken men det viktiga tänker jag är att visa hur enkelt det är att få ut data ur mobilen när det finns en lösenkod tillgänglig.

Och det är den i Vetlandafallet då JJ har lämnat ifrån sig koden får man anta då de lätt kommer in i mobilerna enligt åklagare i t.ex en intervju i P4 Jönköping från 14/1 man kan lyssna på om man missat den.
Där försöker han förklara även hur det arbetades med koordinaterna och IT-forensiker och analytiker gjorde ett ”jättegott” (observera tankepausen på en halv sekund innan han uttalar det) arbete.

Så här är videon och först så töms iPhonen som låst och sedan som att lösenkoden är känd. Han hänvisar också till checkm8 som jag var inne på när jag guidade hur man gör detta hemma i köket. Cellebrite använder dock en annan programvara för Jailbreak* som krävs innan den töms. Observera att videon är 7 min och inte drygt två veckor lång. Han snabbspolar men ja ni fattar. Hur lång tid tömningen tar beror givetvis om iPhonen har 32, 64, 128, 256GB minne och då hur mycket bilder, meddelanden, videor, appar som finns på det men man får mellan tummen och pekfingret tidsaspekten här.

https://youtu.be/xBaIUvgrfro

*Förklaring igen Jailbreak av iPhone:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jailbreak_IOS

Vet att det sagts tidigare, men säger det igen: enormt tacksamt att du delar med dig, och ger förenklade förklaringar, av den tekniska kunskap du besitter

Intressant och informativ video. Bra exempel på att bara tillgången till en mobiltelefon kan ge en hel del information. Exempelvis Device Locations, som visat sig varit av stor vikt för att hitta platsen där MGM dumpat TT.
Nu kanske du redan har beskrivit det men jag missat det, men vad är skillnaden i informationen för locations som tillgås i läget utan och sedan det med lösenkod? Om det ens är någon skillnad..?
Registrerade även att båda lägen ger tillgång till Chats och SMS Messages. Kommer man även åt eventuella raderade chatt- och sms-meddelanden i båda lägena, eller kräver det läget med lösenkod?
Citera
2023-03-25, 11:29
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Vet att det sagts tidigare, men säger det igen: enormt tacksamt att du delar med dig, och ger förenklade förklaringar, av den tekniska kunskap du besitter

Intressant och informativ video. Bra exempel på att bara tillgången till en mobiltelefon kan ge en hel del information. Exempelvis Device Locations, som visat sig varit av stor vikt för att hitta platsen där MGM dumpat TT.
Nu kanske du redan har beskrivit det men jag missat det, men vad är skillnaden i informationen för locations som tillgås i läget utan och sedan det med lösenkod? Om det ens är någon skillnad..?
Registrerade även att båda lägen ger tillgång till Chats och SMS Messages. Kommer man även åt eventuella raderade chatt- och sms-meddelanden i båda lägena, eller kräver det läget med lösenkod?

Hade klåparna sin mobil med sig snacka om idioter.
Citera
2023-03-25, 11:33
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Det krtet spar de tiil senare.. då har de samlat bevis på det hehe
Är JJ jude? Är hennes mamma jude? För annars inte.. kravet är att mamman ska vara jude för att vara jude
Inte ett spår av något som kan härröras till judendom...

https://www.pinterest.se/johannajansson2002/
Citera
2023-03-25, 11:35
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Risken är att MH går helt fri och bara döms för gravfridsbrott och jag tror att den risken är rätt stor.

Hon kommer nog berätta hur det gick till.

Hoppas hon har fått träffa sin mamma nu och inte är helt isolerad. Hon hade bara Johanna och hennes planer att förhålla sig till när hon satt i häktet…men nu blir det på allvar när hon ska konfronteras och samtidigt möta människor som älskade Tove.
Citera
2023-03-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, och då är väl stora knäckfrågan, vad innebär viss medvetandepåverkan? Är man medvetslös eller lite omtöcknad?

Ja det är nog inte helt lätt att fastslå. Fraserna som rättsläkarna använder som ”kan inte utesluta” och ”visst medvetandepåverkan” är långt ifrån ett konstaterande att huvudtrauma har lett till medvetslöshet.

Normalt tar det ju minst nån minut för offret att tuppa av när man stryper lufttillförseln till lungorna. Att hon skulle vara helt utslagen så lång tid har jag svårt att tro. Förhoppningsvis kan rättsläkaren ge detaljerade svar på dessa avgörande frågor i rätten.
Citera
2023-03-25, 11:38
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hade klåparna sin mobil med sig snacka om idioter.

Ja, det stämmer. JJ hade sin mobiltelefon med sig vid färden för att göra sig av med TTs tillhörigheter och därefter till och från fyndplatsen där TTs kropp återfanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in