Citat:
Det var ju exakt det jag sa som du började säga emot???
Jag sa att de har lurat henne till att det är bra stämning osv, och då var min tanke att de lurat henne till att hetsdricka... typ "woho nu sveper vi" fast MH och JJ tar låtsasklunkar medans Tove tar riktiga klunkar just för att de vill få henne mer onykter och lättare att handskas med.
Resten som du pratar om är något helt annat och inte det vi diskuterade...
Jag sa att de har lurat henne till att det är bra stämning osv, och då var min tanke att de lurat henne till att hetsdricka... typ "woho nu sveper vi" fast MH och JJ tar låtsasklunkar medans Tove tar riktiga klunkar just för att de vill få henne mer onykter och lättare att handskas med.
Resten som du pratar om är något helt annat och inte det vi diskuterade...
De här tankegångarna om god stämning och att lura en person till att svepa/fortsätta dricka alkohol är intressanta. Definitivt realistiskt scenario då, om jag inte missminner mig, TT har haft mer alkohol i kroppen än vad JJ och MH hade.
Ett alternativt men liknande sätt detta skulle kunna ha skett på: JJ spelar mer onykter än vad hon i själva verket är, säger att hon (och ev. MH) inte behöver/kan få i sig mer alkohol just nu, men erbjuder och uppmuntrar TT att dricka av "färdkosten" (vinet de gömde på vägen till Nöjet). Det kan framstå dels som en vänskaplig och fredlig gest men även ge sken av att förbise det som hände inne på Nöjet.
Nu kan jag tyvärr inte uppge specifika fall, men det här är väl ett inte alltför ovanligt knep och tillvägagångssätt för hur en förövare (mord, våldtäkt, misshandel, kidnappning, etc) lyckas lura med sitt potentiella offer? Offret blir inte bara lättare att handskas med motståndsmässigt, det lurar ju offret till att sänka sin gard.
Vidare så funkar det ju dessutom för att vilseleda andra. I detta fall de övriga Vetlandabor som är ute den specifika natten. Men kanske även MH..? För det är ju onekligen JJ som har något emot TT (och hennes syster), inte MH. Visst kan JJ fått MH att känna ett agg mot tjejerna med, men inte så pass att hon vill skada eller beröva någon på livet. Det är tankar som enbart JJ har, och haft länge. Så det är kanske inte helt omöjligt att genom att bjuda fienden TT på deras/hennes alkohol vilseleds även MH, för att hon ska agera så naturligt som möjligt, för att kanske undvika att skapa misstanke hos TT.
Vet att detta spelar ner MHs roll och medvetenhet något, men känns ändå inte helt orealistiskt. En person med så pass grandios självbild och stort ego som JJ kan ju inte riskera ännu ett tillfälle för att skada tjejerna Tönnies, med tanke på den misslyckade mordbranden tidigare.
Vad tror du/ni?