2012-04-04, 19:39
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är nog ingen som tvivlar på att konstgräset är jättebra för att lyfta svensk ungdoms- och amatörfotboll. Däremot anser jag att det är varje elitfotbollslags förbannade skyldighet (med ett par undantag för nordligare delar av Norrland) att hålla sig med en riktig gräsplan och att sköta den som en jävla golfgreen. Det går att ha en bra gräsplan i mitten av mars, bara att svenska klubbar inte lägger tillräckligt med resurser på det.

/feldgrau
Många arenor är fortfarande kommunägda och finner dom att konstgräset innebär mindre underhållskostnader än riktigt gräs så får du nog acceptera konstgräs överallt.
Citera
2012-04-04, 23:31
Bannlyst
Så jävla tråkigt att se matcher som ser ut att spelas på en åker. Men en riktigt fin naturlig gräsmatta slår konstgräs i alla lägen.

Men konstgräs är fint.
Citera
2012-08-25, 10:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Många arenor är fortfarande kommunägda och finner dom att konstgräset innebär mindre underhållskostnader än riktigt gräs så får du nog acceptera konstgräs överallt.

Du har tyvärr alldeles rätt. Sveriges sydligaste elitlag inom herrfotbollen kommer att få plastgräs när nya Vå(Tjo)ngavallen invigs. Svenska mästarna i damfotboll Ldb Malmö spelar sina hemmamatcher på plastgräs.

Det måste vara av antingen ekonomiska skäl eller inkompetens hos planskötarna. Min gissning är ekonomiska skäl.

Citat:
Det blir spel på konstgräs för Trelleborgs FF då helt ombyggda Vångavallen står klar våren 2015.

I torsdags presenterades arkitekternas förslag på hur fotbollsarenan i Trelleborg kan se ut.
Den nya arenan blir helt inbyggd och får plats för 5 800 personer.
Kostnaden för arenabygget beräknas till 150 miljoner kronor.
Citera
2019-02-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hifhooligan
Hej!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article14628515.ab

Varför klagar alla på konstgräset?

Är det bara jag som tycker att det är roligare att spela när det går snabbare?
Klarar inte de Allsvenska spelarna av konstgräset? För dåliga?

Att Rydström påstår att han väljer en dålig naturgräsplan före en konstgräsplan är bara patetiskt, enligt mig. Detta är heller inte första gången som Henrik klankar ner på konstgräs.

Vad tycker ni om konstgräset? Inte bara i Allsvenskan utan generellt.

Mvh
hifhooligan
För att vara lite nyanserad, måste jag erkänna att det finns olika konstgräsplaner. Vissa är mer gräslika andra, likt den på Tele2, är mer plastiga åt gympasalshållet. Bollen rullar, för snabbt och bollen studsar för högt.

Vad är problemet med det? Jo, närkamperna försvinner. Spelaren kan (för) enkelt ta emot bollen (med sulan) och sedan vricka till den förbi till nästa spelare - istället för en ordentligt mottagning och en koncentrerad bredsida.

På en naturgräsplan krävs det mer kraft och funktionell/koncentrerad teknik för olika manövrar. Vilket gör att en spelare med sämre nivå blir klart hämmad/långsammare på naturgräsplaner.

Jag tycker mig se att svenska spelare som är skolade och matchade på plast har svårare att hävda sig på en internationell nivå där det oftare är gräs.

Gräs kräver mer skötsel, har färre speltimmar och kan ha en låg lägsta nivå, som också kräver en särskild teknik.
Citera
2019-02-20, 11:18
Medlem
zebra121s avatar
Konstgräs är ren skit och sen största ursäkten kommuner och instanser för när det kommer till beslut om underlag är att:

# det blir ekonomiskt det bästa
# vi vill ha en breddidrott där alla kan nyttja planen.

Jag blir spyfärdig på dessa vidriga konstgräsplaner som byggs från norr till söder. Lathet är vad det handlar om i grund och botten.

Närkamperna försvinner och du spelar i stort sett bara på fot och aldrig på yta. Gräs kräver mer skötsel men varför inte anställa x antal personer mer för att underhålla planen istället för en äcklig plastplan?
Doften och spelet samt känslan blir helt annorlunda och jag avskyr plast som pesten. Det går att få fram bra gräsplaner om man ger sig själv RESURSER till att fixa till det. Bullshit att man skyller på att det är dyrt.

#Hataplast.
Citera
2019-02-21, 09:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Konstgräs är ren skit och sen största ursäkten kommuner och instanser för när det kommer till beslut om underlag är att:

# det blir ekonomiskt det bästa
# vi vill ha en breddidrott där alla kan nyttja planen.

Jag blir spyfärdig på dessa vidriga konstgräsplaner som byggs från norr till söder. Lathet är vad det handlar om i grund och botten.

Närkamperna försvinner och du spelar i stort sett bara på fot och aldrig på yta. Gräs kräver mer skötsel men varför inte anställa x antal personer mer för att underhålla planen istället för en äcklig plastplan?
Doften och spelet samt känslan blir helt annorlunda och jag avskyr plast som pesten. Det går att få fram bra gräsplaner om man ger sig själv RESURSER till att fixa till det. Bullshit att man skyller på att det är dyrt.

#Hataplast.

Vill man ha maximalt utnttyjande kunde man ju fortsatt lira på grus, på det krävs att nån kör med en traktor en gång/vecka för att jämna till samt att någon kritar linjerna under 10min inför varje match...
Citera
2019-02-21, 21:18
Medlem
Konstgräs gör att svenska lag går bättre i europa, då de europeiska lagen inte är vana vid underlaget.
(Stulet argument, från "Fotbollsexperterna")
Citera
2019-02-22, 08:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Konstgräs gör att svenska lag går bättre i europa, då de europeiska lagen inte är vana vid underlaget.
(Stulet argument, från "Fotbollsexperterna")

Rätt konstigt argument när det mest framgångsrika laget i europa dom senaste åren är gräs/hybridspelande MFF...
Citera
2019-02-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Rätt konstigt argument när det mest framgångsrika laget i europa dom senaste åren är gräs/hybridspelande MFF...
Fast Malmö har ju också pengarna, det intressanta exemplet är väl Östersund. När de tog sig ut var det större relativ skillnad på Östersund och Malmö än Malmö och Chelsea.
Citera
2019-02-23, 09:34
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast Malmö har ju också pengarna, det intressanta exemplet är väl Östersund. När de tog sig ut var det större relativ skillnad på Östersund och Malmö än Malmö och Chelsea.

Man benämnde det som att plastaskiten gör svenska lag (plural) bättre i europa. Östersund gjorde det givetvis mycket bra men det visar inte att svenska lag gör det bättre med plast.

Av alla lag som nått gruppspel/gått långt från Sverige är det bara Östersund och Elfsborg som spelat på plastaskit. Resten har haft riktigt underlag.
Citera
2019-02-25, 19:11
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Andreas Granqvist uttalade sig nyligen:
- "Jag tror att de bästa förutsättningarna är att få till en hybridvariant eller gräsmatta. Jag hoppas att vi går efter Holland och förbjuder konstgräs inom en snar framtid."

Jag håller med vår kära kapten. Förbjud konstgräs!
Citera
2020-06-14, 09:44
Medlem
Dags att ta farväl av naturgräs på svenska fotbollsplaner?

Känns som att trenden kring konstgräs bara sprider sig snabbare och snabbare från lägre serier upp till elitfotbollen.

Det har verkligen skett en radikal förändring sedan pionjärerna ÖSK, GIF Sundsvall och Elfsborg drog igång det under början av 00-talet. Varför har det blivit såhär? Varför har så många lag, även i södra delen av landet, hakat på det?

Kommer något lag som har konstgräs någonsin gå tillbaka till naturgräs, eller är det så att "once you go konstgräs, you never go back"? Vad kommer det innebära för svensk klubbfotboll på sikt om naturgräset försvinner från svenska fotbollsplaner?

Diskutera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in