Citat:
Ursprungligen postat av
hifhooligan
Hej!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article14628515.ab
Varför klagar
alla på konstgräset?
Är det bara jag som tycker att det är roligare att spela när det går snabbare?
Klarar inte de Allsvenska spelarna av konstgräset? För dåliga?
Att Rydström påstår att han väljer en dålig naturgräsplan före en konstgräsplan är bara patetiskt, enligt mig. Detta är heller inte första gången som Henrik klankar ner på konstgräs.
Vad tycker ni om konstgräset? Inte bara i Allsvenskan utan generellt.
Mvh
hifhooligan
För att vara lite nyanserad, måste jag erkänna att det finns olika konstgräsplaner. Vissa är mer gräslika andra, likt den på Tele2, är mer plastiga åt gympasalshållet. Bollen rullar, för snabbt och bollen studsar för högt.
Vad är problemet med det? Jo, närkamperna försvinner. Spelaren kan (för) enkelt ta emot bollen (med sulan) och sedan vricka till den förbi till nästa spelare - istället för en ordentligt mottagning och en koncentrerad bredsida.
På en naturgräsplan krävs det mer kraft och funktionell/koncentrerad teknik för olika manövrar. Vilket gör att en spelare med sämre nivå blir klart hämmad/långsammare på naturgräsplaner.
Jag tycker mig se att svenska spelare som är skolade och matchade på plast har svårare att hävda sig på en internationell nivå där det oftare är gräs.
Gräs kräver mer skötsel, har färre speltimmar och kan ha en låg lägsta nivå, som också kräver en särskild teknik.