Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Oavsett var de kommer ifrån så kommer de inte att göra någon skillnad. Ryssland har förlorat det här kriget och de vet om det. Frågan är vad kommer de att göra nu? Fan vet? Jag hoppas att de väljer förnuftets väg.
Jag hoppas jag har fel, men att helt ändra inriktning kan bli väldigt svårt i det här läget. Putin har gått "all in", det är vinna eller försvinna för hans del nu. Nu skall han nog vara glad om han kan behålla makten ö.h.t. och då blir det sannolikt någon nordkoreansk lösning. Släpper han på det kommer han ryka.
Men problemet är att han och hans lojala kompisar sedan lång tid tillbaka säkrat makten. Och för en ändrad politik behövs det någon som genomför den, problemet är att det inte finns mycket till opposition som kan vid. De som skulle kunna det har antingen fängslats, flytt landet, "råkat ut för någon olycka" eller "tagit självmord".
M.a.o. lyckas Putin hålla sig kvar blir det värre och om han störtas blir han nog ersatt av någon annan med ungefär samma politk, helt enkelt eftersom det inte finns så många andra kvar med förutsättningar att lyckas ta över.
I bästa fall kanske det kan bli någon plutokrati (eller möjligen oligarki?) med stora inslag av kleptokrati.
Men jag hoppas jag har fel.