2023-03-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Men det är väl en jävla skillnad.
Om jag klarar av att göra en boll är jorden rund.
Men om du tar en plåtbit på 20 meter då på Globen då kurvar den sig el vad försöker du säga?

Skala, också en sak ni tomtar har extremt svårt att förstå.

De 1mm långa plåtbitarna i exemplet är ändå avsevärt mycket större i förhållande till globen än vad en 1m planka är i förhållande till jorden. Likväl kommer de att lägga sig utan synlig skarv längs med hela ytan.

Givetvis kommer inte en 20m plåtbit att forma sig efter globen yta, varför skulle den göra det?

Men vi fattar att du trollar nu, det GÅR INTE att vara så korkad som du försöker låtsas att du är
Citera
2023-03-24, 14:14
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag gärna flyger i senaste svaret.

Jag är en tönt och troll för jag kommer med ett tankeexperiment med en planka.

Ja jag kan väl vara tönt. Inget du skriver tar på mig, hade du varit en mästare av språk och kunna dra in mig intellektuell brottning, hade det varit kul. Men du är ett barn.

Nä jag vill inte flyga längre.

Det är inte ens ett tankeexperiment med tanke på att du försöker hävda att inget följer jordens krökning som är lätt att räkna på dessutom.
Om du ska ta ett så kallat tankeexperiment så får du ju i så fall säga att i ditt exempel fungerar inga naturlag alls utan bara dina hittepå lagar.

Men då bestämmer du plats, tid och beräknar rutten enlig vad jag kräver så tar jag emot betalning för det bränsle du anser ska räcka.
Misslyckas du avreggar du dig och försvinner från forumet 😀
Citera
2023-03-24, 14:26
Medlem
Citat:
Nä, vi måste få reda på om det går att bygga en rak planka.

Nej vi kan inte säga vi är klara. Vi har ju bara pratat om det. Men det e ju så ni forskar så.
Ja, det är bara att börja göra en sådan planka. Du är snickaren och inte jag.

När det gäller de andra bevisen kan vem som helst kontrollera om de är korrekta. Varför gör du inte det? Du vill inte ens prata om dem.
Citera
2023-03-24, 14:58
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag gärna flyger i senaste svaret.

Jag är en tönt och troll för jag kommer med ett tankeexperiment med en planka.

Ja jag kan väl vara tönt. Inget du skriver tar på mig, hade du varit en mästare av språk och kunna dra in mig intellektuell brottning, hade det varit kul. Men du är ett barn.

Nä jag vill inte flyga längre.

Du vågar alltså inte få bevisen mot ditt eviga tönteri här.
Du snackar om intellektuell brottning när du inte ens kan ta in fakta själv, vart är det intellektuella där menar du?

Jag diskuterar gärna planka med dig om du lägger samtliga kända avstånd på en platt yta och får dem att stämma med som verkligheten ser ut. Det vill säga att om jag tittar på din karta ska jag direkt kunna mäta avståndet mellan två valfria punkter och det ska stämma med verklighetens avstånd.
Som bonus får du förklara varför högtryck och lågtryck roterar på olika håll beroende på om vi är på norra halvklotet eller södra. Förklara också varför vinden vrider upp gradtalet med höjden på vår del av klotet.
Citera
2023-03-24, 15:37
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Nä, vi måste få reda på om det går att bygga en rak planka.

Svaret är nej.
Citera
2023-03-24, 17:39
Medlem
Citat:
Men lägg av. Ja jag 20 års erfarenhet som plattsättare och snickare.

Så det finns bara en fråga. När är vattenpass inte ett godkänt verktyg. Hur långt måste det va?

Ja det kanske böjer sig medans man bygger det, en till fråga.

Ja tror att du inte vågar bestämma nåt.
Nu räknar jag med att du har försvunnit i några veckor, men jag har använt kurvkalkylatorn för att hitta svar på din fråga. Det är verkligen inte korrekt, men det kan ge en indikation. Någon som kan matte bättre än jag kan nog räkna ut detta exakt åt dig, om det är viktigt och om de vill. Har du ett vattenpass som är 300 meter långt och du balanserar det på mitten blir avståndet till marken i ändarna ca 2 mm. Som sagt, inte precis, men det kanske visar hur absurd din fråga är.
Citera
2023-03-24, 20:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nu räknar jag med att du har försvunnit i några veckor, men jag har använt kurvkalkylatorn för att hitta svar på din fråga. Det är verkligen inte korrekt, men det kan ge en indikation. Någon som kan matte bättre än jag kan nog räkna ut detta exakt åt dig, om det är viktigt och om de vill. Har du ett vattenpass som är 300 meter långt och du balanserar det på mitten blir avståndet till marken i ändarna ca 2 mm. Som sagt, inte precis, men det kanske visar hur absurd din fråga är.
Jag gjorde en egen beräkning från scratch och får samma resultat som du.
Senast redigerad av nerdnerd 2023-03-24 kl. 20:03.
Citera
2023-03-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du verkar ha svårt med begreppen

En vetenskaplig teori ÄR bekräftad genom experiment och observationer.

Jaha. Men klotet finns bara i teorin, det är så jag menar. Det går ej att genomföra experiment som demonstrerar de egenskaper som tillskrivs klotet. "masscentum" exempelvis finns bara i teorin. Samma gäller för alla dessa genomskärnings-bilder man sett av jorden. https://www.skolbilder.com/bild-jorden-i-genomskaerning-i7000.html Bygger i stort sett på ingenting, eller hur?
Citera
2023-03-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jaha. Men klotet finns bara i teorin, det är så jag menar. Det går ej att genomföra experiment som demonstrerar de egenskaper som tillskrivs klotet. "masscentum" exempelvis finns bara i teorin. Samma gäller för alla dessa genomskärnings-bilder man sett av jorden. https://www.skolbilder.com/bild-jorden-i-genomskaerning-i7000.html Bygger i stort sett på ingenting, eller hur?
Varför ska du ha fler experiment? Vi vet att ju längre söderut vi kommer i december så blir dagarna längre och längre. Varför tror du inte på det? Vi vet hur långt det är mellan kontinenterna söder om ekvatorn och att det omöjligt kan stämma överens med en platt jord. Vilka invändningar har du mot det? Nu presenterar jag fakta för dig. Om du inte tror att det är sant, förklara gärna varför så att vi kan diskutera det. Vågar du, eller vågar du inte??
Citera
2023-03-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Du är fullt medveten om att man med seismografer kartlagt jordens alla skikt genom hur vågorna rör sig genom olika material?
Det roliga är också att vågornas utbredning vid en jordbävning visar också på en sfärisk form på jorden.
Citera
2023-03-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför ska du ha fler experiment? Vi vet att ju längre söderut vi kommer i december så blir dagarna längre och längre. Varför tror du inte på det? Vi vet hur långt det är mellan kontinenterna söder om ekvatorn och att det omöjligt kan stämma överens med en platt jord. Vilka invändningar har du mot det? Nu presenterar jag fakta för dig. Om du inte tror att det är sant, förklara gärna varför så att vi kan diskutera det. Vågar du, eller vågar du inte??

Men inget av det du nämner är något riktigt bevis för jordklotet.

Och sen tycker jag att "vi hittar överallt" och "vi känner alla avstånd", blandas ihop ganska friskt här. Hittar vi verkligen överallt? vi känner alla avstånd? Och dessutom, att man hittar mellan två platser innebär inte nödvändigtvis att man vet den kortaste vägen(avståndet) mellan dessa två platser.
Citera
2023-03-24, 21:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du är fullt medveten om att man med seismografer kartlagt jordens alla skikt genom hur vågorna rör sig genom olika material?
Det roliga är också att vågornas utbredning vid en jordbävning visar också på en sfärisk form på jorden.
Äsch! Även röntgenbilder av en människokropp är bara TEORI ända tills du sprätter upp patienten. Obs: DU. Viktigt det där att se med egna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in