Bad ChatGPT (gratisversionen) och Bing chat förklara en slumpmässigt vald Norgehistoria:
Citat:
Kan du förklara vad som komiskt med detta skämt:
Två norrmän pratar. Den ene säger:
– Jag köpte en toalettborste igår.
– Vad tycker du? Fungerar den bra?
– Jag tyckte det var bättre med papper.
ChatGPT:
Citat:
Det komiska med detta skämt är ordleken mellan "toalettborste" och "papper". Normalt används toalettborste för att rengöra toaletten medan papper används för att torka sig efter att man har gått på toaletten. I skämtet säger den ena norrmannen att han köpte en toalettborste, men den andra antar att han pratar om att rengöra sig själv med den istället för att använda papper. Den första norrmannen svarar med att säga att han faktiskt föredrar att använda papper istället för toalettborsten för att torka sig efter att ha gått på toaletten. Det absurda i situationen är att de två personerna talar om två helt olika saker men tror att de talar om samma sak, vilket skapar en rolig situation.
Bing chat:
Citat:
Jag kan försöka förklara vad som är komiskt med detta skämt. Skämtet bygger på en ordvits och en stereotyp om norrmän. Ordvitsen är att toalettborste kan tolkas på två sätt: antingen som en borste som används för att rengöra toaletten, eller som en borste som används för att torka sig efter att ha använt toaletten. Stereotypen är att norrmän är dumma eller okunniga och inte vet hur man använder en toalettborste på rätt sätt. Skämtet blir roligt när den ene norrmannen avslöjar att han har använt toalettborsten på fel sätt och föredrar papper istället, vilket är både äckligt och löjligt.
Bing chat vinner helt klart och den bygger ju på den nyare GPT-version. Imponerande tycker jag då det ju faktiskt krävs viss intelligens för att kunna förklara även en simpel norgehistoria. Tror knappast Bing hittade någon förklaring av detta skämt på nätet.