Citat:
Ursprungligen postat av
HerrSkurt
Jävligt relevant kommentar! Debatten efter Löfvings död var ju otroligt vidrig. Då skulle man minsann hänga ut alla som var oansvariga och höll på att beskylla honom. Sedan ska man göra om samma sak om och om igen, och media skyr ansvar som pesten. Tar han inte livet av sig, denne Kjell, så var granskningen helt rätt. Gör han det, var den otroligt oansvarig. Dubbelmoral.
När det handlar om att granska makten kan man ju som publicist inte ta hänsyn till om någon granskad potentiellt skulle kunna ta livet av sig, förutsatt att det handlar om ngt relevant som behöver berättas. Däremot kan man ju alltid ställa sig frågan innan känsligare publiceringar - Känner jag mig trygg med mitt beslut även om det får allvarliga konsekvenser? Men flockbeteendet gör nog att få ens tänker i de banorna när drevet går. Det är väl det som är problemet. Enklare då att gömma sig i klungan och göra en 180 vid dödsfall. Ryggradslösa jävlar.
Gällande just Löfving tycker jag merparten av skuldbördan ska läggas på polisledningen. De var i allra högsta grad delaktiga i soppan, men valde ändå att kasta en enskild medarbetare under bussen inför öppen ridå. Allt för att rädda det egna skinnet. De besluten lär ha lett till en hel del välförtjänt sömnlöshet.