2023-03-20, 21:59
Medlem
Skattmasen08s avatar
Det är ju inget fel med Intrums affärsidé. Särskilt i lågkonjunktur. Men känner mig osäker på deras höga skuldsättning och vilka räntor de tål. Någon som har några siffror på det?
Citera
2023-03-20, 22:13
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det är ju inget fel med Intrums affärsidé. Särskilt i lågkonjunktur. Men känner mig osäker på deras höga skuldsättning och vilka räntor de tål. Någon som har några siffror på det?

"Nettoskulden uppgick till 53 185 MSEK (48 277), andelen fast
ränta uppgår till 73 procent av nettoskulden och består huvudsakligen av EUR-obligationer med löptider mellan 2024 och
2028.

Nettoskulden i förhållande till RTM-kassan EBITDA uppgår
till ca. 4,0x jämfört med 3,9x vid utgången av fjärde kvartalet
2021. Vid utgången av fjärde kvartalet hade Intrum 1 130 MSEK
(3 998) utestående företagscertifikat, minskningen speglar ett
mer negativt kortsiktigt kreditsentiment. Dragningar under den
revolverande kreditfaciliteten har använts för att täcka detta.
I slutet av kvartalet utnyttjades 8 430 MSEK (4 060) av Intrums
revolverande kreditfacilitet."

https://www.intrum.com/media/f3fckn1a/iab-q4-report-22-sv.pdf

Jag har scrollat och scrollat men ser inte varför de förlorade pengar för första gången på länge.
Goodwillposten på halva deras balansräkning, är det vad de värderat sina portföljer till?
Citera
2023-03-20, 23:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit

ränta uppgår till 73 procent av nettoskulden och består huvudsakligen av EUR-obligationer med löptider mellan 2024 och
2028.

Jag har scrollat och scrollat men ser inte varför de förlorade pengar för första gången på länge.
Goodwillposten på halva deras balansräkning, är det vad de värderat sina portföljer till?

Nej, det borde vara posten portföljnvesteringar i balansräkningen. Goodwill lär vara det som de betalat utöver bokfört värde för alla uppköp av inkassoverksamheter i Sydeuropa.

Hittade för övrigt uppgifter från i höstas att Intrums snittränta på obligationslån hade en snittränta på 3,7 %. Den lär ju minst dubblas framöver.
Citera
2023-03-21, 10:53
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit

2028.

Den finansiella rapporteringen är extremt rörig och uppfyller knappast gällande regelverk (ESMA, IFRS). Dessutom verkar den svenska texten vara en Google translate-översättning från engelska.
Citera
2023-03-22, 20:22
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej, det borde vara posten portföljnvesteringar i balansräkningen. Goodwill lär vara det som de betalat utöver bokfört värde för alla uppköp av inkassoverksamheter i Sydeuropa.

Hittade för övrigt uppgifter från i höstas att Intrums snittränta på obligationslån hade en snittränta på 3,7 %. Den lär ju minst dubblas framöver.

Ah, du har en poäng. Jag trodde det var detsamma fast med portföljen, dvs att de köpt något för 1 miljon, men kapitalet är 100 miljoner, då blir goodwill 99 för det är en post de kan få in, men den är osäker.

Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Den finansiella rapporteringen är extremt rörig och uppfyller knappast gällande regelverk (ESMA, IFRS). Dessutom verkar den svenska texten vara en Google translate-översättning från engelska.

Ja, det är riktigt svårt även för en som läser väldigt många rapporter att hänga med. De hittar på egna ord som knappt är googlingsbara och det är väldigt svårt att få en överblick över hur det egentligen går
Citera
2023-03-24, 12:40
Medlem
ormbitens avatar
Ja det skulle verkligen vara intressant att höra vad alla blankare har för målkurs och varför dom tror på just den målkursen.

Nu 10,74 procent blankat.

Har suttit å fingrat på köpknappen ett tag nu, men fegar.

Nu DA på 13,3 procent.
Citera
2023-03-24, 12:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det skulle verkligen vara intressant att höra vad alla blankare har för målkurs och varför dom tror på just den målkursen.

Nu 10,74 procent blankat.

Har suttit å fingrat på köpknappen ett tag nu, men fegar.

Nu DA på 13,3 procent.

Jag drömde inatt att Intrum ramlade ned på 80 kronor. Väljer ändå att inte invänta att den pessimistiska drömmen att träffa botten ska slå in så jag har handlat idag, ser det som helt rätt läge att gå in eller fylla på. Rapporten kanske ger en käftsmäll som sänker kursen ytterligare men då får jag ta det, jag handlar inte för pengar jag måste ha imorgon. Hernhag kommenterade Intrum idag:

"Smoothcat: Hej! Hur ser du på Intrum framgent?
Marcus: Hej! Vändningen lär ta tid och marknaden handlar ned aktien som om det kommer en ny stor smäll. Jag tror inte det blir så illa, men riskerna gör att man ska ta det lite försiktigt. Det är inte bråttom att bli fullinvesterad. Direktavkastningen är så hög att även om de sänker utdelningen nästa år lär direktavkastningen vara god."
https://www.privataaffarer.se/hernhag-tre-aktier-som-kan-ha-bottnat/?fbclid=IwAR13iLV5fWrPbF7s3fxwQK9syWyB1l6Agx59ho7i hihhm8xPt7G789j7PmA

Såg förresten att Intrum delat upp utdelningen till halvårsvis. De generösa utdelningar brukar ge enormt kursdrama runt X-dag, det kanske mildras nu.
Citera
2023-03-28, 15:41
Medlem
Raytheons avatar
Med halvårsutdelningen avskild är vi under hundringen nu.
Citera
2023-03-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Med halvårsutdelningen avskild är vi under hundringen nu.

Snart under 90 med utdelningen avskiljd
Citera
2023-03-28, 16:57
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Snart under 90 med utdelningen avskiljd

Det är när det är blodrött som man ska öka... men är osäker på om den ska ner mera?
Citera
2023-03-28, 16:58
Medlem
igl0s avatar
Går riktigt söderut idag 😩
Citera
2023-03-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Det är när det är blodrött som man ska öka... men är osäker på om den ska ner mera?
Fick du in något köp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in