2023-03-23, 18:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vet du vad.

Jag orkar faktiskt inte älta det här en gång till. Det känns som att börja om.
Någon annan (som är yngre och mer viril) får mer än gärna ta över stafettpinnen.

Tråden är lång, jag är trött och det har diskuterats så många gånger redan.

Jag rekommenderar starkt att du läser Lampers bok. Temat är ju att presentera en hypotes där Engström är ett vittne.
Då får du inte bara troligtvis den bästa beskrivningen av de första minuterna av händelseförloppet som någonsin har skrivits ner.
Du får också en noggrann genomgång av alla Engströms påståenden som korreleras mot materialet och vad som fanns i media (allt går inte att hitta idag där dock).

Min slutsats är väldigt snarlik Lampers (vi skiljer oss dock på några punkter och slutsatser).

Läser du boken är jag mer än öppen för att diskutera vissa sakfrågor (som jag tex gör med Roerlig just nu). Men att diskutera om Engström ljuger eller inte känns inte aktuellt. Det är överspelat för mig.

Engström är antingen Palmes baneman eller ett observerande vittne i periferin i min värld.

"presentera en hypotes där Engström är ett vittne"

Duger inte hypotesen han själv presenterar? Den det finns stöd för. Måste en annan hypotes framföras?

Materialet i sig självt är en bra mycket bättre läsning än diverse böcker i ämnet. Bara för att man har tagit sig tid att skriva betyder inte det att man har något slags tolkningsföreträde.
Citera
2023-03-23, 18:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ska sova på det mer.

Givetvis som alla dom vittnesmålen i Juni vanskliga pga av tiden.

Upprinnelsen till språngmarschen är märklig på många sätt.

1. Hur vet SE att poliserna inte fått LP signalement ?

2. Varför kontaktar han inte nån av de 4 poliserna på plats?

3. Han vittnar om att LP säger "dom". När han inte sett nått av gärningen eller den flyende mannen. Med den informationen SE har då kan det varit en person i blå täckjacka och en i mörk rock.

Ja, väktarnas förhör kommer sent och det är därmed osäkra uppgifter. Men minns dom allt fel, eller kan något vara korrekt? Kanske t.o.m. det mesta?
Placerar man SE som GM så måste man komma runt dessa uppgifter.
Dock är det inte enbart väktarna utan även saker som går igen i samtalet med RB dagen efter som måste "förklaras bort"

Till dina frågor:
1. Som vittne och närvarande så kan han möjligen ha sett och fått den uppfattningen.
Ett alternativ är att han faktiskt hört Söderström skrika "...signalement får ni senare"
Hur förklaras frågan ur ett SE-GM-perspektiv?
Jag har så svårt att tänka mig att han som GM förutsätter att polisen springer iväg utan signalement och ljuger om att han ska meddela ett signalement.
Men det kanske finns bra förklaringar. Argumenten och fokuset har mest legat på själva språngmarschen och det märkliga i att ingen har sett den och att lögnen har varit ett sätt för honom att kopiera "GM's" rörelse... och kunna skylla på det.

2. Ja, skrev det precis i annat inlägg till dig. Detta är märkligt. Det mest rationella vore ju att ta kontakt med dom. Hur resonerade vittnet SE här?
Visste han inte att de stod i radioförbindelse med de som sprang iväg?
Var det kanske därför han återvände? etc.

3. Ja, en annan tolkning är ju att "dom" stämmer bra in på att Lisbeth senare anger 2 "gärningsmän" vilket är ett indicium mer åt att han är ett vittne.
Vidare här så säger Söderström i något debatt program att något vittne pekat och skrikit just "Dom sprang ditåt". (Vid intresse kan jag försöka leta igen detta)

Citat:
Hypotetiskt:

4. GM-SE får man anta förutsatte att dom sprang iväg med signalement.

5. Med hjälp av media kunde han dra slutsatsen att signalementet spretade.

6. Han kunde då när han byggde upp sin historia som aktivt vittne, felaktigt antagit att poliserna sprang iväg med en spretande signalementbeskrivning.

7. Han gjorde ett felaktigt antagande initialt om han är GM TROR jag.

8. Han antog att alla poliser som kom först på plats sprang iväg efter honom.

Antog han detta förklarar det hur han tänkte när han byggde upp historien om sig själv som vittne.

4. Nej, varför skulle han som GM anta att dom sprang utan signalement? Det borde väl snarare vara tvärtom? Men i uppgifterna så blir det väl så det måste tolkas, ja. Annars faller ju lögnen om att han skulle springa och meddela "mörkblå täckjacka"

5. Ja, med hjälp av media så såg alla att signalementen spretade.
Han ljög om samtal med Lisbeth signalementet där tillsammans med ett vittne som angav ett helt annat signalement som mer skulle ha stämt med honom själv.(Förväxlingen)

6. Ja, det är kanske en möjlig förklaring men antagandet är ändå osäkert.

7. Ja, det är många chansningar med lögnerna som innehåller lätt kontrollerbara uppgifter.

8. Efter honom? Som GM vet han ju att han är "först", men som ljugande GM så är han ju vittnet som springer efter. Förstår nog inte riktigt denna punkt.

9.
Citera
2023-03-23, 19:02
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Att din självbild är att du granskar SE objektivt och neutralt är väldigt skevt.

Lampers gör det, även om mer av en försvarsadvokat.
Ska vi göra en jämförande analys av dina inlägg och Lampers?
Du är inte ensam i tråden, men det finns nått i eran argumentation/analys som inte Lampers använder.
HärskarteknikerRaljeraNedsättande-epitet Repitera samma sak i tid och otid.

Så nej kan inte ta din ståndpunkt seriöst att du skulle granska SE-spåret med fakta och substans.

Jag föraktar inlägg med ovan nämnda inslag.

I jämförelse med i stort sätt "alla"/de få som vigt sig för Engströmspåret så
blir man, jag och alla Engströmskeptiker per automatik ett under av objektivitet
och neutralitet.

Fantasi, hittepå och förhoppningar måste vara TP/FilterGöransson starka ämne.
Citera
2023-03-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, väktarnas förhör kommer sent och det är därmed osäkra uppgifter. Men minns dom allt fel, eller kan något vara korrekt? Kanske t.o.m. det mesta?
Placerar man SE som GM så måste man komma runt dessa uppgifter.
Dock är det inte enbart väktarna utan även saker som går igen i samtalet med RB dagen efter som måste "förklaras bort"

Till dina frågor:
1. Som vittne och närvarande så kan han möjligen ha sett och fått den uppfattningen.
Ett alternativ är att han faktiskt hört Söderström skrika "...signalement får ni senare"
Hur förklaras frågan ur ett SE-GM-perspektiv?
Jag har så svårt att tänka mig att han som GM förutsätter att polisen springer iväg utan signalement och ljuger om att han ska meddela ett signalement.
Men det kanske finns bra förklaringar. Argumenten och fokuset har mest legat på själva språngmarschen och det märkliga i att ingen har sett den och att lögnen har varit ett sätt för honom att kopiera "GM's" rörelse... och kunna skylla på det.

2. Ja, skrev det precis i annat inlägg till dig. Detta är märkligt. Det mest rationella vore ju att ta kontakt med dom. Hur resonerade vittnet SE här?
Visste han inte att de stod i radioförbindelse med de som sprang iväg?
Var det kanske därför han återvände? etc.

3. Ja, en annan tolkning är ju att "dom" stämmer bra in på att Lisbeth senare anger 2 "gärningsmän" vilket är ett indicium mer åt att han är ett vittne.
Vidare här så säger Söderström i något debatt program att något vittne pekat och skrikit just "Dom sprang ditåt". (Vid intresse kan jag försöka leta igen detta)

4. Nej, varför skulle han som GM anta att dom sprang utan signalement? Det borde väl snarare vara tvärtom? Men i uppgifterna så blir det väl så det måste tolkas, ja. Annars faller ju lögnen om att han skulle springa och meddela "mörkblå täckjacka"

5. Ja, med hjälp av media så såg alla att signalementen spretade.
Han ljög om samtal med Lisbeth signalementet där tillsammans med ett vittne som angav ett helt annat signalement som mer skulle ha stämt med honom själv.(Förväxlingen)

6. Ja, det är kanske en möjlig förklaring men antagandet är ändå osäkert.

7. Ja, det är många chansningar med lögnerna som innehåller lätt kontrollerbara uppgifter.

8. Efter honom? Som GM vet han ju att han är "först", men som ljugande GM så är han ju vittnet som springer efter. Förstår nog inte riktigt denna punkt.

9.

4. Där läste du nog fel. Då håller med.

8.

Som GM vet inte SE när Polisen kom och hur många och när det dök upp. Återvänder han kan han rimligen bara se hur många polisbilar som står där och gjort nån uppskattning.

När han ska ljuga som GM om att han är vittne, vet inte han att några poliser sprang efter och några stannade kvar.

Här kan han antagit när han ska bygga upp sin historia att ALLA poliser sprang efter.

Gör han det antagandet blir den hypotetiska lögnen mer rimlig än om han vetat att 4 st fanns kvar på plats.
Citera
2023-03-23, 19:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Här nämner GS "dom sprang ditåt", från HR.

https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis

Han berättar också att LP var i princip pkontaktbar, vid tredje försöket lyckades han. AH har vittnat likadant om LP:s tillstånd men det har (bort)förklarats med att LP kände större förtroende för en äldre herre, typ Engström, men Söderström var väl till och med snäppet äldre än herr Engström och det hjälpte inte. Det stärker väl bilden av att SE:s berättelse är tämligen osannolik.

På slutet berättar han också varför han ville vittne, intressant.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-23 kl. 19:24.
Citera
2023-03-23, 19:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här nämner GS "dom sprang ditåt", från HR.

https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis

Han berättar också att LP var i princip pkontaktbar, vid tredje försöket lyckades han. AH har vittnat likadant om LP:s tillstånd men det har (bort)förklarats med att LP kände större förtroende för en äldre herre, typ Engström, men Söderström var väl till och med snäppet äldre än herr Engström och det hjälpte inte. Det stärker väl bilden av att SE:s berättelse är tämligen osannolik.

På slutet berättar han också varför han ville vittna.

Tack, ja även i HR alltså.

Ja, SE's "behärskad chockad" är märkligt och stöds inte av någon annan, men samtidigt har SE fler uppgifter om Lisbeths beteende. Att hon "sprang ut i gatan och stoppade bilar" t.ex.
(SE kommer ju oavsett men del uppgifter som Lisbeth ska ha meddelat honom. Att hon pratade vittnade ju flera om.)
Att Lisbeth inte fick förtroende för Söderström, trots att han var äldre, kan ju ha med annat att göra. Att han kanske var brysk? Eller kanske på Lisbeth själv och hennes bestämda uppfattning om hur saker skulle skötas?
Det går att spekulera om annat också kanske.
Citera
2023-03-23, 19:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Tack, ja även i HR alltså.

Ja, SE's "behärskad chockad" är märkligt och stöds inte av någon annan, men samtidigt har SE fler uppgifter om Lisbeths beteende. Att hon "sprang ut i gatan och stoppade bilar" t.ex.
(SE kommer ju oavsett men del uppgifter som Lisbeth ska ha meddelat honom. Att hon pratade vittnade ju flera om.)
Att Lisbeth inte fick förtroende för Söderström, trots att han var äldre, kan ju ha med annat att göra. Att han kanske var brysk? Eller kanske på Lisbeth själv och hennes bestämda uppfattning om hur saker skulle skötas?
Det går att spekulera om annat också kanske.
Men att SE skulle haft något som nästan gränsade till ett "samtal" med LP känns helt verklighetsfrämmande, med tanke på beteendet mot Söderström. Det tyckte uppenbarligen även GS, och han var ju trots allt där.
Citera
2023-03-23, 19:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men att SE skulle haft något som nästan gränsade till ett "samtal" med LP känns helt verklighetsfrämmande, med tanke på beteendet mot Söderström. Det tyckte uppenbarligen även GS, och han var ju trots allt där.

Är det helt verklighetsfrämmande att GS själv uppger att han har haft något som gränsade till ett samtal med LP också då?

Det är bara att läsa https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00

"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!""

Han fick alltså ur henne att hon var LP och att det var OP som var skjuten. Det är väl mer än vad SE lyckades med.
Citera
2023-03-23, 19:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är det helt verklighetsfrämmande att GS själv uppger att han har haft något som gränsade till ett samtal med LP också då?

Det är bara att läsa https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00

"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!""

Han fick alltså ur henne att hon var LP och att det var OP som var skjuten. Det är väl mer än vad SE lyckades med.
Ja vid tredje försöket, som jag skrev.

Och med SE: "hon funderade en stund ..."

Jag är inte helt säker på att SE är GM även om jag tror det, däremot är jag helt säker på att han ljuger, bland annat om samtalet med LP.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-23 kl. 19:47.
Citera
2023-03-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I jämförelse med i stort sätt "alla"/de få som vigt sig för Engströmspåret så
blir man, jag och alla Engströmskeptiker per automatik ett under av objektivitet
och neutralitet.

Fantasi, hittepå och förhoppningar måste vara TP/FilterGöransson starka ämne.
Om du jämför SE-spåret med andra spår tex CP och Polisspåret.

Är det mer eller mindre "hittepå" i dom spåren?
Citera
2023-03-23, 19:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja vid tredje försöket, som jag skrev.

Och med SE: "hon funderade en stund ..."

Jag är inte helt säker på att SE är GM även om jag tror det, däremot är jag helt säker på att han ljuger, bland annat om samtalet med LP.

Du är helt säker på det för att hon en gång svarade på tredje försöket och en gång efter ett tvekande?

Att han uppger detaljer angående det samtalet som bekräftas av AH spelar ingen roll då antar jag. Är man säker så är man säker. klart karln ljuger. Inte kan LP uppfattas som olika nyanser av chockad av olika personer vid olika tillfällen.
Citera
2023-03-23, 19:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du är helt säker på det för att hon en gång svarade på tredje försöket och en gång efter ett tvekande?

Att han uppger detaljer angående det samtalet som bekräftas av AH spelar ingen roll då antar jag. Är man säker så är man säker. klart karln ljuger. Inte kan LP uppfattas som olika nyanser av chockad av olika personer vid olika tillfällen.
Få se nu, vad är det som bekräftas av AH menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in