2023-03-23, 17:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Märk väl: Han medger allt, utom att han höll i vapnet. Han gick bakom. Han stod öga mot öga med LP. Han sprang i gränden. Det är inget kaninhål, utan en position inom rättegångs-retoriken. Om han blivit ertappad med en spädgris hemma i byrålådan så hade han säkert sagt att han bara ville skrämmas.

Och exakt det "stör" mig

Mannen erkänner allt förutom själva skottet.
Citera
2023-03-23, 17:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enig.

Som vittne är enligt mig betydligt knäppare än vad någon hittills har målat upp honom som.
Han ljuger i förhör, han ljuger under ed och är egentligen en sabotör av utredningen.

Vi pratar om en individ som sätter sin egen uppmärksamhetstörst framför lösningen av mordet.

En liten människa.

Var inte du enig med att det finns andra alternativ än sanning och lögn?
Bara för att saker inte helt går ihop betyder det inte att SE sitter och ljuger.

Vid första anblick när jag började grundligt gå igenom SE så trodde jag också att han ljög och hittade på en massa. Men ju mer man granskar det desto mer av "lögnerna" försvinner.

Det går faktiskt inte att säga med bestämdhet att något av det SE säger är en ren och skär lögn.

Det två mest tveksamma punkterna är hur nära mordet han varit. 6-7 sekunder bort går inte alls ihop med hur han beskriver scenen. Men då ska man komma ihåg att den uppgiften är nedskriven från ett telefonsamtal. Det är möjligt att han sa sin senare version redan då men att det missuppfattades. Eller att han helt enkelt har fel.

Det andra är tiderna för utstämpling. Men där har vi ju en förmildrande omständighet i att klockan faktiskt gick fel och att RB verkar vara väldigt rörig gällande detta.
I tings och hovrätt har ju heller inte de tiderna någon betydelse. Det är nog inte den detaljen han fokuserar på att få exakt rätt.

Det som verkar vara lögner kommer ju nästan uteslutande från andrahandskällor och tidningar. Det kan man inte lasta SE för.
Det finns ju dessutom en rimlig möjlighet att han var mer utsvävande för kollegor osv än i förhör. Men de lögnerna är ju inte isåfall inte mer än skryt i privata sammanhang.
Citera
2023-03-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, SE nämner aldrig att polisen sprang utan att ha fått ett signalement (eller att han hört ex. Söderström skrika ut detta). Vilket du själv redan vet om du läst förhören.

Men betänk hur GM-SE här drar till med lögnerna:
Dels om samtal med Lisbeth där hon nämner ett signalement som han senare kom att återge ordagrant. Dessutom undgå att samtalet kontrollerades vilket man som GM borde räkna med?
Dels språngmarschen för att just lämna detta signalement av någon anledning, samtidigt som vi nu vet att piketpoliserna sprang iväg utan signalement.
Vid återkomsten till mordplatsen ska SE ha överhört ett vittne som nämner minst mörk rock, samtidigt här har vi då Delsborn som till Windén meddelar sin uppfattning av signalement.

Oavsett vad som är sant eller inte så stämmer SE's uppgifter in på ett bra sätt i vad som faktiskt hände.
Ska vi förklara SE som GM så är allt detta lögner men som turligt nog stämmer bra in på händelseförloppet och måste förklaras "bort" på annat sätt.

Det är här jag personligen får problem med hypotesen.

Lisbeth-samtalet och signalement ska GM-SE fått genom pusslande i media alt. gissning. Trots flera felaktigheter i mediarapporteringen ska han besluta sig för att risken och ljuga om detta.

Hennes signalement ligger sedan till grund för språngmarschen som han lägger in i sin lögn, där vi så här efteråt alltså vet att Söderström och Östling skickade iväg piketpoliserna utan signalement.
Denna påstådda språngmarsch förklaras med att han ville efterlikna "GM" och då ingen nämnt denna i förhör så kan den inte ha utförts.

Efter språngmarschen så har vi den så kallade "förväxlings-strategin" i GM-SE händelseförlopp, där han ska ha hört ett vittne nämna mörk rock och därmed känt sig förväxlad. Ett signalement som är annorlunda än vad SE påstår sig ha fått från Lisbeth och som han uppfattar mer träffar honom själv.
Han kommer senare att lägga till signalement i sin historia, så som glasögon och möjligen även handledsväskan vilket anges som argument för en ljugande GM. Vidare även uttrycket "super-vittnet" då man vill hävda att detta vittne inte finns alls.
Oavsett vad så har vi en situation, som jag nämnde ovan, där Delsborn lämnar signalement till Windén som direkt därefter skyndar sig till polisbilen för att larma ut detta.

Detta å sin sida leder till nästa uppgift om polisens ointresse och argumenten här är att en polis aldrig skulle ha nekat ett vittne att lämna signalement. Signalement var ju det som man verkligen var intresserad av i detta läge.
PU gjorde ett litet försök 2 veckor innan presskonferensen genom att fråga några av poliserna i piket 1230 om "de nekat ett vittne", vilket de påstod sig inte ha gjort.
Ytterligare en lögn från GM-SE i händelseförloppet som stämmer bra överens med vad vi nu ser i olika vittnesförhör. Rytterstål och Vallin talar om ointresset från polis och vi ser av Windéns anmälan A-1 hur få vittnen som faktiskt togs på namn.
Det framkom också i media 7/4 efter att SE i rapportinslaget 6/7 just uttryckt ointresset. Expressen dagen efter har en artikel med rubriken "Vad sysslar på polisen med?", som där tar upp både Glantz och Leif L. (Citerades precis i Palmemordet-podden)

Ser jag på SE som gärningsman så blir alltså alla dessa lögner och turliga sammanträffanden smått otroliga minst sagt och självfallet innebär det tvivel när man inte mer säkert kan peka ut honom som GM.

Det var Argumentationen som byggde på en felaktighet.

Jag stör mig så enormt på hur man tar upp detaljer och piskar upp nån slags storm av övertygelse att man rundat SE som GM.

Istället för att föra fram det som ett indicium att han är vittne.

GM-SE behöver inte veta något om Poliserna sprang iväg utan signalement. Att dom gjorde detta visar inte att han är vittne.

Dina andra argument mot SE är adekvata men det gäller inte min argumentation med Allram om.
Citera
2023-03-23, 17:34
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om vi ponerar att mördaren ville hitta på en historia om att han hört LP säga mörkblå täckjacka och sen ville springa efter och vidarebefordra det till poliserna som sprang in i gränden, vad skulle du uppge för skäl i förhör för att vidarebefordra dom, om du vore i mördarens kläder?

Frågan är obsolet.

Jag tror att vi måste bromsa alla ”Mord och inga visor”-teorier och inse att mordet på Olof Palme inte skilde sig nämnvärt från andra politiska mord.

Mördaren var med all sannolikhet inte ensam, myriaden av walkie talkie-observationer i Stockholms innerstad mordkvällen talar starkt för det.

Att det skulle vara ett slumpmässigt mord, utfört av ett infall, rimmar även illa med hotbilden mot Palme och varningar som överlämnats i närtid, till bl a Inger Båvner.

Att mördaren skulle vara en glad, tidigare ostraffad grafiker, utan motiv eller tillgång till ett vapen, faller faktiskt på sin egen orimlighet. (Och sen har han ju ett vattentätt alibi också.)
Citera
2023-03-23, 17:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var inte du enig med att det finns andra alternativ än sanning och lögn?
Bara för att saker inte helt går ihop betyder det inte att SE sitter och ljuger.

Vid första anblick när jag började grundligt gå igenom SE så trodde jag också att han ljög och hittade på en massa. Men ju mer man granskar det desto mer av "lögnerna" försvinner.

Det går faktiskt inte att säga med bestämdhet att något av det SE säger är en ren och skär lögn.

Det två mest tveksamma punkterna är hur nära mordet han varit. 6-7 sekunder bort går inte alls ihop med hur han beskriver scenen. Men då ska man komma ihåg att den uppgiften är nedskriven från ett telefonsamtal. Det är möjligt att han sa sin senare version redan då men att det missuppfattades. Eller att han helt enkelt har fel.

Det andra är tiderna för utstämpling. Men där har vi ju en förmildrande omständighet i att klockan faktiskt gick fel och att RB verkar vara väldigt rörig gällande detta.
I tings och hovrätt har ju heller inte de tiderna någon betydelse. Det är nog inte den detaljen han fokuserar på att få exakt rätt.

Det som verkar vara lögner kommer ju nästan uteslutande från andrahandskällor och tidningar. Det kan man inte lasta SE för.
Det finns ju dessutom en rimlig möjlighet att han var mer utsvävande för kollegor osv än i förhör. Men de lögnerna är ju inte isåfall inte mer än skryt i privata sammanhang.

Faderlig.

Du har självklart din fulla rätt att tro att Engström "missuppfattar" det mesta, men jag håller helt enkelt inte med.

Jag är egentligen inte förtjust i ad populum argumentering, men jag vill ändå belysa att din ståndpunkt är ganska "sällsynt". I princip alla "insatta" (Wall, GW, Lampers, Borgnäs etc) landar i samma slutsats. Engström ljuger.

Till vilken grad kan man självklart diskutera. Men att han medvetet ändrar sin utsaga, antingen för att dölja sitt brott eller framstå i bättre dager är enligt mig obestridligt.

Vi kommer inte komma längre här.
Citera
2023-03-23, 17:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Faderlig.

Du har självklart din fulla rätt att tro att Engström "missuppfattar" det mesta, men jag håller helt enkelt inte med.

Jag är egentligen inte förtjust i ad populum argumentering, men jag vill ändå belysa att din ståndpunkt är ganska "sällsynt". I princip alla "insatta" (Wall, GW, Lampers, Borgnäs etc) landar i samma slutsats. Engström ljuger.

Till vilken grad kan man självklart diskutera. Men att han medvetet ändrar sin utsaga, antingen för att dölja sitt brott eller framstå i bättre dager är enligt mig obestridligt.

Vi kommer inte komma längre här.

Kan du bevisa att något han säger i förhör är en medveten lögn i det syftet? Alltså inte fel, utan en lögn.

Det borde ju vara ganska lätt med tanke på att det är obestridligt
Citera
2023-03-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser inte hur detta kan bli märkligt annat än att du förutsätter att RB fått hela bilden rätt.

När SE talar med RB i telefon så har han ju hela gårdagskvällens händelser i huvudet.
Där han redan efter överhörningen av vittnet, förstår att endast 1 signalement kan stämma. Och det är således mest sannolikt att det är Lisbeths signalement?

Att han innan språngmarschen vet detta är såklart inte möjligt och troligen inte ens något som GM-SE sa till RB där vid 11-tiden? Eller? Vi kan så klart spekulera i om detta stämmer och GM-SE försagt sig här.

Eller så är det kanske enklare att tänka sig att RB inte fått hela bilden korrekt och gör egna kopplingar eftersom SE ska ringa polisen och "korrigera ett felaktig signalement"?
Ska sova på det mer.

Givetvis som alla dom vittnesmålen i Juni vanskliga pga av tiden.

Upprinnelsen till språngmarschen är märklig på många sätt.

1. Hur vet SE att poliserna inte fått LP signalement ?

2. Varför kontaktar han inte nån av de 4 poliserna på plats?

3. Han vittnar om att LP säger "dom". När han inte sett nått av gärningen eller den flyende mannen. Med den informationen SE har då kan det varit en person i blå täckjacka och en i mörk rock.

Hypotetiskt:

GM-SE får man anta förutsatte att dom sprang iväg med signalement.

Med hjälp av media kunde han dra slutsatsen att signalementet spretade.

Han kunde då när han byggde upp sin historia som aktivt vittne, felaktigt antagit att poliserna sprang iväg med en spretande signalementbeskrivning.

Han gjorde ett felaktigt antagande initialt om han är GM TROR jag.

Han antog att alla poliser som kom först på plats sprang iväg efter honom.

Antog han detta förklarar det hur han tänkte när han byggde upp historien om sig själv som vittne.
Citera
2023-03-23, 18:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag stör mig så enormt på hur man tar upp detaljer och piskar upp nån slags storm av övertygelse att man rundat SE som GM.

GM-SE behöver inte veta något om Poliserna sprang iväg utan signalement. Att dom gjorde detta visar inte att han är vittne.

Dina andra argument mot SE är adekvata men det gäller inte min argumentation med Allram om.

Ja, jag passade på att beskriva helheten då den är relevant. Tyckte ni behövde ryckas upp lite från en semantisk diskussion som inte leder någon vart annat än till frustration.

GM-SE kan självfallet inte veta om poliserna sprang utan eller med signalement.
Han var ju flera kvarter ifrån vid det tillfället.

Möjligen om han skulle kunna läst sig till just detta, men av media första dagarna så har jag inte hittat något. Den allmänna uppfattningen måste ju vara att det kryllade av signalement när man hörde och läste i media.

Men GM-SE ljuger i förhören om att han sprang efter polisen för att nämna den mörkblå täckjackan.
Det är den orsak han nämner.

Att poliserna sedan faktiskt fick order springa iväg utan signalement av en ropande Söderström är något vi fick klart för oss senare.

Detta behöver inte betyda att vittnet SE ens uppfattade det, men det är så klart en rimlig förklaring till varför han känner sig nödgad att meddela signalementet. Här vore det mest rationella att meddela de kvarvarande poliserna detta. Kanske är det något han också kommer på och vänder.
Men vad vet vi hur han resonerade där och då i kaoset.
Citera
2023-03-23, 18:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Kan du bevisa att något han säger i förhör är en medveten lögn i det syftet? Alltså inte fel, utan en lögn.

Det borde ju vara ganska lätt med tanke på att det är obestridligt

Vet du vad.

Jag orkar faktiskt inte älta det här en gång till. Det känns som att börja om.
Någon annan (som är yngre och mer viril) får mer än gärna ta över stafettpinnen.

Tråden är lång, jag är trött och det har diskuterats så många gånger redan.

Jag rekommenderar starkt att du läser Lampers bok. Temat är ju att presentera en hypotes där Engström är ett vittne.
Då får du inte bara troligtvis den bästa beskrivningen av de första minuterna av händelseförloppet som någonsin har skrivits ner.
Du får också en noggrann genomgång av alla Engströms påståenden som korreleras mot materialet och vad som fanns i media (allt går inte att hitta idag där dock).

Min slutsats är väldigt snarlik Lampers (vi skiljer oss dock på några punkter och slutsatser).

Läser du boken är jag mer än öppen för att diskutera vissa sakfrågor (som jag tex gör med Roerlig just nu). Men att diskutera om Engström ljuger eller inte känns inte aktuellt. Det är överspelat för mig.

Engström är antingen Palmes baneman eller ett observerande vittne i periferin i min värld.
Citera
2023-03-23, 18:18
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

”GM-SE behöver inte veta något om poliserna sprang iväg utan signalement.”

Va?

GM-SE kan inte veta något. Han är ju på flykt.

”Att poliserna gjorde detta visar inte att han är vittne.”

Jo.

Eftersom han berättar detta för RB dagen efter.

Denna uppgift hade inte nått ut då.

Case closed.

Över till nästa mordfall och lek att det är ett avsnitt av Columbo.
Citera
2023-03-23, 18:23
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Vet du vad.

Jag orkar faktiskt inte älta det här en gång till. Det känns som att börja om.
Någon annan (som är yngre och mer viril) får mer än gärna ta över stafettpinnen.

Tråden är lång, jag är trött och det har diskuterats så många gånger redan.

Jag rekommenderar starkt att du läser Lampers bok. Temat är ju att presentera en hypotes där Engström är ett vittne.
Då får du inte bara troligtvis den bästa beskrivningen av de första minuterna av händelseförloppet som någonsin har skrivits ner.
Du får också en noggrann genomgång av alla Engströms påståenden som korreleras mot materialet och vad som fanns i media (allt går inte att hitta idag där dock).

Min slutsats är väldigt snarlik Lampers (vi skiljer oss dock på några punkter och slutsatser).

Läser du boken är jag mer än öppen för att diskutera vissa sakfrågor (som jag tex gör med Roerlig just nu). Men att diskutera om Engström ljuger eller inte känns inte aktuellt. Det är överspelat för mig.

Engström är antingen Palmes baneman eller ett observerande vittne i periferin i min värld.

Vet du vad? Starta en separat tråd om Lampers bok i så fall. Om du ska sitta och docera om Lampers teorier i tråden med rubriken ”Skandiamannen” och inte tål att bli emotsagd så har du hamnat lite fel, va?
Citera
2023-03-23, 18:33
Medlem
Testade för första gången chatgpt.

Testade först: vilka var grupp Barbro?

Error

Vem var Stig Engström?

Då kom detta

"Stig Engström var en person som var inblandad i mordet på den svenska statsministern Olof Palme den 28 februari 1986 i Stockholm. Engström var en av de första personerna som förhördes av polisen efter mordet och han arbetade i närheten av brottsplatsen som teknisk konsult på företaget Skandia.

Engström kallades också "Skandiamannen" eftersom han blev känd som en av de sista personerna som sågs vid platsen för mordet och för att han bar en vit mössa som liknade den som en misstänkt gärningsman hade beskrivits att bära. Engström var även känd för att ha varit kritisk mot Palme och för att ha haft en konflikt med en annan person som var inblandad i mordutredningen.

Engström var en av de misstänkta personerna i fallet, men han avled 2000 utan att ha blivit åtalad eller dömd för mordet. Efter hans död har det varit många spekulationer om hans inblandning i mordet, men det finns ingen klar bevisning för hans skuld och fallet är fortfarande olöst."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in