2023-03-23, 14:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hur lyckat var det över huvud taget att skicka ut kallelser som lite löst anmodade vapeninnehavarna att dyka upp när det passade? Uteslöt inte den metoden helt möjligheten att fånga in en GM som var laglig innehavare av en revolver?

Om en laglig vapeninnehavare var GM fungerade kallelsen bara som en signal att dumpa vapnet. Det gjorde i så fall bara skada för utredningen eftersom det hade funnits större möjligheter att fiska upp vapnet i framtiden om man inte gett en så stor förvarning.

Om nu någon av alla vapeninnehavare var GM vore väl det rimliga utfallet att man får tag på alla vapen utom ett, som påstås ha försvunnit under mystiska omständigheter. Vilket var precis vad som hände.

Ja, har också tänkt på detta. Samtidigt så blir det på något sätt uteslutande att den/de som inte lämnar in vapnet blir misstänkta och kommer att kontrolleras, men det blir ju ändå förkastligt då det sannolikt är , som du säger, en signal att dumpa vapnet eller tillintetgöra det.

Bäst hade nog varit att polisen personligen besökt samtliga licensinnehavare. Klart en resurskrävande operation, men utfallet hade nog blivit till det bättre.

Hade ex. CA redan "sålt" revolvern om polisen knackat på 1990? Eller varför inte redan 1986?
Citera
2023-03-23, 15:55
Medlem
PigletEagers avatar
Jag tycker denna fantombild av Mårten Palmes Grandman är väldigt lik CA på en av passbilderna: https://cdn1.cdnme.se/4629000/8-3/grandmannen3_neo_5f15855f2a6b22b98b4e720e.jpg

Är det någon som vet varför denna bild inte visades i medier vid tiden efter mordet? Det är ett säreget utseende, många relevanta tips hade man fått in.

Hade den publicerats då tror jag att man fått fram vem Grandmannen var, åtminstone.

Eller bara att man gått runt på krogar och caféer i centrala Stockholm och frågade om någon kände igen mannen. För mig obegripligt att detta inte gjordes.

Det mest sannolika är att mördaren var vid Grand, hur skulle han annars veta att det var Palme som gick vid Dekorima. Så kanske mordet varit löst.

Istället valde man att gå ut med en annan fantombild. För mig är det obegripligt varför man valde den.
Citera
2023-03-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Jag tycker denna fantombild av Mårten Palmes Grandman är väldigt lik CA på en av passbilderna: https://cdn1.cdnme.se/4629000/8-3/grandmannen3_neo_5f15855f2a6b22b98b4e720e.jpg

Är det någon som vet varför denna bild inte visades i medier vid tiden efter mordet? Det är ett säreget utseende, många relevanta tips hade man fått in.

Hade den publicerats då tror jag att man fått fram vem Grandmannen var, åtminstone.

Eller bara att man gått runt på krogar och caféer i centrala Stockholm och frågade om någon kände igen mannen. För mig obegripligt att detta inte gjordes.

Det mest sannolika är att mördaren var vid Grand, hur skulle han annars veta att det var Palme som gick vid Dekorima. Så kanske mordet varit löst.

Istället valde man att gå ut med en annan fantombild. För mig är det obegripligt varför man valde den.

Var är passbilderna? Denna som är här?
https://wpu.nu/wiki/Christer_Andersson
Den bilden du visar liknar ju palmespanaren Erik Engström :-)
Senast redigerad av Cianneli 2023-03-23 kl. 16:35.
Citera
2023-03-23, 19:01
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Var är passbilderna? Denna som är här?
https://wpu.nu/wiki/Christer_Andersson
Den bilden du visar liknar ju palmespanaren Erik Engström :-)

Nej jag menar den här bilden, när han är äldre: https://walter.trakt.tv/images/people/001/238/297/headshots/thumb/8338198388.jpg.webp

Denna bild är från 90-talet. Endå tycker jag mig se ett antal drag som är väldigt lika:

Ögonbryn, ögon, munnen med nedåtpekande mungipor, ansiktsform.
Citera
2023-03-23, 20:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Mig veterligen kläcktes inte teorin om Grandmannen förrän 1987 efter det att Holmer avgått. Fantombilderna hade kanske hamnat i skymundan med tanke på fiaskot med "skuggan"
Men det är kritikervärt att det inte publicerades, eller det att Lisbet Palme aldrig fick möjlighet att själv göra en fantombild (dvs innan hon blev konfronterad med Christer P.)

Citat:
Nej jag menar den här bilden, när han är äldre: https://walter.trakt.tv/images/people/001/238/297/headshots/thumb/8338198388.jpg.webp

Denna bild är från 90-talet. Endå tycker jag mig se ett antal drag som är väldigt lika:

Har för mig bilden är från det sena 80-talet, men att den användes i ett nyare pass.
Senast redigerad av kato85 2023-03-23 kl. 20:55.
Citera
2023-03-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Saken med aktuellt passfoto är att det är från en ansökan som inte är stämplad i relief utanför fotot. Det måste isf innebära att fotot återanvänds. Och eventuellt då från tidigare pass, RIK indikerar väl det. Men skulle kunna röra sig någon annan officiell handling.

Det som gör denna sak relevant är att han i sådana fall är flera år yngre på passfotot 1982.

Vill minnas det som att man inte "fick" återanvända gamla kort till passfotot. Att det då (likväl som nu) fanns att regelverk som sade att fotot skulle vara "nytaget och välliknande". Men CA kanske var på väg att bli rättshaverist redan då och sket i det...?
Men märkligare då att inte byråkraterna på handläggningen slog bakut om han lämnade in ett gammalt stämplat passfoto?
Och det rör sig alltså INTE om en ren kopia på kortet som är inpräglat i passet 1982? Går det att lägga upp dokumentet igen så man får kika?

Ser han då ut att vara cirkus 30 på fotot (om nu det har någon större betydelse i verkligheten)? Tjae... Svårt att säga. Spontant ser han väl något yngre ut, ja.
Citera
2023-03-25, 10:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag började för nån månad sen kolla Den osannolike mördaren. Tog mig bara genom ett par avsnitt, gled över i att läsa om palmemordet istället redan i andra. Av en slump hade jag bilder på CA uppe på mobilen när Lisbet i andra avsnittet (tror jag) beskriver mördaren. Tanken med scenen är att det ska stämma in på SE. Men allt Lisbet sa stämde in så mycket mer på CA.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-03-25 kl. 10:50.
Citera
2023-03-26, 06:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hur lyckat var det över huvud taget att skicka ut kallelser som lite löst anmodade vapeninnehavarna att dyka upp när det passade? Uteslöt inte den metoden helt möjligheten att fånga in en GM som var laglig innehavare av en revolver?

Om en laglig vapeninnehavare var GM fungerade kallelsen bara som en signal att dumpa vapnet. Det gjorde i så fall bara skada för utredningen eftersom det hade funnits större möjligheter att fiska upp vapnet i framtiden om man inte gett en så stor förvarning.

Om nu någon av alla vapeninnehavare var GM vore väl det rimliga utfallet att man får tag på alla vapen utom ett, som påstås ha försvunnit under mystiska omständigheter. Vilket var precis vad som hände.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, har också tänkt på detta. Samtidigt så blir det på något sätt uteslutande att den/de som inte lämnar in vapnet blir misstänkta och kommer att kontrolleras, men det blir ju ändå förkastligt då det sannolikt är , som du säger, en signal att dumpa vapnet eller tillintetgöra det.

Bäst hade nog varit att polisen personligen besökt samtliga licensinnehavare. Klart en resurskrävande operation, men utfallet hade nog blivit till det bättre.

Hade ex. CA redan "sålt" revolvern om polisen knackat på 1990? Eller varför inte redan 1986?

Kallelser kan riskera att förmå GM att göra sig av med vapnet, ja. Frågan är om det fanns något alternativ. Oanmälda besök utan misstanke hos innehavare med anmodan att lämna över egendom tror jag inte att någon åklagre hade gått med på. En så omfattande rejd hade dessutom blivit känd bland innehavare.

Ett uttalat syfte med aktionen var att identifiera udda beteenden hos innehavare (som att göra sig av med vapen). Såtillvida var aktionen lyckad, om CA kan betraktas som intressant i ärendet MOP. Även om kallelser fick honom att dumpa vapnet, så hade han antagligen aldrig hittats utan insatsen.

Problemet var att man inte agerade skarpt på informationen och det udda beteendet. Om man bortser från Torsten och den senfärdiga hanteringen, så innebar underlåtenhet att efterkomma kallelserna i sig inte rättslig grund för exempelvis hämtning. Annars kunde man "hotat" med sådana åtgärder i kallelserna. Och hämtat CA och gjort husrannsakan 1990 istället för 1995, vilket kunnat vara avgörande.

Kallelsen (CA:s finns ej): https://imgur.com/a/n4ofRQu
CA:s påminnelser: https://imgur.com/a/Rd3E7FT
Citera
2023-03-26, 06:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Jag tror att den bilden är tagen flera år tidigare än 1992. Det finns en annan bild från samma tid där han ser betydligt äldre ut. Tunnare hår och med påtaglig övervikt, exempelvis.
Citera
2023-03-26, 07:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vill minnas det som att man inte "fick" återanvända gamla kort till passfotot. Att det då (likväl som nu) fanns att regelverk som sade att fotot skulle vara "nytaget och välliknande". Men CA kanske var på väg att bli rättshaverist redan då och sket i det...?
Men märkligare då att inte byråkraterna på handläggningen slog bakut om han lämnade in ett gammalt stämplat passfoto?
Och det rör sig alltså INTE om en ren kopia på kortet som är inpräglat i passet 1982? Går det att lägga upp dokumentet igen så man får kika?

Ser han då ut att vara cirkus 30 på fotot (om nu det har någon större betydelse i verkligheten)? Tjae... Svårt att säga. Spontant ser han väl något yngre ut, ja.

Det har väl betydelse för hur han kan tänkas ha tagit sig ut omkring 1986.

Jo, nog kan man tänka att foton till pass skulle vara nytagna och välliknande. Man lämnade in två st (ett för passhandlingen och ett för registret) och inte endast ett som kopierades? Fotot ser inte kopierat ut.

Men ingen tjänsteman uppmärksammade spår av stämplar på ena fotot isf. Eller tyckte att det såg påfallande inaktuellt ut.

Jag har tyvärr inte möjlighet att lägga ut ansökan just nu. Gör det när jag kan.
Citera
2023-03-26, 07:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag började för nån månad sen kolla Den osannolike mördaren. Tog mig bara genom ett par avsnitt, gled över i att läsa om palmemordet istället redan i andra. Av en slump hade jag bilder på CA uppe på mobilen när Lisbet i andra avsnittet (tror jag) beskriver mördaren. Tanken med scenen är att det ska stämma in på SE. Men allt Lisbet sa stämde in så mycket mer på CA.

Vilken beskrivning gäller det? Den med ljus läpp osv?
Citera
2023-03-26, 07:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Mig veterligen kläcktes inte teorin om Grandmannen förrän 1987 efter det att Holmer avgått.

Att GM eller någon samarbetspartner fanns utanför biografen var väl en idé man hade från början? Mårtens signalement används tidigt.

Men det är kanske inte samma sak som teorin om Grandmannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in