2023-03-21, 21:59
Medlem
Det här verkar gälla Christer Andersson

"En man som skriver en bok om Palmemordet begärde ut en film från Palmeutredningen men fick avslag.
Myndigheten menade att sekretess gäller på grund av att ett stort antal identifierbara personer visas på filmen.
Polisen ska nu enligt kammarrätten försöka maskera dessa personers ansikten, alternativt överväga om mannen kan ta del av filmen på plats hos myndigheten.

En man begärde 2022 ut uppgifter från utredningen av mordet på Olof Palme. Handlingen i fråga är en film som visar bilder från mordplatsen på tioårsdagen för mordet. Filmen är en hemlig inspelning som Polisen använde i utredningsarbetet för att se vilka som besökte platsen på årsdagen. Sekvenserna visar ett stort antal personer som befinner sig på platsen, däribland en person som uppges vara av intresse för mannen, eftersom han skriver en bok om Palmemordet.

Polismyndigheten beslutade att inte lämna ut filmen och mannen överklagade. Kammarrätten avslog dock överklagandet i oktober 2022.

Ny begäran
Senare begärde mannen ut samma handling på nytt, denna gång med förbehållet att materialet inte skulle få publiceras och att han endast skulle få ta del av handlingen på plats hos Polismyndigheten."

Forts på https://www.dagensjuridik.se/nyheter/polisen-vagrade-lamna-ut-film-fran-palmeutredningen-ska-omprovas/?utm_source=liana&utm_medium=email&utm_campaign=da gensjuridik

Från Gunnar Walls blogg

"Var absolut ingen kritik av dig Gunnar, mer ett konstaterande av att ditt intresse för Christer A nog inte var tillräckligt stort för att du skulle begära ut filmsekvenser med honom.
Nåväl, fick tag på Kammarrättsdomen och den som begärt ut filmen var Peter Isaksson från Magasinet Paragraf. Och lite ytterligare googling visade att han tillsammans med Kajsa Stål och Marc Pennartz tydligen jobbar med en dokumentär och en bok om Christer A."

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/03/20/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen-3/#comment-42971
Citera
2023-03-22, 13:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här verkar gälla Christer Andersson

"En man som skriver en bok om Palmemordet begärde ut en film från Palmeutredningen men fick avslag.
Myndigheten menade att sekretess gäller på grund av att ett stort antal identifierbara personer visas på filmen.
Polisen ska nu enligt kammarrätten försöka maskera dessa personers ansikten, alternativt överväga om mannen kan ta del av filmen på plats hos myndigheten.

En man begärde 2022 ut uppgifter från utredningen av mordet på Olof Palme. Handlingen i fråga är en film som visar bilder från mordplatsen på tioårsdagen för mordet. Filmen är en hemlig inspelning som Polisen använde i utredningsarbetet för att se vilka som besökte platsen på årsdagen. Sekvenserna visar ett stort antal personer som befinner sig på platsen, däribland en person som uppges vara av intresse för mannen, eftersom han skriver en bok om Palmemordet.

Polismyndigheten beslutade att inte lämna ut filmen och mannen överklagade. Kammarrätten avslog dock överklagandet i oktober 2022.

Ny begäran
Senare begärde mannen ut samma handling på nytt, denna gång med förbehållet att materialet inte skulle få publiceras och att han endast skulle få ta del av handlingen på plats hos Polismyndigheten."

Forts på https://www.dagensjuridik.se/nyheter/polisen-vagrade-lamna-ut-film-fran-palmeutredningen-ska-omprovas/?utm_source=liana&utm_medium=email&utm_campaign=da gensjuridik

Från Gunnar Walls blogg

"Var absolut ingen kritik av dig Gunnar, mer ett konstaterande av att ditt intresse för Christer A nog inte var tillräckligt stort för att du skulle begära ut filmsekvenser med honom.
Nåväl, fick tag på Kammarrättsdomen och den som begärt ut filmen var Peter Isaksson från Magasinet Paragraf. Och lite ytterligare googling visade att han tillsammans med Kajsa Stål och Marc Pennartz tydligen jobbar med en dokumentär och en bok om Christer A."

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/03/20/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen-3/#comment-42971

Det utbegärda materialet torde gälla spaning på stan.

En annan sak man kan hoppas att någon begär ut är de bandade förhören med CA. Sådana finns från IVA-avsnittet (CA-uppslaget).

Se bandliggaren: https://imgur.com/a/i1wAMQi

Dock finns ingen skyldighet att lämna ut sådana om utskrift finns. Men det har ju skett i annat avsnitt.
Citera
2023-03-22, 13:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu var ju detta en återvändsgränd redan från början... Men för att knyta ihop och avsluta diskussionen om passet.

Satt hos en bekant som pratade om sina resor i främmande land i sin ungdom. Han tog fram sina sparade pass och visade stämplar och viseringar i dem. Det ena av dem var just ett sådant där med plastpärm i svart från tidigt 80-tal. 1983, närmare bestämt. Så jag hade alltså möjlighet att detaljstudera ett pass från den tiden. Till att börja med (som ni kanske ser om ni tittar riktigt noga) så är ju "stämpeln" ett reliefmönster. Den präglas s a s. Orsaken till det är att fotot ska hänga ihop med papperet i passet. En rätt primitiv säkerhetsdetalj... Rent teoretiskt skulle man annars ha kunnat pilla bort fotot från papperet och sätta dit ett annat! Pass på den tiden var ljusår från vad de är idag säkerhetsmässigt!
RIK då? Jo, "stämpeln" säger helt enkelt "KONUNGARIKET SVERIGE". Texten runt omkring lilla riksvapnet som sagt.
Dvs stämpel är INTE olika för olika distrikt utan gemensam för alla pass utfärdade i hela Sverige!
Så var det med det.

Ok!

Saken med aktuellt passfoto är att det är från en ansökan som inte är stämplad i relief utanför fotot. Det måste isf innebära att fotot återanvänds. Och eventuellt då från tidigare pass, RIK indikerar väl det. Men skulle kunna röra sig någon annan officiell handling.

Det som gör denna sak relevant är att han i sådana fall är flera år yngre på passfotot 1982.
Citera
2023-03-22, 13:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, det är märkligt att just Torsten S. haft så stor inverkan på hur utredningen kring CA utvecklade sig.
Först ansvarig för provskjutningen i Jan. 1990, där man av någon anledning ignorerade CA:s uteblivna vapen fram till Jan. 1994, och när någon väl fann ut slarvet så får samme Torsten S. i Jan. 1995 ansvaret att resa till CA och konfrontera denne, vilket inte verkar ha genomförts öht.

Torsten är ansvarig för provskjutningsaktionen i Sthlm pd, ja. Till slut återstår väl endast CA:s revolver i denna och han förrättar då sitt tjänsteärende ute i stugområdet 1992-93 nångång. Detta finns inte dokumenterat, man hittar inget ivf.

Senare noterar nån att det finns ju en kvar i provskjutningen och till slut får PU i januari 1994 tag på denne per telefon. CA meddelar att han inte noterat några kallelser och deklarerar att han sålt sin revolver illegalt samt att han låg hemma och sov mordkvällen. Ok, tack, säger man och anmäler honom för vapenbrott i Handens pd och låter sig med det nöja.

I slutet av 1994 uppmärksammas detta, vapenärendet återförs till PU och januari 1995 påbörjar man utredning av honom.

Citat:
Kan det helt enkelt vara så att Torsten S. inte känner igen CA nästa gång han möter denne?
Vet vi när Torsten S. senare möter CA?

Januari 1995. Och de skulle isf setts 1992-93 vad jag tror, som sagt.
Citera
2023-03-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det utbegärda materialet torde gälla spaning på stan.

En annan sak man kan hoppas att någon begär ut är de bandade förhören med CA. Sådana finns från IVA-avsnittet (CA-uppslaget).

Se bandliggaren: https://imgur.com/a/i1wAMQi

Dock finns ingen skyldighet att lämna ut sådana om utskrift finns. Men det har ju skett i annat avsnitt.

Ja, det vore ju klart intressant, det ger förhören ytterligare en dimension om man kan lyssna på förhören.
Citera
2023-03-22, 13:49
Medlem
Roerligs avatar
Löpsedlar augusti 1999

https://imgur.com/a/Ol8pWm9

SvD: Polisen granskar försummat Palmespår >Han hade en legal Magnumrevolver vid tiden för mordet. Han bodde i närheten av mordplatsen. Han liknar den för mordet utpekade Christer Pettersson och hade en lätt lunkande gång. Han hade motiv för mordet och saknar alibi för mordkvällen.

Aftonbladet: DUBBELGÅNGAREN till Christer Pettersson TALAR UT ´Jag trodde jag skulle häktas för revolvern´

Expressen: Christer Petterssons DUBBELGÅNGARE i förhör om PALMEMORDET
Citera
2023-03-22, 17:12
Medlem
" När polisen knackade på dörren sköt den utpekade Palmehataren ihjäl sig själv.

Än i dag letar polisen efter vapnet som ”Christer Petterssons dubbelgångare” påstod sig ha sålt några år efter mordet på Olof Palme.

– Frågar du mig som jobbat i utredningen i alla år så tycker jag att det har varit det som varit mest intressant, säger kriminalinspektör Lennart Gustafsson på Palmegruppen.

Mannen var några år över 30 och bodde en kvarts promenad från Sveavägen när Olof Palme mördades.

Sedan augusti 1993 har polisen förgäves letat efter den Smith & Wesson 357 Magnum han hade i sin ägo."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKe5OA/palmeutredare-bortglomda-sparet-ett-av-de-hetaste
Citera
2023-03-22, 18:44
Medlem
Citat:
" När polisen knackade på dörren sköt den utpekade Palmehataren ihjäl sig själv.

Än i dag letar polisen efter vapnet som ”Christer Petterssons dubbelgångare” påstod sig ha sålt några år efter mordet på Olof Palme.

– Frågar du mig som jobbat i utredningen i alla år så tycker jag att det har varit det som varit mest intressant, säger kriminalinspektör Lennart Gustafsson på Palmegruppen.

Mannen var några år över 30 och bodde en kvarts promenad från Sveavägen när Olof Palme mördades.

Sedan augusti 1993 har polisen förgäves letat efter den Smith & Wesson 357 Magnum han hade i sin ägo."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKe5OA/palmeutredare-bortglomda-sparet-ett-av-de-hetaste

Lennart Gustafsson vet att det inte är Christer Andersson som är mördaren. Han vet vem mördaren är och jag hoppas han agerat om de nu kan det efter de slutat. Varför han måste babbla är väl för han gillar att synas 😉 De var såklart intresserade av vapnet vilket Dag Andersson sa till mig för jag visste ju inte då -15 vem fasen CA var.
Citera
2023-03-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lennart Gustafsson vet att det inte är Christer Andersson som är mördaren. Han vet vem mördaren är och jag hoppas han agerat om de nu kan det efter de slutat. Varför han måste babbla är väl för han gillar att synas 😉 De var såklart intresserade av vapnet vilket Dag Andersson sa till mig för jag visste ju inte då -15 vem fasen CA var.

Om han vet vem mördaren är blev han "överkörd" av Melander och Petersson?
Jag har förstått att du inte har CA eller Skandiamannen som mördare.
Citera
2023-03-23, 00:47
Medlem
bravehs avatar
Har ni sett denna intervju med Ölvebro? På sid 31-32 beskrivs personer med avvikande beteende. C. Andersson lär ju vara en av dessa 2 - 3 person som man övervakar.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2022/12/marjasinkommissionens-utfragning-av-hans-olvebro-950928.pdf
Citera
2023-03-23, 12:02
Medlem
Citat:
Om han vet vem mördaren är blev han "överkörd" av Melander och Petersson?
Jag har förstått att du inte har CA eller Skandiamannen som mördare.

Men han hade slutat då ju. Melander måste med veta det Dag Andersson och Lennart Gustafsson visste. Hur det sen kunde bli pannkaka när nya åklagaren började begriper inte jag. O nu när det gått en tid är jag mest förbannad men även orolig över hur dåligt rättsväsendet fungerar. Att de varken ville göra omprövning, vilket låg på Krister Petersson, eller överprövning, som var riksåklagarens bord, är med underligt.
Citera
2023-03-23, 13:07
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Senare noterar nån att det finns ju en kvar i provskjutningen och till slut får PU i januari 1994 tag på denne per telefon. CA meddelar att han inte noterat några kallelser och deklarerar att han sålt sin revolver illegalt samt att han låg hemma och sov mordkvällen. Ok, tack, säger man och anmäler honom för vapenbrott i Handens pd och låter sig med det nöja.

Hur lyckat var det över huvud taget att skicka ut kallelser som lite löst anmodade vapeninnehavarna att dyka upp när det passade? Uteslöt inte den metoden helt möjligheten att fånga in en GM som var laglig innehavare av en revolver?

Om en laglig vapeninnehavare var GM fungerade kallelsen bara som en signal att dumpa vapnet. Det gjorde i så fall bara skada för utredningen eftersom det hade funnits större möjligheter att fiska upp vapnet i framtiden om man inte gett en så stor förvarning.

Om nu någon av alla vapeninnehavare var GM vore väl det rimliga utfallet att man får tag på alla vapen utom ett, som påstås ha försvunnit under mystiska omständigheter. Vilket var precis vad som hände.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-03-23 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in