Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-19, 21:23
Medlem
"Jag ringde in till den tipstelefonen som stod i TV och berättade om vår upplevelse till en polis Söndagen den 2 mars.

Jag minns inte mycket annat tydligt från den kvällen, men när jag uppfattar att några ska överfalla oss så skärps alla sinnen varvid de 5-7 sekunderna är tydliga som filmbilder i minnet. Varje gång jag därefter har passerat den platsen genom åren kommer de bilderna tillbaka.

När jag fick ta del av mitt vittnesmål som beställdes ut för ca. 2,5 år sedan ser jag att det är flera grova fel i det skrivna. Det jag sagt stämmer inte med det som står där.

1. Hur bilen ser ut stämmer inte. Har aldrig sagt något om en skåpbil med solkig klädsel... 2. Antalet personer stämmer inte. 3. Klockslaget är förflyttat med 40 minuter framåt. 4. Signalementet på personerna stämmer inte. 5. En av de viktiga detaljerna är ju att de springer och han skriker, inte bara att vi iakttog dem

och att någon av dem sade... osv. De gick inte in i bilen, de sprang i panik.

Den sista punkten, om de bara hade gått och sagt, hade vi troligen inte märkt det så mycket eller kommit ihåg det i detalj. Jag blev mycket förvånad när jag läste detta, då vi i detalj då diskuterat och antecknat det vi skulle berätta.

Polisen har aldrig tagit kontakt om detta. Inte då, och inte senare trots att jag mailat in det tre gånger till under åren, i samband med någon årsdag då det uppmanats till detta."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag363-00
1991-01-28
Citera
2023-03-19, 21:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tittade på presskonferensen där Petersson tog ner skylten för utredningen här om dagen, då noterade jag något konstigt.
Där framkommer det att ett DNA prov som tagits på SE inte gett någon matchning.
Jag tolkar det som att det finns en DNA profil i utredningen som anses komma från GM.
Nån annan som klurat på den grejen?

Ja, även om det inte gav något vad gäller Skandiamannen så vore det intressant att se vad detta DNA pekar mot. Någon speciell plats, släkt eller koppling på något sätt? Vad som helst, egentligen ...

Den som skrev de breven var, i ett mycket tidigt skede, tvärsäker på att varken VG eller CP var skyldiga.

Det är 3 brev postade i Norrtälje och 1 vykort postat i Stockholm.

Något säger en att det skrevs fler brev. Synd att inte alla kuvert bevarades.
Citera
2023-03-20, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, även om det inte gav något vad gäller Skandiamannen så vore det intressant att se vad detta DNA pekar mot. Någon speciell plats, släkt eller koppling på något sätt? Vad som helst, egentligen ...

Den som skrev de breven var, i ett mycket tidigt skede, tvärsäker på att varken VG eller CP var skyldiga.

Skriftanalysen kom fram till att Norrtälje breven inte var skrivna av samma person. VG och CP nämns även i flera av de brev som Leopold anser är skrivna av VG. Jag håller med honom att de flesta är det, men svårt att säga säkert om alla är det.

Norrtälje: https://wpu.nu/wiki/Uppslag11509-00
Leopold: https://wpu.nu/images/7/75/Pri-1988-04-01_Anders_Leopolds_brevanalys.pdf
Citera
2023-03-20, 12:42
Medlem
Tillbaka till Ugglegränd 4

1985 var följande personer skrivna här (med födelseår):

André, Peter Arne Halvbrandt 1929
Brolin, Erik Valfrid 1940
Fröberg Vogel, Jan Olof 1955
Roman, Curt Harald 1917
Sinisalo, Vesa Matias 1985
Sinisalo, Iina Alfina Elisabeth 1948
Sinisalo, Anna Maria Evelina 1983
Szilassy, Zoltan 1952
Szilassy, Petra Eva Kristina 1955
Vogel, Jan Felix Victor Sebastian 1985
Vogel, Susanne Maria Cecilia 1956
Pasache Arteaga, Abraham 1957

Till 1990 listan tillkommer:

Karlsson, Eva Viktoria 1947
Perttunen, Solja Hannele (Vogel) 1962
Szilassy, Andreas Peter Zoltan 1988
Citera
2023-03-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Om inte polisen begär att något ska kollas görs det ju inte. Sedan kollar de ju inte släkter el nåt vad jag förstår eftersom man tyvärr inte får det.
Jag har erbjudit att lämna mina brev från den jag menar skrivit de anonyma breven så kunde de jämföra enkelt utan att blanda in anhöriga. O tyvärr sparas inte DNA på avlidna brottslingar mer än ngn månad.
Citera
2023-03-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Roman, Curt Harald 1917
Szilassy, Zoltan 1952

Innan man pekar ut en identifierbar person tycker jag man skall granska underlaget noggrant.
Vad Stefan Ahlgren nu kan erinra sig beträffande det spaningsärende han var engagerad i är att det huvudsakliga spaningsobjektet var en lägenhet belägen på Ugglegränd ??.

Fast spaning mot denna lägenhet bedrevs från en lägenhet på Brännkyrkagatan, troligen nummer 29.

I aktuell lägenhet bodde vid denna tid en kvinna,

Stefan Ahlgren kan nu ej erinra sig kvinnans namn, vilken hade anknytning till en israel som var en av två huvudmän i utredningen.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11423-00

Från Google Maps Brännkyrkagatan 29 ser man bara en sida av "Ugglegränd 4" . Det går att förmodligen att se något fönster på Ugglegränd 3 därifrån.

Brännkyrkagatan 29
https://maps.app.goo.gl/bCsANionSPpQEAJx7

Oavsett vilket så skulle huvudmannen i narkotikaärendet haft någon koppling till en kvinna, oklart vem, på Ugglegränd (maskat nr)

Det går att säkert att obemärkt ta sig in och ut ur Ugglegrändfastigheten särskilt med benäget bistånd av s k narkotikaspanare som korrumperats.

Det finns ingen uppgift om att kvinnan fått besök mordkvällen.

PS. Förfrågan; Kan du se om det har bott någon Dennis på Brännkyrkagatan 1985/1986? Det kan vara därifrån man spanade.
Senast redigerad av Utredaren 2023-03-20 kl. 14:16.
Citera
2023-03-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Innan man pekar ut en identifierbar person tycker jag man skall granska underlaget noggrant.
Vad Stefan Ahlgren nu kan erinra sig beträffande det spaningsärende han var engagerad i är att det huvudsakliga spaningsobjektet var en lägenhet belägen på Ugglegränd ??.

Fast spaning mot denna lägenhet bedrevs från en lägenhet på Brännkyrkagatan, troligen nummer 29.

I aktuell lägenhet bodde vid denna tid en kvinna,

Stefan Ahlgren kan nu ej erinra sig kvinnans namn, vilken hade anknytning till en israel som var en av två huvudmän i utredningen.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11423-00

Från Google Maps Brännkyrkagatan 29 ser man bara en sida av "Ugglegränd 4" . Det går att förmodligen att se något fönster på Ugglegränd 3 därifrån.

Brännkyrkagatan 29
https://maps.app.goo.gl/bCsANionSPpQEAJx7

Oavsett vilket så skulle huvudmannen i narkotikaärendet haft någon koppling till en kvinna, oklart vem, på Ugglegränd (maskat nr)

Det går att säkert att obemärkt ta sig in och ut ur Ugglegrändfastigheten särskilt med benäget bistånd av s k narkotikaspanare som korrumperats.

Det finns ingen uppgift om att kvinnan fått besök mordkvällen.

PS. Förfrågan; Kan du se om det har bott någon Dennis på Brännkyrkagatan 1985/1986? Det kan vara därifrån man spanade.

Jag har inte borrat i detta tidigare. Jag håller med om att det vore troligare att man spanade mot Ugglegränd 3 om man satt i Brännkyrkagatan 29. Jag skall kolla vem som var skrivna där 1985. Men, det tar ett par dagar.
Citera
2023-03-20, 20:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Roman, Curt Harald 1917
Szilassy, Zoltan 1952

1985 också

Sjögren, Britta Helena, f 1913

Ugglegränd 4 var den enda adressen på Ugglegränd. Fanns ingen nummer 3.
Citera
2023-03-20, 20:44
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jag tror det skall vara Iina (2 i'n) Alfina Elisabeth Sinisalo, f 1948. Hon bor numera i Enskede.

1980 var hon sammanboende med Kurronen Aresh-Wand och bodde även då på Ugglegränd 4

Kurronen Aresh-Wand var Iinas efternamn 1980.
Hon var gift och sammanboende 1980 med Abdel Khlil Aresh-Wand, f 1951 i Iran, på Ugglegränd 4, nb.

Han lämnade sedan henne och gifte om sig med en annan finska. Skriven i Falun 1985 med henne och barn.
Citera
2023-03-21, 11:50
Medlem
Citat:
Jag har inte borrat i detta tidigare. Jag håller med om att det vore troligare att man spanade mot Ugglegränd 3 om man satt i Brännkyrkagatan 29. Jag skall kolla vem som var skrivna där 1985. Men, det tar ett par dagar.

Jag har tagit lite tid och tittat på den här adressen Ugglegränd.

Ugglegränd är en 35 meter lång gata (gränd) med två byggnader mellan Tavastgatan och Brännkyrkagatan på Mariaberget på västra Södermalm i Stockholm. Båda byggnaderna ägs och förvaltas av kommunägda AB Stadsholmen.

Det rödmålade hörnhuset Ugglegränd 3 / Brännkyrkagatan 24 verkar bara ha två bostadslägenheter.

Mittemot ligger ett gulmålat stenhus i tre våningar Ugglegränd 2 och 4 / Brännkyrkagatan 26 med adresserna Ugglegränd 2 och 4 (A, B och C är bostäder och D gårdshus).

Ugglegränd 4 B och C (nedre botten är Brännkyrkagatan 26 ”våningen ovanför gatuplanet” och ”har fönster åt Brännkyrkagatan" (synliga för spaning) från Brännkyrkagatan 29 som var trolig observationsplats enligt A11423-00.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11423-00

Kan du titta om det fanns någon Dennis skriven på Brännkyrkagatan 29 vore jag tacksam?
Citera
2023-03-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Att tillägga är att Olof Palme låg bakom den första religiösa friskolan i Sverige.
Definition av Hillelskolan som en skola för en judisk minoritet formulerades redan av Olof Palme året 1969 i egenskap av ecklesiastikminister.

Hillelskolan startade 1955. Olof Palme hade med Hillelskolan att göra 1968 då de sökte statsbidrag och han var inblandad som ansvarig minister. Han definierade då skolan som "icke-konfessionell", dvs inte religiös.
Citera
2023-03-23, 18:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Skriftanalysen kom fram till att Norrtälje breven inte var skrivna av samma person. VG och CP nämns även i flera av de brev som Leopold anser är skrivna av VG. Jag håller med honom att de flesta är det, men svårt att säga säkert om alla är det.

Norrtälje: https://wpu.nu/wiki/Uppslag11509-00
Leopold: https://wpu.nu/images/7/75/Pri-1988-04-01_Anders_Leopolds_brevanalys.pdf

De två Norrtälje-breven , D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) hade DNA som överensstämde med varandra, men inte med SE.

Här är NFC's analysresultat:
https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in