"Jag ringde in till den tipstelefonen som stod i TV och berättade om vår upplevelse till en polis Söndagen den 2 mars.
Jag minns inte mycket annat tydligt från den kvällen, men när jag uppfattar att några ska överfalla oss så skärps alla sinnen varvid de 5-7 sekunderna är tydliga som filmbilder i minnet. Varje gång jag därefter har passerat den platsen genom åren kommer de bilderna tillbaka.
När jag fick ta del av mitt vittnesmål som beställdes ut för ca. 2,5 år sedan ser jag att det är flera grova fel i det skrivna. Det jag sagt stämmer inte med det som står där.
1. Hur bilen ser ut stämmer inte. Har aldrig sagt något om en skåpbil med solkig klädsel... 2. Antalet personer stämmer inte. 3. Klockslaget är förflyttat med 40 minuter framåt. 4. Signalementet på personerna stämmer inte. 5. En av de viktiga detaljerna är ju att de springer och han skriker, inte bara att vi iakttog dem
och att någon av dem sade... osv. De gick inte in i bilen, de sprang i panik.
Den sista punkten, om de bara hade gått och sagt, hade vi troligen inte märkt det så mycket eller kommit ihåg det i detalj. Jag blev mycket förvånad när jag läste detta, då vi i detalj då diskuterat och antecknat det vi skulle berätta.
Polisen har aldrig tagit kontakt om detta. Inte då, och inte senare trots att jag mailat in det tre gånger till under åren, i samband med någon årsdag då det uppmanats till detta."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag
363-00
1991-01-28