Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Tack för inlägget.
Ja, Lampers engagerar mig. Främst för att han är den första som på riktigt försöker måla upp en trovärdig hypotes för vittnet Engström. Han tar inte samma genväg som de flesta gör. Att man bara skriver av honom pga av att är "fel typ" eller att det saknas en puffra. Lampers har modet att belysa de svårigheter som även finns i hypotsen där Engström är ett vittne.
Japp. Jag lyssnade på den podden också (om du nu hänvisar till Palmemordet podden). Det finns 4 avsnitt med Lampers. Samtliga 4 är ett utmärkt komplement till boken.
Jag förstår och sympatiserar med Lampers åsikt gällande den frågan, men ser nog inte riktigt på det på samma sätt. Som GM behöver inte Engström vara riktigt så förekommande som det ibland målas upp. Jag kan mycket väl tänka mig ett Ad Hoc scenario. Han improviserar i stunden.
Jag ser inte Engström som en mentalt tuff kalkylerande mördare.
Jag ser mer ett scenario där mordet i så fall var mer eller mindre nästan en olyckshändelse.
Något spontant.
Jag kan även tänka mig en stor mängd ångest och ånger, vilket tenderar att fungera som ett motgift för rationella tankar och handlingar.
Precis som att man kan använda en "knäpp" vittne-SE för att förklara förväxlingen kan man använda en irrationell och ångestfylld GM-se för att förklara att han själv kontaktar media.
Jag lyssnade nyligen på de fyra avsnitten av den podden. Kunde gärna fått vara några till. De två första är apropå dokumentären. Som jag sett, men gärna ser om, men finns ej på SVT för närvarande.
Håller nog inte med om att SE i huvudsak agerar
ad hoc, om vi med det menar att han reagerar efterhand och lite hursomhelst på det som dyker upp snarare än sammanhållet planerat.
Dagen efter samlar GM-SE i alla medier uppgifter för att placera sig själv på mordplatsen efter gärningen, han vänder på sin observation av LJ till att bli vittnets*, han påbörjar "speglingen" av GM:s rörelser, han grundar förväxlingen, han sonderar sin utstämplingstid och börjar sen mecka med den, han kontaktar PU för att befästa sig som det vittne han etablerat sig som på kvällen, han kontaktar tidningar i samma syfte, han har besök hemma av reporter, han låter sig fotograferas och publiceras för att förekomma utpekanden** och vad det är.
Detta skulle jag inte kalla ad hoc. Jag kallar det ett påfallande utstuderat, förslaget och samlat agerande. Inte panikreaktioner?
*Apropå LJ, han spanar väl mot mordplatsen efter det att GM försvunnit från krönet. Hur vet GM-SE då att LJ står still och tittar mot mordplatsen?
**Det är det svåraste att tänka sig som ett GM-agerande, inklusive som desperat? Och varifrån fick han idén? Det är ju vi i efterhand som lärt oss av MOP att det är problematikt när folk pekat ut föreslagna GM som förekommit i media. Och även om han på förhand på något sätt hade insikt i detta, så är det ju väsensskilt att dagen efter, och ej som misstänkt, visa sitt ansikte i tidningen från att ett vittne i en konfrontation pekar ut någon misstänkt som förekommit på bild i tidningen.