2023-03-23, 10:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Javisst.

SEktens första bud är att GM-SE ”speglar” GM:s rörelsemönster.

Men hur kan GM-SE berätta för RB, bara timmar efter mordet, det som kom fram i media långt efteråt?

Att klantskallekommandot i piketen sprang som lösa hundar, helt utan signalement?
Den där "speglingen" är något jag fortfarande inte fattar vad det är för märkligt med. Att han kom från samma håll som gm och gick in i gränden, det har har jag svårt att fatta varför det skulle vara misstänkt för.

Det är ju dessutom bara en spegling av det rörelsemönster man måste anta att gm har i SE-teorin. Just för att SE hade det rörelsemönstret.

Vi kan omöjligt veta om gm följde efter, om han väntade, om han kom innifrån gränden, om det var ett möte eller något annat alternativ.
Citera
2023-03-23, 11:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Javisst.

SEktens första bud är att GM-SE ”speglar” GM:s rörelsemönster.

Men hur kan GM-SE berätta för RB, bara timmar efter mordet, det som kom fram i media långt efteråt?

Att
piketen sprang som lösa hundar, helt utan signalement?

Ja, det finns en rad uppgifter från SE som inte framkommit i media innan han själv kom med desamma.
Ex. även till väktarna som han talade med ca. 23:40

Vissa uppgifter finns ö.h.t. inte i media.
Ex. Att polisen var brysk mot Lisbeth, något som förklaras med att det inte aldrig hänt och aldrig sagts.
Oavsett, så finns uppgifter som kan tyda på ett bryskt behandlande av Lisbeth då Söderström försöker få in henne i polisbilen, där hon bara "slog ifrån sig".

Det blir ett märkligt sammanträffande även om de så bara är väktare Gahns felaktiga minne av SE skulle ha sagt. Uppgifterna finns där oavsett.
Citera
2023-03-23, 11:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Klassisk glidnings-retorik ...

Det är en skillnad på att polisen sprang iväg utan ett signalement, vilket de gjorde, och att de sprang iväg med fel signalement, vilket SE menar på i samtalet med RB.

Är inte det att de sprang iväg utan "ett korrekt signalement" en felaktig gissning av SE?

De hade inget signalement alls?

Sannolikheten att SE/GM vet att de inte hade ett korrekt signalement när de sprang iväg är däremot 100 %, baserat på uppgiften i "Extra: Rapport": blå täckjacka. Nu ser han en väg ur knipan?

För fram observationen med LJ, också med blå täckjacka, för att fjärma utredningen från sig själv.
Dessutom att ett annat signalement som gick ut, keps och mörk rock, var felaktigt.

Tänk att som gm iklädd långt rockliknande plagg, oavsett vem det var, dagen efter få höra att mördaren hade en mörkblå täckjacka från närmste vittnet. ”Vilken lättnad, LP har tagit fel på person.”
Senast redigerad av csvens 2023-03-23 kl. 11:49.
Citera
2023-03-23, 11:29
Medlem
Citat:
Han säger det till RB dagen efter mordet.

Han berättar att polisen sprang iväg utan att veta vad de letade efter - han anger till och med en bedömning av stämningen bland piketpoliserna (något i stil med en dysfunktionell skolklass).

GM-SE var i detta läge på flykt.

Sannolikheten att GM-SE, bara timmar efter mordet, ska veta att poliserna inte har ett korrekt signalement när de, alldeles för sent, tar upp jakten på mördaren är faktiskt noll.

Som jag ser det alltså.

Läste igenom RB förhör nu. Hittar följande passage:

"Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen.

Just det här med kepsen och trenchcoat.

"Så sade han så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel".

Men han hann inte ifatt dom utan hade väl återvänt då utan det."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view?resourcekey=0-ptCNPswkpHtLrZmuqClwew

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C

Vi kollar och redovisar för sakens skull första tipset också

"När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände därefter gående.

Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."

Så hittar inget som visar att GM-SE visste att dom sprang iväg utan signalement den 1 mars.

Tror du möjligen du refererar till Skydd och Säkerhet från 92.

Du vill inte hålla på med "Hittepå"

Snarare visar detta någonting helt annat.

Varken Vittnet eller GM-SE visste inte att dom sprang iväg utan signalement.

Båda två antog att Poliserna sprang iväg med ett Signalement och att han ville lägga till det LP sagt till honom.

Ser fram emot ditt svar
Citera
2023-03-23, 11:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gällande "fel signalement" så bör det rimligtvis handla om att han(SE) från ett vittne hört ett helt annat signalement än vad Lisbeth angivit.
Det är väl en naturlig slutsats att tänka sig. Att Lisbeth självfallet vet bäst.

Fast det snappade han enligt egen utsago upp först när han kom tillbaka efter språngmarschen.

Så vid den tidpunkt som han sprang efter poliserna kunde han inte känna till detta.

Att de sprang iväg med fel signalement.

Var det inte så att GS sa att poliserna skulle få signalementet senare?

Varför sa då SE till RB att de sprang med fel signalement?
Citera
2023-03-23, 11:53
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

"Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen.

"Så sade han så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel".

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view?resourcekey=0-ptCNPswkpHtLrZmuqClwew

"När han kom fram till Palme, sade Lisbeth Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände därefter gående.

Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."

Så hittar inget som visar att GM-SE visste att dom sprang iväg utan signalement den 1 mars.

Båda två antog att Poliserna sprang iväg med ett Signalement och att han ville lägga till det LP sagt till honom.

Ser fram emot ditt svar

Roligt att du ser fram emot mitt svar.

Oklart varför du som inbiten SEktmedlem gör det bara.

Det här räcker, eller hur:

Hittar följande passage: ”Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen.”

Hur kan GM-SE ens känna till att piketen med poliser dök upp som andra bil på mordplatsen?

Hur kan GM-SE veta - bara timmar efter mordet - att de sprang iväg utan ett korrekt signalement?

Du som ”jobbar med” MOP vet förstås att detta skedde i sammanhanget lååååång tid efter det att GM-SE lämnar Sveavägen?

Ser fram emot ditt svar.
Citera
2023-03-23, 11:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Han säger det till RB dagen efter mordet.

Han berättar att polisen sprang iväg utan att veta vad de letade efter - han anger till och med en bedömning av stämningen bland piketpoliserna (något i stil med en dysfunktionell skolklass).

GM-SE var i detta läge på flykt.

Sannolikheten att GM-SE, bara timmar efter mordet, ska veta att poliserna inte har ett korrekt signalement när de, alldeles för sent, tar upp jakten på mördaren är faktiskt noll.

Som jag ser det alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Ser fram emot ditt svar

Ser inte hur detta kan bli märkligt annat än att du förutsätter att RB fått hela bilden rätt.

När SE talar med RB i telefon så har han ju hela gårdagskvällens händelser i huvudet.
Där han redan efter överhörningen av vittnet, förstår att endast 1 signalement kan stämma. Och det är således mest sannolikt att det är Lisbeths signalement?

Att han innan språngmarschen vet detta är såklart inte möjligt och troligen inte ens något som GM-SE sa till RB där vid 11-tiden? Eller? Vi kan så klart spekulera i om detta stämmer och GM-SE försagt sig här.

Eller så är det kanske enklare att tänka sig att RB inte fått hela bilden korrekt och gör egna kopplingar eftersom SE ska ringa polisen och "korrigera ett felaktig signalement"?
Citera
2023-03-23, 11:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag kan inte linda in det:

Du gör bort dig, mannen.

Att Engström visste, timmar efter mordet, att polisen sprang från Sveavägen med fel/utan signalement (och att han därför lubbat efter för att ge dem fru Palmes beskrivning av mördaren) bevisar att han var kvar på Sveavägen.

Vad de än sa i Extra Rapport.

Flr var GM-SE inte där.

Då hade GM-SE redan lämnar mordplatsen sedan en - i sammanhanget - alltför lång tid.

Ja, det är möjligt att min intelligens inte räcker till här. At the Outer Rim of Reason!

Några frågor:

Sprang SE för att korrigera det signalement poliserna hade fått?

Sa inte GS att de fick lov att ge sig av utan signalement?

Är det klarlagt att LP sa, på platsen, att gärningsmannen hade en blå täckjacka?

GS försökte få ur henne uppgifter tre gånger, utan att lyckas.

Så SE knåpade inte ihop sin story utifrån uppgifter i media under morgon och förmiddag?
Citera
2023-03-23, 11:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast det snappade han enligt egen utsago upp först när han kom tillbaka efter språngmarschen.

Så vid den tidpunkt som han sprang efter poliserna kunde han inte känna till detta.

Att de sprang iväg med fel signalement.

Var det inte så att GS sa att poliserna skulle få signalementet senare?

Varför sa då SE till RB att de sprang med fel signalement?

Inte ens SE som GM borde väl ha ljugit så, eller ska vi mena att han försa sig här?
Ni förutsätter att RB fått hela bilden rätt.
Finns väl enklare förklaringar? (Redogjorde just för en alternativ hypotes, som för mig känns enklare oavsett om SE är vittne eller en ljugande GM)
(FB) Skandiamannen
Citera
2023-03-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Med bara förhoppningar och fantasi så sänker FilterGöransson sig själva. Okunnigheten och avsaknaden av fakta substans går som en röd tråd i deras texter. Värst är kanske att de fått en liten svans av "anhängare" som inte tycks vilja granska objektivt och neutralt vad Filter säger.
Att din självbild är att du granskar SE objektivt och neutralt är väldigt skevt.

Lampers gör det, även om mer av en försvarsadvokat.

Ska vi göra en jämförande analys av dina inlägg och Lampers?

Du är inte ensam i tråden, men det finns nått i eran argumentation/analys som inte Lampers använder.

Härskartekniker

Raljera

Nedsättande-epitet

Repitera samma sak i tid och otid.

Så nej kan inte ta din ståndpunkt seriöst att du skulle granska SE-spåret med fakta och substans.

Jag föraktar inlägg med ovan nämnda inslag.
Citera
2023-03-23, 12:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den där "speglingen" är något jag fortfarande inte fattar vad det är för märkligt med. Att han kom från samma håll som gm och gick in i gränden, det har har jag svårt att fatta varför det skulle vara misstänkt för.

Det är ju dessutom bara en spegling av det rörelsemönster man måste anta att gm har i SE-teorin. Just för att SE hade det rörelsemönstret.

Vi kan omöjligt veta om gm följde efter, om han väntade, om han kom innifrån gränden, om det var ett möte eller något annat alternativ.

Är det inte "Tensonmannen" som han speglar?

SE passerade ingången till Skandia 40-50 sekunder före skotten. Det gjorde även "Tensonmannen".

SE gick cirka 10 meter bakom paret Palme (innan han sneddade in och stannade till för att kolla klockan). "Tensonmannen" gick, enligt NF, cirka 10 meter bakom paret.

SE gick på vänster sida av den breda trottoaren, från NF:s håll sett. Det gjorde även "Tensonmannen".

SE såg "lite äldre" ut ut och hade ett trekvartslångt blått plagg på överkroppen, liksom "Tensonmannen".

SE var som försvunnen från platsen efter skotten. ingen har sett honom.

Ingen har heller sett till "Tensonmannen" efter skotten. Han finns heller inte nedtecknad som vittne.

Kort sagt: SE hade en dubbelgångare den där kvällen, och de gick samma sträcka, exakt samma tid.
Citera
2023-03-23, 12:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för inlägget.

Ja, Lampers engagerar mig. Främst för att han är den första som på riktigt försöker måla upp en trovärdig hypotes för vittnet Engström. Han tar inte samma genväg som de flesta gör. Att man bara skriver av honom pga av att är "fel typ" eller att det saknas en puffra. Lampers har modet att belysa de svårigheter som även finns i hypotsen där Engström är ett vittne.

Japp. Jag lyssnade på den podden också (om du nu hänvisar till Palmemordet podden). Det finns 4 avsnitt med Lampers. Samtliga 4 är ett utmärkt komplement till boken.

Jag förstår och sympatiserar med Lampers åsikt gällande den frågan, men ser nog inte riktigt på det på samma sätt. Som GM behöver inte Engström vara riktigt så förekommande som det ibland målas upp. Jag kan mycket väl tänka mig ett Ad Hoc scenario. Han improviserar i stunden.

Jag ser inte Engström som en mentalt tuff kalkylerande mördare.
Jag ser mer ett scenario där mordet i så fall var mer eller mindre nästan en olyckshändelse.
Något spontant.

Jag kan även tänka mig en stor mängd ångest och ånger, vilket tenderar att fungera som ett motgift för rationella tankar och handlingar.

Precis som att man kan använda en "knäpp" vittne-SE för att förklara förväxlingen kan man använda en irrationell och ångestfylld GM-se för att förklara att han själv kontaktar media.

Jag lyssnade nyligen på de fyra avsnitten av den podden. Kunde gärna fått vara några till. De två första är apropå dokumentären. Som jag sett, men gärna ser om, men finns ej på SVT för närvarande.

Håller nog inte med om att SE i huvudsak agerar ad hoc, om vi med det menar att han reagerar efterhand och lite hursomhelst på det som dyker upp snarare än sammanhållet planerat.

Dagen efter samlar GM-SE i alla medier uppgifter för att placera sig själv på mordplatsen efter gärningen, han vänder på sin observation av LJ till att bli vittnets*, han påbörjar "speglingen" av GM:s rörelser, han grundar förväxlingen, han sonderar sin utstämplingstid och börjar sen mecka med den, han kontaktar PU för att befästa sig som det vittne han etablerat sig som på kvällen, han kontaktar tidningar i samma syfte, han har besök hemma av reporter, han låter sig fotograferas och publiceras för att förekomma utpekanden** och vad det är.

Detta skulle jag inte kalla ad hoc. Jag kallar det ett påfallande utstuderat, förslaget och samlat agerande. Inte panikreaktioner?

*Apropå LJ, han spanar väl mot mordplatsen efter det att GM försvunnit från krönet. Hur vet GM-SE då att LJ står still och tittar mot mordplatsen?

**Det är det svåraste att tänka sig som ett GM-agerande, inklusive som desperat? Och varifrån fick han idén? Det är ju vi i efterhand som lärt oss av MOP att det är problematikt när folk pekat ut föreslagna GM som förekommit i media. Och även om han på förhand på något sätt hade insikt i detta, så är det ju väsensskilt att dagen efter, och ej som misstänkt, visa sitt ansikte i tidningen från att ett vittne i en konfrontation pekar ut någon misstänkt som förekommit på bild i tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in