Citat:
Mmm...
Jag funderar mycket på det där och har svårt att landa i något konkret.
Jag sympatiserar självklart med hur "galet" det är att som GM hålla på och snacka så där mycket. Både att komma med olika versioner av händelseförloppet, men även att själv vara vid upprepade tillfällen initiativtagande till mediakontakt.
Det är bara vissa saker som stör mig.
Och främst är det nog förväxlingen.
Jag förstår Lampers hypotes och bokför inte den på något sätt som orimlig.
Men precis som att hypotesen med Engström som GM får kritik för att det är ett "avbrott" i hans tidigare kända karaktär anser jag att Lampers hypotes lider lite av samma problematik. Möjligtvis inte i samma utsträckning.
Visserligen finns det andra "stollar" i materialet, tex Alf L, men jag tycker att de skiljer sig på väsentliga punkter. Alf är uppenbarligen uppmärksamhetssökande och vill ta plats i utredningen, men Engström tar ju det hela så mycket längre. Att vilja bli förväxlad med GM för att tillfredställa sitt uppmärksamhetsbehov är ju enligt mig ganska extremt.
Man får ofta höra argument att Engström är unik med att ställa upp i media om han är GM.
Men om man vänder på det...
Är det vanligt (eller ens tidigare förekommande) att någon vill bli förväxlad med GM av syfte att få uppmärksamhet?
Jag funderar mycket på det där och har svårt att landa i något konkret.
Jag sympatiserar självklart med hur "galet" det är att som GM hålla på och snacka så där mycket. Både att komma med olika versioner av händelseförloppet, men även att själv vara vid upprepade tillfällen initiativtagande till mediakontakt.
Det är bara vissa saker som stör mig.
Och främst är det nog förväxlingen.
Jag förstår Lampers hypotes och bokför inte den på något sätt som orimlig.
Men precis som att hypotesen med Engström som GM får kritik för att det är ett "avbrott" i hans tidigare kända karaktär anser jag att Lampers hypotes lider lite av samma problematik. Möjligtvis inte i samma utsträckning.
Visserligen finns det andra "stollar" i materialet, tex Alf L, men jag tycker att de skiljer sig på väsentliga punkter. Alf är uppenbarligen uppmärksamhetssökande och vill ta plats i utredningen, men Engström tar ju det hela så mycket längre. Att vilja bli förväxlad med GM för att tillfredställa sitt uppmärksamhetsbehov är ju enligt mig ganska extremt.
Man får ofta höra argument att Engström är unik med att ställa upp i media om han är GM.
Men om man vänder på det...
Är det vanligt (eller ens tidigare förekommande) att någon vill bli förväxlad med GM av syfte att få uppmärksamhet?
Det är nog omöjligt att svara på eftersom antalet möjliga fall är så få. Dvs fall med tillräcklig grad av dignitet och där någon befunnit sig i position att hävda förväxling. Vad man vet dock är ju att vittnen som beter sig märkligt på olika sätt och vill vara märkvärdiga osv är något som alltid måste tas i beräkningen i fall likt MOP (och som du är inne på).
Sen kan det ju tänkas att vittnet SE faktiskt menat att nån del i signalementet träffat honom och att steget till förväxlingen då snarare handlar om överdrift/dramatiskt ordval än rent fabulerande. Det är väl så jag i första hand ser på detta och annat han som vittne påstår.
Och gällande uppmärksamhet, så kanske man i förväxlingsfallet snarast ska betrakta det som en önskan att vara viktig och betydelsefull, att vara den här en pusselbiten som krävs för att bilden ska bli fullständig? Vilket han inte blev när han inte hade sett mordet eller GM (som han kanske först trodde).
Citat:
Anser du att när man läser om hur hans omgivning beskriver honom att det finns en förklaringsmodell till det beteendet där?
Njä, måhända inte för att förklara graden av märklighet. Kräver nog en knäpp, som du säger (mordet vore ju dock en betydligt större sådan).
Men det finns i hans grundpersonlighet tendenser till det som i vittnesrollen blommar ut i full prakt.
Eftersom Lampers engagerar dig, så kan jag flika in en sak han sa i mordpodden apropå personlighet. Att den SE han lärt känna när han jobbat med saken inte visar några drag av det här förslagna och förekommande som GM-SE måste tillskrivas. Det var något han tyckte pekade bort från SE som GM.
Citat:
Räcker det med att han drack och "slirade på sanningen" för att framstå i bättre dager?
Som sagt. Jag har inget konkret. Bara tankar och funderingar.
Som sagt. Jag har inget konkret. Bara tankar och funderingar.