Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 10:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Det är ett fritt land och du får givetvis fortsätta spamma tråden med sådana här inlägg.
Det var ju snällt att jag tillåts ifrågasätta de som skriver rena lögner om mig.

Har du någon synpunkt på de som skriver rena lögner om mig?
Är dom kanske också tillåtna att göra det i tråden?

Citat:
Men kan du inte någon gång delge en tydlig konkret ståndpunkt angående bostadsmarknaden?
Hur skall jag hinna med det tänkte du?

Innan jag hinner med det behöver ju att svammel tyna bort.

Citat:
Du har iofs sagt en sak tydligt, folk "skiter i" vad räntan är. Men vart är då priserna på väg och varför ?
Jag har sagt massor med konkreta saker. Sedan har vi problemet med alla de som inte kan läsa innantill och tillskriver mig motsatsen till vad jag skrivit.

Citat:
Med din enorma svada och självutnämnda kunskap borde du lätt kunna ge en prognos på åtminstone 2 år framåt som är bätttre än Europas samlade expertis.
Vi andra ovetande fantiserande lärljungar vill gärna veta vad som kommer hända
Varför skulle jag göra prognoser om framtiden??
Det finns ju folk med mer detaljerad data som har som jobb att göra det.
Det är väl bara att luta sig mot deras prognoser. Jag känner inte till något bättre.

Nordea är kanske de som gör mest detaljerade prognoser om bostadspriser. Och gör dessa publika.
Jag brukar referera till dessa. Dom har räknat noggrannare och med bättre data än vad någon här kan. Deras prognoser borde väl duga åt oss.
Citera
2023-03-23, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Obligationer förfaller och pengar placeras om till ny högre ränta.
Dock blir realränta efter skatt än mer negativ. Det är en försämring. Inte en förbättring.

Det bästa för spararna är 0% inflation och 0% ränta. Då blir skatten på nominell kapitalinkomst 0%. Då får man 0% realränta efter skatt. Det är det bästa som sparare kan drömma om.

Stiger inflationen och räntan följer med upp så ökar skatten på ränteintäkter och reala ränteintäkter efter skatt minskar. Dvs förlusterna ökar.
Citera
2023-03-23, 10:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Bara i din lilla parallell värld.

Februari 56 500 kr. Nu 50 600 kr.
När jag tittar på Mäklarstatistik så stiger det.

Är det möjligen så att du tittar på sista datapunkten på Husmask.
Citera
2023-03-23, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ok, varken spekulation eller räntor påverkar bostadspriserna. Är det korrekt uppfattat?
Nej, det är inte korrekt uppfattar. Det är ihopfantiserat svammel som inte har något med vad du citerar att göra.

Prova att visa att det är prispåverkande på produkten när en producent försäkrar bort risk under produktionen.
Citera
2023-03-23, 10:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Men hantverkarlöner påverkar bostadspriserna väldigt mycket
Stigande produktionskostnad driver upp priserna. Så är det.

För hur många i tråden är det en chock?
Citera
2023-03-23, 10:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Taget ur luften men, vad sa Liksom FB om inflationen och räntan i slutet av 2022... Jag skulle gissa att han sa att inflationen skulle ligga kring 2% årtiondet ut, räntan kring 0% också. Har jag rätt?
Liksom-fb refererade till de prognoser som de som räknar och riskerar sina pengar hade kommit fram till.
Citera
2023-03-23, 10:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Du missar poängen. 70% av marknaden har ännu inte märkt av räntorna eftersom de sitter på BUNDNA LÅN som löper ut under detta år.
Nej, du tar inte emot fakta.
Stämmer nog att 70% av de som har bundna lån får dessa med ny ränta under 2023.

Felet du gör är att inte ta emot informationen att huvuddelen av dessa har bindningstider på 3 månader.

Dvs dom får räntan justera 4 ggr under 2023. Och huvuddelen fick räntan justerad 4 ggr under 2022. Huvuddelen av bolåntagarna får således räntan justerad var 3:e månad. Och har känt av den stigande räntan mycket konkret.

Men det är fortfarande sant att dom får räntan justerad under 2023.
Du har bara fantiserat ihop att 70% får räntan justerad för första gången sedan RB började höja. Det står ingenstans. Det är ihopfantiserat.
Citera
2023-03-23, 10:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vilka priser? Huspriserna påverkade inte inflationen när de steg och påverkar därmed inte inflationen när de sjunker.
Bostadspriserna ingår i beräkningen av boendeutgifter. Och har tung vikt i KPI.
Citera
2023-03-23, 10:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du vet inte vad spekulation är. Det avser syftet med en transaktion.

Förenklat:
Köpa bostad för att bo - riskreducerande
Köpa bostad för att göra bostadskarriär - spekulation
Rörliga lån - spekulation
Bundna lån - riskreducerande.

Du har tidigare visat din okunskap om trading och vad risk är. Du fattar inte ens att båda parter i en transaktion kan antingen öka eller minska sin risk med en transaktion. Risk är ingen vara som köps och säljs.
Försäkringsbolaget spekulerar i att dom skall gå med vinst på att ta på sig risk och få ersättning för detta (försäkringspremie).

Den som köper en bostad för att bo i ägnar sig däremot inte åt spekulation.
Citera
2023-03-23, 10:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Skulle säga att andra halvan av ditt inlägg är det som stämmer. Fed ligger långt före Sverige i bekämpningen av inflation men fortsätter ändå höja trots det finansiella läget. Svenska räntan kommer fortsätta höjas, förmodligen länge och ordentligt..
I Sverige är duration på räntor väldigt mycket kortare än i USA.
Bara av det skälet behöver FED höja mer än RB.

Sedan finns det andra skillnader som påverkar.

Det är alltså en stor fördel för RB att så många ligger med så korta bindningstider. Räntehöjningarna slår igenom enormt mycket fortare i Sverige. Och RB behöver därmed inte höja lika mycket och skadorna på ekonomin kan hållas lägre.

------------------
Givet retoriken från FED går så mycket sönder nu att man inte vill höja mer. Och kommer bara höja en gång till ifall macrodata går emot dom väldigt mycket.

Finanspolitiken kan göra väldigt mycket för att supporta CB. Men gör så gott som aldrig det.
Det är t ex bara att dra ned på bidragen så minskar efterfrågan omgående. Det är en åtgärd med stor och omedelbar verkan. Men vi ser ju inte det hända.
Citera
2023-03-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det är inte korrekt uppfattar. Det är ihopfantiserat svammel som inte har något med vad du citerar att göra.

Prova att visa att det är prispåverkande på produkten när en producent försäkrar bort risk under produktionen.
Du har tidigare skrivit ett otalt gånger att räntan inte påverkar bostadspriserna. Undrade hur du ställde dig till den spekulation vi haft, utifrån ditt svar så tolkar jag det som spekulation påverkar priserna. Annars går inte logiken ihop med ditt svar. Ränta nej, spekulation ja.
Citera
2023-03-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Givet vad som tidigare kommit fram i forumet så verkar den reduktionen mest gälla för folk med låga inkomster.
För folk med inkomster på medel och över verkar folk inte se någon reduktion.

Tittar jag på kreditexpansionen för utlåning för bostadsändamål så låg den på 7.1% per år i Jan 2022. Men är nu mera på 3.9% per år. Nästan en halvering.

Dock så har omsättningen av bostäder ungefär halverats. Det korrelerar väl med en halvering i ökningstakt.
Det skulle kunna betyda att reduktionen i lånelöften inte har haft någon nämnvärd inverkan.
Haha, så lånelöften påverkar inte. Du klarar verkligen inte tänka i fler än ett steg.
Att lånelöften nu sjunkit med 14% påverkar alltså in bostadspriserna. Hur mycket har nu priserna gått ned senaste året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in