2023-03-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Frågan är vad prissummorna faktiskt blir.

Om prissänkningen är 10kr per köp så lär det ju inte hjälpa.

De sänker priserna till "normala priser" och låser dem där.
Säger väl sig självt att du inte kommer tjäna hundralappar per köp?

Men om vi då vänder på myntet, om din matkasse kostade 500kr förut men nu kostar 535kr för att priset på några varor har gått upp - kan du klaga på inflationen?

Många bäckar små..
Citera
2023-03-23, 09:37
Medlem
Typ Black friday. Sänker tomater som gått upp 70% i Pris senaste månaden till 60%?

Dom kan ha röda lappar på allt men ofta är det sänkt typ 20 öre
Citera
2023-03-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Ska erkänna att det inte var igår, men de kanske har fixat till kassorna?
Det var en unken lukt när man gick in genom entrén, men de kanske har bytt rengöringsmedel i dag?

Jag gick in en gång för inte så länge sedan bara för att kolla de roliga ställen i mitten med billiga prylar när jag ändå hade vägarna förbi. Kom på att jag behövde bambuskott och böngroddar på burk, men det hade de inte. Jag tror de måste jobba lite på sortimentet också.
Lidl har medvetet litet sortiment för att slippa kostnadsmassor. Nån Lidl-chef sa i tv för länge sedan att Ica Maxi har 12000 varor och Lidl har 1600. Därav möjligheten att hålla lägre priser. Det är inte kvaliteten som är lägre, det är omkostnaderna.
Citera
2023-03-23, 09:40
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.

Det plus det faktum att oavsett var butiken ligger så är den extremt underdimensionerad. Trångt överallt.
Citera
2023-03-23, 09:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det handlar om att Lidl inte har lika många varianter på lättmjölk och bordsmargaring som en ICA-butik har.
Man kan undra om ICA:s kunder verkligen äter sig igen hela det stora sortimentet? Så när de väljer bland de 25 smörgåspåläggen som erbjuds så tar de pastramikryddad kalkon ena veckan och enrisrökt rostbiff nästa, eller om de köper kokt skinka varje gång men ändå känner tillfredsställelse över att det finns 24 andra pålägg de skulle kunnat köpa?

Annars är väl Lidl lite kul med sina ”gästspel” om man nu vill testa ovanliga produkter. Lakritsyoughurt har jag bara kunnat köpa på Lidl.
Citera
2023-03-23, 09:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Ska erkänna att det inte var igår, men de kanske har fixat till kassorna?
Det var en unken lukt när man gick in genom entrén, men de kanske har bytt rengöringsmedel i dag?
Om du besökte Lidl senast när de fortfarande hade de korta kassorna kvar bör det varit närmare tjugo år sedan. Förhoppningsvis har de hunnit städa bort det där som luktade sedan dess.
Citera
2023-03-23, 09:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjänar 70 papp i handlar på Lidl så sitt ner i båten Svennebanan.

Om du hade haft någon pragmatisk hjärna och faktiskt testa deras produkter så inser du att de är bra mycket billigare och i många fall bättre.

Antar att du går på knäna trots allt då du har lån, så dina 70 papp betyder ingenting sålänge du är en lidl handlare
Citera
2023-03-23, 09:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Det plus det faktum att oavsett var butiken ligger så är den extremt underdimensionerad. Trångt överallt.

De öppnar nytt på löpande band, här i min stad öppnades en gigantisk butik centralt i nybyggt område med bättre medelklass som kunder. Prydlig fin butik
Citera
2023-03-23, 09:58
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
Personligen har jag eller kommer aldrig sätta min fot på Lidl.
Ät hälften så mycket och inga halvfabrikat och bara det renaste.
Billigt och rent.

Haha, det där är ett sååå ängsligt och skitnödigt medelklass-uttalande.

ICA är en genomvidrig koncern som jag har ett bottenlöst hat mot. Deras upphandlingar med utpressning och hot mot mindre leverantörer är ren terrorism. Lägg därtill deras besatthet att styra över allt som bara går till de undermåliga "egna varorna" för att få ännu högre marginal per vara. Marginalerna ja - obscent höga, med enda syfte att göda byns äckliga, feta butikschef. Marginaler som kan hållas enbart eftersom den svenska dagligvaruhandeln är ett oligopol, och den ängsliga medelklassen är för korkade för art inse det.

ICA-handlarna är dubbla rånare! De rånar kunden, och de rånar den som egentligen borde ha största delen av kakan - matproducenten! Vad fan har handlaren gjort annat än att slänga upp det bonden producerat på hyllan? ICA-handlaren är en parasit!

Och så ska varje inköp så klart registreras så att kunden kan övervakas i marknadsföringssyfte för att förmås handlas ännu mer. Och ni tröga jävla idioter går på det - för ni får ju en booooonus på 50 kronor i slutet på månaden!

Lidl har inte ens självscanning, och ibland neråt halva priset på samma vara (inte likvärdig). Man lär vara väääldigt ängslig för att köpa den varan på ICA då...

Sen har ju Lidl alldeles för begränsat sortiment, så det går ju inte att bara handla där. Men det behöver slängas in en bomb i systemet för att krossa ICA en gång för alla, och denna giv av Lidl är väl ett steg i rätt riktning. Men det behövs fler kedjor i Sverige. Att Netto sålde av till Coop var synd, det fattade väl alla att det skulle gå åt helvete. Costco har ju börjat i liten skala, Picard finns på några få ställen... Aldi behöver komma också. ICA-handlarna ska tvingas byta ner sig från Ferrari till Fiat Uno!
Senast redigerad av Fulfittan 2023-03-23 kl. 10:09.
Citera
2023-03-23, 10:05
Medlem
fittslems avatar
Allt som sticker en nål i ögat på det giriga trollet ICA är en bra sak
Citera
2023-03-23, 10:08
Medlem
TotalWars avatar
Hade ICA varit smarta hade man delat inlationen med leverantör och kund. Man kan ställa krav på leverantör, såsom Lidl just gjort, leverantör förstår att det är speciella men övergående tider, och det hade varit det smarta att göra i detta läge. En brödlimpa ska inte kosta 40 kr Pågen.

Nu för ICA över hela kostnaden till slutkunden (samt lägger på lite extra, sannolikt för att täcka att kunden tar med sig färre varor fram till kassan). Nu riskerar man att tappa kunden för alltid, till aktörer som vill dela inflationen (som Lidl). Inflationen försvinner tids nog men kunden kommer aldrig tillbaka. Detta är kvartalstänkande, på samma sätt tänker politiker. Det är kortsiktigt, reaktivt och idiotiskt.
Citera
2023-03-23, 10:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det blir en sväng in till Lidl efter jobbet. Jag skall botanisera i sortimentet och skriva en liten lista på saker jag behöver handla någon annanstans.
Om Lidl har bra priser på kött/mejeri är bara det anledning nog för mig att gå dit, för jag tror inte kvaliteten kan vara mycket sämre än hos de flesta Axfood/ICA-handlare.
Skall man köpa riktigt bra kött på ICA, COOP eller Willys så blir man tvungen att välja ur premiumhyllan, där priserna ligger på en sådan nivå att jag inte unnar mig det till vardags.
Har svårt att tänka mig att Lidl skulle hålla lägre kvalitet än standardsortimentet på ICA, som i bästa fall är oinspirerande och i många fall rent av undermålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in