2023-03-22, 22:53
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Har på riktigt övervägt Lidl nu, huvudsakligen för oligopolets skull. Lär bli ett första besök nästa vecka.
Citera
2023-03-22, 22:55
Medlem
Jag föstår inte hur paprika och tomater kan kosta över 100kr kilot.
På kontinenten är det halva priset.
Citera
2023-03-22, 22:57
Medlem
Just nu ser ICAs reklamfilmer väldigt patetiska ut. Upplever det som ett hån mot kunderna när killen med downs syndrom gapar om lågt pris. ICA har varit väldigt giriga. En varning dock är att ICA kanske kör upp priserna nu för att kunna ta höjd inför prispressen nedåt.
Citera
2023-03-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macklin
Tidigare när jag inte kikade priser så mycket som nu så handlade man på ica för att det är trevligare känsla i butikerna. Inför LIDL självskanning kommer de andea kedjorna att blöda.

Kanske lite det här som är en del av problemet i Sverige. Vi handlar inte bara mat, vi köper även en upplevelse, social status och friheten att kunna välja det man exakt vill ha för stunden. Tyvärr är det så illa som det låter.

Själv brukar jag beundra min lokala icas yoghurt-kylar. Det är egentligen helt barockt att det ska behöva finnas 4-5 olika fabrikat och i sin tur 15-20st olika smaker för varje fabrikat där merparten är egentligen dubletter. Mer kostnadseffektivt hade varit 1-2 fabrikat där man istället pressar priset med högre volymer hos leverantören. Vetemjöl finns det oftast 3-4 olika påsar med samma innehåll, därtill 3-4 av samma innehåll men som special.

Lokaler med "högt i tak", hög andel personal och ett utbud där man kan fritt välja mellan flera fabrikat men likadana varor gör att det blir rätt dyrt.

Ska ge Lidl en ny chans och börja få rutin att handla där.
Citera
2023-03-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om inte de andra kedjorna svarar kommer det bli tomt på Lidls hyllor. En stor risk för de övriga är att många nya kunder kommer söka sig till Lidl, de flesta som handlar där återkommer, danger danger. ICA-handlarna som gnuggat sina händer av girighet finner sig idag gnisslandes tänder i ren ilska över Lidl.

Ja vi har upptäckt Lidl. Litet knepigt att en del varor bara finns då och då, men hellre litet omak än att automatiskt göda den ytterat välbeställda ica-familjen som äger vår lokala Ica Maxi.
Citera
2023-03-22, 23:04
Medlem
Jag har nästan uteslutande handlat på Willys och Lidl de senaste 15 åren. Jag tycker Lidl har bra varor och på många produkter bra mycket billigare än andra butiker. Willys och Lidl kompletterar varann ganska bra och jag hittat allt jag vill ha i båda butikerna. De få ggr jag går in på en ICA så förvånar det mig hur de kan vara så mycket dyrare än både Lidl och Willys. Och ni som säger att Lidl är en lågbudgetbutik för fattiga kan inte ha varit på Lidl de senaste 5-10 åren.
Citera
2023-03-22, 23:07
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Gett de flera chanser, lidl är tyvärr skit. Ingen kan med gott samvete säga att de går att storhandla på lidl för att slipa gå till en annan butik

Vissa saker köper jag på Lidl, deras nötter är galet billiga. Ostar, korvar och andra hel/halvfabrikat är oftast bättre och billigare. Men som du säger, jag gillar att laga mat. Går till flera olika butiker när jag ska handla inför en trevlig helgmiddag eller förbereda en arbetsveckas matlådor.

Småbutiker, slaktare och saluhall för chark, kött och fisk, Willys för pasta och folköl, Hemköp för grönsaker som persilja på lösvikt och svamp, Lidl för nötter, halvfabrikat och vardagsmat och så systemet för alkohol, vin för grytor, sprit för cocktails och öl för fest.

Nu bor jag i en storstad med allt detta inom 1km från mej, men jag hade tyckt det var tråkigt att tro att man kan lösa allt detta i en o samma affär.
Citera
2023-03-22, 23:09
Medlem
GoranPongs avatar
Bra av Lidl. Nu kommer de andra matjättarna förhoppningsvis tvingas sänka priserna när de tappar kunder.
Citera
2023-03-22, 23:12
Medlem
Enterprises avatar
Såg att COOPs respons var:
Om våra leverantörer sänker priserna så gör vi det också.
De har har alltså inte fattat poängen alls, att COOP måste vara beredda att gå NER i marginal, vilket jag är övertygad om att Lidl gör här och nu (på ett urval av varor).
Citera
2023-03-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har
Finns inget bättre skithuspapper än det som Lidl säljer. Ica har sänkt kvaliteten under flera år nu, deras frukt och grönt är under all kritik (ICA Maxi). Lidl har mycket fräschare.
Brukar aldrig handla mycket på Lidl men ska banne mig kolla in deras basvaror framöver. Hittills har jag bara inhandlat frukt, bajspapper och läsk.
Citera
2023-03-22, 23:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Faktum är att Lidl ligger i topp när det gäller att höja priserna de tre senaste månaderna. Jag brukar handla där och på Willys samt ibland på ICA. Lidl har alltid varit billigare på allt fram till början på året. Nu hittar jag ibland varor där ICA är billigare och Willys har definitivt lägre priser på det mesta. Jag tror inte att det varit en medveten strategi från Lidls sida, men man kan inte vara säker. Höj först och deklarera sedan att nu sänker vi.
Citera
2023-03-22, 23:21
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.
Retard alert, för det första så är det inga priskontroller. För det andra så lär det inte påverka bristen på varor nämnvärt, kommer inte bli någon större tillströmning av kunder tack vare idioter som dig. Fortsätt att handla på Ica ditt får!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in