2023-03-23, 05:35
Medlem
TotalWars avatar
Sannolikt början till slutet av Icas storhetstid.
Citera
2023-03-23, 05:43
Medlem
Månsans avatar
Bravo Liidl!
Och smart, minskade marginaler på vissa varor kommer bergsäkert kompenseras av markant ökning av marknadsandelar för Lidl i Sverige. Lidls tidigare halvtomma parkeringar är ju redan nu knökfulla för jämnan.

Lidl må vara en mindre spelare i Sverige jämfört med bluffmakarna ICA-Axfood-Coop. Men globalt och totalt är Lidl en jätte och det fräcka svenska oligopolgänget patetiska små dvärgar -- Lidls totala försäljning är ganska exakt 10 ggr större än ICA-gruppens. Den tyska matjätten har helt andra muskler än de gnidna ICA-handlarna med sina fantasilöner och smyghöjda livsmedel.
Citera
2023-03-23, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.

I Stockholm har dom fixar självscanning på en del ställen. Dock är jag inte helt nöjd med dom
Citera
2023-03-23, 06:10
Medlem
stpungens avatar
Enda negativa med Lidl är att det blivit så många nya kunder på sista tiden, jag får smita från jobbet på fm för att undvika värsta köerna, jag gissar att ökningen hos Lidl motsvaras av minskning hos Coop och Ica, jag är helt övertygad om att Lidl kommer slå ut ett antal av dom traditionella affärerna, inte bara inom livsmedel.
Citera
2023-03-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Du kan ju inte utgå fr dig själv? Alla behöver inte komplement köpa på andra ställen🙄
Det är fortfarande väldigt mycket varor som finns på Lidl. Sen att du inte hittar alla dina varor där innebär ju inte att det är lika för alla. Beror ju helt på vad ditt behov är.
Märkligt att se det som ett besvär. För jag antar att du köper apoteksvaror på något annat ställe? Och bensin till bilen, på ett annat ställe? Hur lång tid tar det att komplementhandla? 15 min? Och inte handlar du väl varje dag? Så om vi tänker att du storhandlar 1 ggr månad får du ju ändå säkerligen veckohandla ändå.

Så lätt att fastna på invant beteende och mönster, i stället för att se möjligheten🤔

Själv handlar jag kött på ett ställe, övriga matvaror på flera ställen beroende på vad jag behöver köpa.

Samma här - ibland måste man ju - spar fina pengar.
Citera
2023-03-23, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.
Det är inte priskontroll, de väljer själva.

Brist på varor blir det om handlarna måste sälja med förlust. Om de har höjt priserna oskäligt mycket kommer en priskontroll inte leda till brist.
Citera
2023-03-23, 06:21
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.

Självscanning!!??
Hos butiken som låser in oxfilén så att man måste tillkalla personal för att kunna lägga en bit i kundkorgen...

Hahahahahahaha!!

Ju billigare Lidl och Willys blir, desto bättre för alla, de som handlar på Hemköp och Ica slipper frotteras med packet och packet kan glida runt i sina mjukisbyxor och foppatofflor utan att känna sig uttittade...
Citera
2023-03-23, 06:22
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Jag har varit inne några gånger och det är ett par saker som skiljer. När man kommer in i butiken så luktar det som om en flock apor har självdött.
Man hittar inte alltid den typ av mat som man brukar äta. Sedan deras spanska typ av kassor där inget utrymme finns efter kassörskan så varorna har ingenstans att ta vägen.

Luktat som självdöda apor? Det luktar rengöringsmedel. Gå in i en butik på kontinenten så luktar det så. Antagligen för att man skall känna att butiken städas.

Vad är det för specialkost du lever på? Mesta finns där, bara att det är andra varumärken.

Spanska kassor? När var du på Lidl senast, 10-15 år sedan?
Citera
2023-03-23, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Luktat som självdöda apor? Det luktar rengöringsmedel. Gå in i en butik på kontinenten så luktar det så. Antagligen för att man skall känna att butiken städas.

Vad är det för specialkost du lever på? Mesta finns där, bara att det är andra varumärken.

Spanska kassor? När var du på Lidl senast, 10-15 år sedan?
Ska erkänna att det inte var igår, men de kanske har fixat till kassorna?
Det var en unken lukt när man gick in genom entrén, men de kanske har bytt rengöringsmedel i dag?

Jag gick in en gång för inte så länge sedan bara för att kolla de roliga ställen i mitten med billiga prylar när jag ändå hade vägarna förbi. Kom på att jag behövde bambuskott och böngroddar på burk, men det hade de inte. Jag tror de måste jobba lite på sortimentet också.
Citera
2023-03-23, 06:42
Medlem
Kedoxs avatar
Finns det lista på vilka varor det gäller än?
Citera
2023-03-23, 06:46
Medlem
Lidl har tyvärr inte fullt sortiment slutat handla där, man får ändå åka till Ica köpa det man skulle ha
Citera
2023-03-23, 07:18
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har
Handlade du på LIDL senast 2006? De flesta LIDL-butikerna har gått över till likadana kassadiskar som ICA, Coop och Hemköp. De få som har den tyska varianten kvar är modifierad med längre utband för den svenska marknanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in