2023-03-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Har läst alla förhör i FUP med JJ/MH samt en del med andra vittnen.
ALLT STICKER UT, såklart och vissa stycken är vidrig läsning!

Men en sak sticker ut i ett psykologiskt perspektiv:
JJ säger i ett av förhören (på frågan om MH var med på toan under mordet):

"Ja, det var hon. Tyvärr var hon det".

Reserverar mig för exakt citat, men innebörden densamma.

Varför uttryckte hon sig så?

ps Kan inte sidnummer, men det finns där i FUPPEN med JJ ds

Jag har inte själv läst det du parafraserar, men om jag antar att det stämmer: JJ är hatisk mot MH för vad hon har berättat i förhör, så när JJ uttrycker sig på det viset så kan det hjälpa till att maskera hatet mot MH. Kanske vill hon förmedla känslan "Ja usch, tyvärr så drogs hon också in i det här trasslet". Kanske (bara kanske) är detta ett sätt för JJ att verka mer trovärdig i allting hon säger att MH skall ha gjort, ifall hon etablerar känslan av att inte hysa något agg mot MH. Bara en spontant reflektion.
Citera
2023-03-23, 00:02
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Ja, ondskan är bara förnamnet.
Riktigt psykopati ja, men mkt efterblivet med hur de tänkte, osv alla löjliga ursäkter. Det är bortom all sunt förnuft.
Jag tror snarare så här:
JJ ville mörda pga all hat hon kände mot T och att kompanjonen (M) gick igång på det (mord). M kände inte så mkt hat som JJ men blev upphetsad av tanken att ta någons liv.
JJ hatade och M såg till att hatet lever. Hade hon varit en normal vän då hade hon försökt hitta hjälp åt JJ för att bli av med hatet och mörda T tankar. Istället hjälpte hon JJ skriva dikten (det med kyrkliga inslag tror jag kommer från afrikanen).
Bägge två är lika skyldiga och borde få livstid.
Det är tragiskt att detta gick så långt.

Mjae, kan köpa att MH var den högra handen och kanske oxå hyste våldstankar, men att hon var undergiven STORA STARKA JJ på plus 1.80 cm med egen lägenhet, plus "massa fester och sprit" - det råder det inget tvivel om.
Citera
2023-03-23, 00:04
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
När man läser fuppen så får man verkligen inte det intrycket att hon har lättare för att verbalt uttrycka sig! men det kanske är så att hon måste tänka ut sina lögner innan hon svarar?
Det är ett helvete att minnas allt man sagt och ska säga då det inte är sant. Maja är smart och drar till med att hon sov varje gång det var något som hon behövde undvika. Hon åt en tugga på hamburgaren och sov fram till nästa. Hon lade huvudet i knät i bilen och somnade. Är det ens möjligt?

Om man är så underbegåvad som vissa vill ha det till så är hon i alla fall överbegåvad då det gäller att ljuga. En stor bedrift. Hoppas att det blir hennes fall för det borde räcka med en bråkdel av hennes lögner för att inte bli betrodd i rätten. Hon var också väldigt skicklig på att komma ihåg och hålla fast i lögnerna som JJ och Maja kom överens om då dom satt 2 timmar i bilen.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-03-23 kl. 00:08.
Citera
2023-03-23, 00:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte lätt då heller att ta körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är inte lika lätt idag som det var tidigare på 70- och 80 talet.

Det var faktiskt inte lätt då heller i Sverige.

Du får gå ännu längre tillbaka i tiden då det var lätt att ta körkort. Även om det t. ex. i dag är mera teori av olika slag.
Citera
2023-03-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och sedan så klarade MH också p7 undersökningen. Så nej, det tyder trots allt på att MH är normalbegåvad trots att hon har ADHD. Och ADHD är detsamma som att vara överaktiv och då fungerar man bättre i mindre grupper och lär sig bättre.

Intressant! Det tyder på att hon var mycket väl medveten om allt som hände.
Citera
2023-03-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Ja, ondskan är bara förnamnet.
Riktigt psykopati ja, men mkt efterblivet med hur de tänkte, osv alla löjliga ursäkter. Det är bortom all sunt förnuft.
Jag tror snarare så här:
JJ ville mörda pga all hat hon kände mot T och att kompanjonen (M) gick igång på det (mord). M kände inte så mkt hat som JJ men blev upphetsad av tanken att ta någons liv.
JJ hatade och M såg till att hatet lever. Hade hon varit en normal vän då hade hon försökt hitta hjälp åt JJ för att bli av med hatet och mörda T tankar. Istället hjälpte hon JJ skriva dikten (det med kyrkliga inslag tror jag kommer från afrikanen).
Bägge två är lika skyldiga och borde få livstid.
Det är tragiskt att detta gick så långt.

Mycket tragiskt. Finns inte ord.
Citera
2023-03-23, 00:06
Medlem
Är det ens möjligt att hamna på samma anstalt/avdelning ifall man begått brott tillsammans? Någon kunnig?
Citera
2023-03-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Psykopater är inte begåvade. Dom brukar ligga under snittet. Det är en myt att dom skulle vara intelligenta. Att vara manipulativ, hänsynslös och ond kräver ingen hög begåvning, en två-åring kan manipulera. En hund kan manipulera, vara dominant, aggressiv och fräck.
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fulfillment-any-age/202102/are-psychopaths-smart-they-seem?amp
M är ju extra lågbegåvad men jag tror att J ligger under snittet för normalbegåvning också.

Noterar också mångas förvåning över att kvinnliga psykopater kan vara så onda och vilja mörda andra unga kvinnor för så lite. Bara min egen erfarenhet säger mig att dessa finns lite här och var, jag är inte förvånad. Har sett sådant utstuderat hat, avundsjuka, mobbning och besatthet många ggr hos framförallt unga kvinnor men även medelålders och äldre kvinnor.
Kvinnliga psykopater är monster och det krävs inte värsta kränkningarna från en söt eller populär tjej/kvinna för att dom ska rikta allt sitt hat mot denna…

Jag har fått till mig att psykopater kan vara allt från extremt smarta till extremt icke-smarta.. dvs variation i iq hos psykopater som hos resten av befolkningen. men tror som du gällande deras begåvning
Citera
2023-03-23, 00:07
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag har inte själv läst det du parafraserar, men om jag antar att det stämmer: JJ är hatisk mot MH för vad hon har berättat i förhör, så när JJ uttrycker sig på det viset så kan det hjälpa till att maskera hatet mot MH. Kanske vill hon förmedla känslan "Ja usch, tyvärr så drogs hon också in i det här trasslet". Kanske (bara kanske) är detta ett sätt för JJ att verka mer trovärdig i allting hon säger att MH skall ha gjort, ifall hon etablerar känslan av att inte hysa något agg mot MH. Bara en spontant reflektion.

Tja, varför inte? Ska leta upp citatet med sidnummer vid tid. Orkar inte nu. Men har du FUP, så finns det nog i slutförhöret med JJ, eller förhöret innan.
Citera
2023-03-23, 00:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lustmord.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Vi har inte mycket att jämföra med ung kvinna begår lustmord med hjälp av väninna.
Självklart ska hon i mitt tycke sitta tills tänderna ramlar av på ålderns höst, men det ser nog inte ut så i verkligheten

Nej vi har inte det desto bättre men det finns sådana fall även om det inte har skett i Sverige.

Mycket otäcka sådana dessutom.
Citera
2023-03-23, 00:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det är ett helvete att minnas allt man sagt och ska säga då det inte är sant. Maja är smart och drar till med att hon sov varje gång det var något som hon behövde undvika. Hon åt en tugga på hamburgaren och sov fram till nästa. Hon lade huvudet i knät i bilen och somnade. Är det ens möjligt?

Om man är så underbegåvad som vissa vill ha det till så är hon i alla fall överbegåvad då det gäller att ljuga. En stor bedrift. Hoppas att det blir hennes fall för det borde räcka med en bråkdel av hennes lögner för att inte bli betrodd i rätten. Hon var också väldigt skicklig på att komma ihåg och hålla fast i lögnerna som JJ och Maja kom överens om då dom satt 2 timmar i bilen.

Ja precis... hon är rökt så de bara skriker om det.

men en sak som störde mig i fupen var hur hennes adoptivföräldrar pratade om deras förhållande till henne... det lät allt annat än normalt vilket får mig att undra om hur deras förhållande verkligen är.
Citera
2023-03-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Är det ens möjligt att hamna på samma anstalt/avdelning ifall man begått brott tillsammans? Någon kunnig?

Det kan bli på samma anstalt men inte på samma avelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in