2023-03-22, 20:29
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag säger inte att Soledar är ett helt oviktigt område, men jämfört med att förlora Kharkiv, Izium och Lyman så är det en helt marginell vinst för Rysslands del.

Hade de lyckats behålla Izium och Lyman samtidigt som de haft framgångar i Bakhmut och lyckats ta sig förbi Bakhmut, så hade de kunnat omringa Kramatorsk och Slovyansk:

https://ichef.bbci.co.uk/news/640/cpsprodpb/421D/production/_126652961_ukraine_invasion_east_map_2x-nc.png

Att Ryssland förlorade Izium och Lyman var ett stort misslyckande för Ryssland. Men också ett tecken på att Ukraina är för starka för dem.

Knytpunkterna Izium och Lyman är strategiskt viktiga, det håller jag med om. Bakhmut är viktigare dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Väldigt uppenbart att väst inte vågar skicka sina modernaste plan till Ukraina. De blir väldigt svårsålda när ryskt luftvärn och ryska jaktplan får dem att stå som spön i backen.

Vi har inte sett ryska jaktplan i luften på länge. Var huserar dom tro?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
just nu tuggar nog NATO och Väst i sig att de fick vad som utlovats och alla förstått och troligen ville ha.
Men de kan inte tugga i sig detta.

slut på allt, NATO och Väst har blivit försvagat av detta, de kan inte leverera som de utlovat, det är tillochmed snart slut på Ukrainare att offra för att försvaga ryssland utan att det skall kosta USA något människoliv. USA/NATO bygger på luftherravälde och hangarfartyg, vilket är lite svårt i ukraina, kanske lättare runt taiwan, men alla stödjer ju "the one china policy", det blir spännande, men igen blir ju överraskad då det väl sker, det har varit förvarnat länge, om väst verkar vilja ha det så.

tack vare detta nu, så sker det en förstärkning med kina, indien, ryssland osv, de alla vet vad USA (NATO) har för mål, och vem som är nästa rätt på menyn.

Nu talar du i gåtor, kamrat.

På vilket sätt är Putins krig en framgångssaga?

För övrigt har NATOs expansion tagit fart. Och allt tack vare din älskade Putler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är inte USA / Väst som valde spelplanen. Ukraina har varit ett land av särskilt intresse för Ryssland en längre tid tillbaka, speciellt efter att Viktor Janukovitj fördrevs i exil.

Putin har själv erkänt att det fanns strömningar inom landet som ville genomföra invasionen redan vid samma tillfälle som när Krimhalvön ockuperades. Putin ansåg dock att Ryssland inte varit redo för det.

Det är lätt att vara efterklok, jag vet, men jag tycker att hela västvärlden har varit slapp mot Putin.
Så slapp att jag undrar om vissa ville ha ett krig i Ukraina, inte bara ryssarna alltså.
Citera
2023-03-22, 20:31
Medlem
Sqrbankens avatar
När ryssen ändå är igång och tömmer museerna på T-55 så kan de lika gärna kasta in sina T-34 i elden. Om inget annat så duger - kanske - de sistnämnda för att bogsera fram några Armata-vagnar till fronten.
Citera
2023-03-22, 20:31
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl ändå personer som döms för krigsbrott?

Jag avser naturligtvis ledaren för en stat, eller andra höga företrädare för militären etc. Att få Putin, Lavrov och Shoigu fällda för krigsbrott blir väldigt svårt.
Citera
2023-03-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Framåtsyftande om det blir ett långt krig. Hela 30 st. ukrainska flygare är under utbildning i Frankrike och utbildningen har på gått i en och en halv månad.

Det Mirage-plan man lär sig skall vara Mirage-2000. Det är väl modernare än gamla Mirage III som var ungefär som vår Draken. Möjligen då att jämföra med vår nedlagda Viggen.

Men tidigare uppgifter har sagt att Frankrike inte skänker dessa plan utan dom skall betalas.... .... I bästa fall "lend-lease".

Mirage 2000 är nog ett bättre plan än dom Mig-29 som Polen och Slovakien skänker.

Oklart när det kan komma Ukraina till handa.

Allt beror på variant och beväpning. Ryssarna har två fördelar jmf med ukrainska Mig 29.

1 Radar

2 Robotar "Air to Air"

Jmf med polska Mig 29 där beror det på hur de är uppgraderade.

Rysk jakt kan skjuta emot Ukrainskt flyg utan att Ukrainarna vet om det. Och när de märker det så är det försent. Det på grund av den bättre radarn och ryska robotarna räckvidd.
Citera
2023-03-22, 20:33
Medlem
Citat:
Väldigt uppenbart att väst inte vågar skicka sina modernaste plan till Ukraina. De blir väldigt svårsålda när ryskt luftvärn och ryska jaktplan får dem att stå som spön i backen.

Mirage 2000 är et gtammalt plan men att dom skulle skjutas bort av Ryssland är inte troligt alls. Dom ryska jaktplanen har man knappt våga operera och det finns många ryska bloggare som undrar varför det ryska flyget bara används utanför Ukraina när man skall skjuta missiler.

Ryssland har i stort sett bara vid fronterna senaste månaderna använt SU-25 för attackuppdrag. Den moderna SU-34 har i stort lyst med sin frånvaro.

Naturligtvis använder Ukraina sina plan med försiktighet och slår där dom vet att Ryssland inte har luftförsvarssystem. I annat fall hade det Ukraina flyger redan varit utplånat.
Citera
2023-03-22, 20:33
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Bevisbördan ligger alltid på åklagarens sida, inte på den anklagade. Varsågod, presentera vattentäta bevis för systematiska ryska krigsbrott i Ukraina...
Skicka dvärgen i högklackat till Haag så får vi se vad dom har mot det lilla äcklet 😄
Citera
2023-03-22, 20:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag avser naturligtvis ledaren för en stat, eller andra höga företrädare för militären etc. Att få Putin, Lavrov och Shoigu fällda för krigsbrott blir väldigt svårt.

Men titta, du läser mina inlägg.

Citat:
Du begriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.

När ska du styrka dina bisarra påståenden du spyr ur dig med ’vetenskapliga studier publicerade i vetenskapliga tidsskrifter,?
Citera
2023-03-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Allt beror på variant och beväpning. Ryssarna har två fördelar jmf med ukrainska Mig 29.

1 Radar

2 Robotar "Air to Air"

Jmf med polska Mig 29 där beror det på hur de är uppgraderade.

Rysk jakt kan skjuta emot Ukrainskt flyg utan att Ukrainarna vet om det. Och när de märker det så är det försent. Det på grund av den bättre radarn och ryska robotarna räckvidd.

Du kan ha rätt här men jag tror Ukraina har fullständig koll på vad dom ryska planen finns och har några minuter på sig att avfyra sina robotar. Jag ser inte att det överhuvudtaget förekommit några luftstrider i detta krig, utan det är snabba attackuppdrag.
Det är faktiskt märkligt att inte Ryssland är bättre i luften, jämför hur USA krigar, det är riktig klass-skillnad.
Men som jag sade Mirage-2000 får betydelse endast om det blir ett långt krig, alltså fortsätter långt in på 2024.
Citera
2023-03-22, 20:38
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mirage 2000 är et gtammalt plan men att dom skulle skjutas bort av Ryssland är inte troligt alls. Dom ryska jaktplanen har man knappt våga operera och det finns många ryska bloggare som undrar varför det ryska flyget bara används utanför Ukraina när man skall skjuta missiler.

Ryssland har i stort sett bara vid fronterna senaste månaderna använt SU-25 för attackuppdrag. Den moderna SU-34 har i stort lyst med sin frånvaro.

Naturligtvis använder Ukraina sina plan med försiktighet och slår där dom vet att Ryssland inte har luftförsvarssystem. I annat fall hade det Ukraina flyger redan varit utplånat.

Svaret är väl ganska uppenbart? Vissa av Rysslands moderna air-to-air och air-to-ground missiler har ju en enorm räckvidd. Säkerligen uppemot 800 km. Varför riskera sina plan när det går att hålla sig på avstånd? Känner du till att Ryssland skjutit ned ukrainska plan på 600 km avstånd, air-to-air?
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-22 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in