2023-03-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Obduktionen säger det mesta. Bl.a JJs tumavtryck på TTs hals och skadade tungben och på sköldbrosket. TT mördades på ett otroligt rått sätt och det finns inga ursäkter för ett sånt handlande alls.

En fysiskt stark person (såsom JJ) kan mycket väl ta livet av en person helt på egen hand. Först slå ner offret/dunka hennes huvud några gånger(TT) så att hon blir helt/halvt medvetslös. Sen går det att gränsla personen och klämma fast offrets armar med sina egna lår och knän. TT har slitit för att få loss sina armar och så har skadorna på dessa uppstått.

Svårare att få grepp om den sömniga MH. Vad hon gjorde under mordet.

Ja det är det jag menar, att MHs roll är svår att tyda utifrån FUP.
Citera
2023-03-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiaLotta61
Plockade inte J in en påse med nåt i från T cykelkorg? Kan ju varit den som åkte ner i farten med dom andra sakerna?

Burken låg väl helt enkelt Toves handväska som brändes bredvid kroppen, inte konstigt alls att ha det med sig en lördagkväll på lokal med dyra drinkar.
Citera
2023-03-22, 17:02
Medlem
Jag vet inte om det är M s autism eller alla mediciner hon proppar i sig som gör henne apatiskt. Men hon visar knappt några känsloyttringar i förhör. Hon pratar till synes oberört om hur dom forslat bort kroppen. Samma med när hon återger samtalet med J när hon får berättat för sig hur T s ansikte smält och hår bränts bort.

Att hon kan återberätta detta utan problem samt henne normala agerande i anslutning och efter mordet får iaf mig att tro att hon lider av en allvarlig empatistörning. Detta kan knappast bortförklaras med att hon är lågbegåvad, adhd eller autism.
Citera
2023-03-22, 17:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja jag är ju också lite inne på den linjen, men det är helt klart ”lite” spekulativt.

Hur som, jag kan inte se något possessivt ur någon synpunkt med att Maja skulle få tillbringa ett stort antal år i fängelse. Men då hamnar vi utanför juridiken, förstås.
Nu är jag förstås ute på djupt vatten, men jag uppfattar Rullman som driven, smart och taktisk.

Jag skulle kunna tänka mig att han genomskådat J och hennes agenda och att han med "gemensamt och I samförstånd" har sett större möjlighet att få något trovärdigt ur J och undvika onödiga utspel, där J kan känna sig nödgad att lägga all skuld på M. Den risken skulle blivit väldigt mycket större om M åtalats för mildare brott än J och därmed fått chans till lindrigare straff.

Det skulle förvåna mig storligen om Rullman inte sett alla tveksamheter runt Ms deltagande. Han har dock valt att gå till åtal på Js version, trots att Ms är lika möjlig enligt rättsläkaren. Jag tror det är ett taktiskt val för att "spela med" och inte medverka till att J ska låsa sig i sin iver att sätta åt M.

Jag är tveksam till att han verkligen tror att Tingsrätten kommer att döma M för mord gemensamt och I samförstånd. Möjligheten finns, men den är inte given.
Citera
2023-03-22, 17:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Instämmer! Var det planerat hade det skett på andan plats tror jag.

De (eller mest JJ) hade ju planerat att slå TT "lite" på vägen hem där, men det sket sig pga att det kom folk "olägligt" och att AW ringde TT när de kom fram till JJs hus, så då vart det väl plan B som gällde......

Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Den versionen förklarar inte sparkarna grannen hörde när han gick och plingade på. Tvärtom talar det mesta för en utdragen kamp. I denna kamp är det rimligt att anta att MH hjälpte JJ på det sättet hon beskriver, dvs tog bort armarna. MH:s trovärdighet angående hennes egen trötthet och fylla är noll.

Men om MH skulle stoppa TT från att sparka så borde hon ju ha hållit i fötterna.......

Citat:
Ja, du har nog rätt. Jag tycker bara att det är konstigt att JJ inte skyller på MH vad gäller själva mordet. Det känns som att det hade varit fullt rimligt om hon bara agerade helt i egenintresse. Jag gissar därför att JJ:s version är mer eller mindre den korrekta, bortsett från ett par viktiga detaljer

1. Planen var förmodligen att mörda Tove (inte bara att slå)
2. Tove behöver verkligen inte ha provocerat JJ (knuffat undan henne)
3. Kampen pågick mycket längre än 10 sekunder
4. JJ ljuger om eller förtiger nästintill varenda känsla hon har under hela händelseförloppet

Jag kan ha missat något. Men det lär ha varit väldigt skönt för JJ att få berätta.

Det känns dock som att MH:s beskrivning av JJ:s känslotillstånd är rimligt. Det stämmer ju även med teknisk bevisning tror jag (Spotify).

Jaa, alltså jag tror ju att JJ VILLE mörda TT, och helt själv, jag tror att hon verkligen njöt av det, och inte ville att MH skulle vara där och förstöra klimax för JJ. Ex hennes beskrivning av hur TTs ansikte såg ut när hon dog......det tar JJ upp mer än en gång i förhör......och jag får känslan av att hon egentligen vill prata mer om just det, på ett sjukligt tvångsmässigt sätt.

Och därför kan jag mycket väl tänka mig att JJ kanske faktiskt flyttat in TTs kropp in i walk-in-garderoben eller i förrådet, för att få ha "privat tid" med kroppen, utan att MH är med......men att MH visste att JJ var med kroppen....men inte kunde veta när Jj skulle vara "klar"......

Jag tror att JJ är riktigt, riktigt sjuk faktiskt......

Det står någonstans i förhören att MH någon gång kissat på sig i JJs säng, att JJ då slängde ut henne och att MHs pappa fick komma och hämta MH då, mitt i natten........man börjar ju fundera i banorna strypsex här, om MH själv varit nära att dödas faktiskt av JJ långt innan TT.......

Men mina funderingar bara.......

Och jag tror nog även att JJ skickade bort MH när hon skulle bränna TTs kropp, jag tror hon ville njuta av den stunden och känslan helt själv.......
Citera
2023-03-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
M ångrar sig nog nu att han inte satte dit J innan Tove blev mördad. Om hon avslöjat henne…

….undrar även hur grannen mår?! Som inte gjorde mer trots dom hörde ljud/sparkar från lägenhet…?

Jag hade aldrig förlåtit mig själv.

Grannen är hjälten i den här mordhistorien. Han och hans pappa reagerade på dunsarna, och agerade genom att gå ut och upp och ringa på JJ:s dörr. Sedan öppnade han dörren ut i trapphuset när JJ kom och frågade ut henne, erbjöd henne skjutsen (på så vis kom Toves telefon med till donken, något som var en viktig pusselbit för att JJ och MH gjort något med Tove). Grannen sa att han och pappan inte hörde skrik till de höga dunsarna, då skulle de ha ringt 112 med en gång. Istället ringde han på hos JJ.
Grannens ingrepp har stört JJ och MH i deras mordplan och att göra sig av med Tove, och har gett utredarna mängder av uppgifter att konfrontera mördarnas lögner med.

Det måste vara fruktansvärt för den grannfamiljen att JJ försökt lägga mordet på honom. Och att veta att de hört mordet, suttit och lyssnat på det hela utan att veta om att en ung kvinna mördades rakt ovanför dem.
Citera
2023-03-22, 17:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
JJ vill bara att det ska vara rättvist! Världen är orättvis.

Nej, men jag misstänker att JJ inte riktigt begriper att hon framstår som sämre än MH i detta. Hon verkar sakna inlevelseförmåga. I hennes värld är det nog så att MH har varit med på allt. Hon inbillar sig kanske att MH haft precis samma inställning som hon själv vid bränningarna också, men avstått av feghet. Det här att hon helt seriöst frågar MH om de ska knuffa den där Pontus från balkongen tyder ju på en fullkomligt förvriden bild av världen och även hur andra ser på den.

s.1282 AKTBIL: 153
vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd
och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos Theodor och då var Pontus
också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte
putta ner Pontus från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom
nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här
men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det
där med att ja putta ner Pontus från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös.
Precis som du säger.. är hon väldigt sjuk.
Vet du något om varför hon fick häst när hon var 7 ?
Teddy bönen Fredrikson, nej vad hette hon
Citera
2023-03-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad menar du med att T inte fick en riktig begravning?

Johanna sa så. Att hon tyckte det var synd att Tove inte fick en fin vanlig begravning men hon skulle ju ändå sörja henne så.
Citera
2023-03-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutgunnar
Jag funderar på om MGM får någon hjälp där inne, så att de inte bryter ihop bortom möjligheten att hålla förhör med dem, t.ex samtalsstöd eller lugnande medikamenter?

Det tror jag. Lugnande så de inte freakar ut totalt under rättegången.
Citera
2023-03-22, 17:19
Medlem
PeterNosters avatar
jag börjar tro att JJ är en man i en kvinnas kropp.
Citera
2023-03-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Koordinaterna för fyndplatsen hittas nånstans runt 31/10 och då har de funnits i JJ:s mobil hela tiden. De har gjort upprepade undersökningar men i princip kan man fastställa den platsen med endast mobilen och några knapptryckningar i Inställningar.

Inställningar>Integritet>Platstjänster>Systemtjäns ter>Viktiga platser>Sen krävd lösenkod/touch id/faceid.

Ni med iPhone kan där kanske se nån restaurang, affär eller annan plats som ni varit på. Kartbilden kan zoomas in och ut.

I JJ:s iPhone så hette platsen ”Nye” och där uppehåller sig mobilen mellan kl 04:25 och 04:50.

Behövdes alltså inte ens IT-forensisk programvara även om det givetvis är den mest ”rättssäkra” metoden att använda då man helst inte ska in och skrolla i en MGM mobil.

Har ni testat att hitta era egna ”viktiga platser” så har ni också hittat fyndplatsen. Vad tog det i tid? Under en minut.

Den här platsen syns i mobilen även då mobilen är i ”flygläge”. Vilket den är när IT-forensikern hanterar den 18/10.

Jag testade. Det var ju hur enkelt som helst.
Men jag kunde bara se mina tre senaste platser. Det fanns en historik, men den gick inte att klicka på.

Varför gjorde dom inte detta kan man undra?
Blev helt matt och ledsen av denna info.
Det här måste granskas.
Citera
2023-03-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Alternativt att M tog på sig ett par andra strumpor och la i tvättkorgen...

JJ kanske tog av sig sina strumpor för att stoppa i munnen på TT, så hon inte skulle skrika.

Om man hittar kräk i lungorna så är det ju för att kräket pressas tillbaka in i kroppen för att något (tex ett par strumpor) sitter i vägen.

Om man kräks normalt så kommer ju allt ut via munnen.

MH:s strumpor behövdes inte därför behöll hon dem på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in