2023-03-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag inte hinner hänga med i tråden, får jag försöka välja skribenter och "följa" dom, du är en som jag försöker rikta in mig på. Dessvärre är det lite så att jag har trots att du är otroligt pedagogisk lite svårt att hänga med i svängarna. Men alltid fastnar väl något.

Tyvärr besannades dina värsta farhågar, förstår jag. Det infinner sig ett starkt obehag runt detta, med tanke på allvaret i konsekvenserna för anhöriga och utredningen.

Så jag funderar på vad som kan göras, lite lika som i Lena-fallet. Hur kan man uppmärksamma samhälle/media/allmänhet, då i syfte till att förbättra?

Personligen tror jag att de som arbetat med fallet, verkligen har gjort sitt bästa, varit mycket engagerade och levt med detta känslomässigt som det verkar.

Samtidigt vet vi att utbildning kostar, tar personalresurser ur organisationen som redan är pressad, mordernare utrustning måste ständigt ersättas, vilket ju kostar. Blir lätt erftersatt.

I det här fallet, hoppas vi att man ändå kommer till fällande dom för det som tjejerna verkligen har gjort sig skyldiga till, trots att kroppen hittades först efter tre veckor.

”Att få fram sanningen i förhör är svårt, att få fram den ur en mobil är betydligt lättare” (Avel, 2023).

Nåväl, polisen har att göra och inte avundsjuk på arbetsbelastningen på sina håll där. Det är är inte en persons fel utan ett fel i systemet. Får se hur det uppmärksammas på nån form av konstruktivt sätt här.

Ps. Töm inkorgen.
Senast redigerad av Avel 2023-03-22 kl. 16:11.
Citera
2023-03-22, 16:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gundesvan16
Hur folk försöker skydda m genom att tro j manipulerat henne osv är bah sjukt. Ni målar upp j som en gudinna som knäpper fingrarna sen gör m vad hon säger, vem som helst fattar att m är sämst på ljuga och försöker spela offer nu för att j ska åka på det mesta och hon ska slippa dömmas för mord. M är en mytoman, Lilla sand negern ska dömas hårt.

Vad säger du om att JJ skyller sökningarna och hatdikterna på hennes dator på MH?
Anledningen till att TTs mobil är spårad till donken beror pa att grannen mördat TT.

"on and on and on"

Vem har mytomanrekordet?

Du har inte läst något ur FUP eller?
Citera
2023-03-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quitx
MH borde dömas till rättspsykiatrisk vård.

JJ till livstid utan tvekan.

Det skulle inte alls förvåna mig om JJ börjar mörda andra intagna inne i fängelset.
Citera
2023-03-22, 16:09
Medlem
Alonens avatar
Häpnadsväckande hur många domare och åklagare som finns i tråden..

Min grundinställning är att de åtalade skall betraktas som oskyldiga - intill lagakraftvunnen funnit plats.
Citera
2023-03-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad menar du med att T inte fick en riktig begravning?

Det kan vara så att i och med att Tove inte dog en naturlig död såsom folk i allmänhet brukar göra. Och sedan blir begravda på naturligt sätt. Toves begravning blev mera en konstig begravning. Tove blev ju ifråntagit sitt resterande liv pga att det avslutades för tidigt med att Tove blev mördad.
Citera
2023-03-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja det är de mest troliga, fått nåt riktigt tokspel och sen har de ballat ur, inte fan planerar man iaf att döda någon hemma på sin egna toalett på fyllan med en polare, cykel står utanför och grannar undrar vad fan som händer, kunde lika gärna ringt polisen.

Instämmer! Var det planerat hade det skett på andan plats tror jag.
Citera
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Har just för någon minut sen avslutat läsandet av Majas vittnesmål i sin helhet.

Denna fråga är även hos mig tydlig, varför bryter hon inte ihop varför lägger hon aldrig korten på bordet, varför om hon nu har så taskig självkänsla varför visar hon inte det i även detta sammanhang, dvs genom att göra det polisen ber henne om så som en jag svag person skulle agerat?

Inte en endaste gång har hon blivit känslosam gråtit visat ånger äckel visat på att hon verkligen inte varit delaktig?

Eller hur , det går bra att ösa ur sig en hel massa om att vara rädd för J och lyda order mm mm . Men de har umgåtts hur mycket som helst och M kallar henne sin bästa vän tills hon kommer på att hon inte vill åka dit för mord , då har hon bara sovit , t.o.m mellan tuggorna på cheeseburgaren , icke trovärdig !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Häpnadsväckande hur många domare och åklagare som finns i tråden..

Min grundinställning är att de åtalade skall betraktas som oskyldiga - intill lagakraftvunnen funnit plats.

Alla är väl medvetna om att rättsväsendet har luckor och hål. Oskyldig och skyldig är man inte bara i lagens mening. Folk kan dömas trots att de är oskyldiga. Och oskyldiga kan gå fria.
Citera
2023-03-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Delaktig utan tvekan ja, men det behöver väl vara fastställt utan rimligt tvivel att hon faktiskt höll fast TT? Annars blir det väl medhjälp till mord? (+ allt det där med griftefriden).

Obduktionen säger det mesta. Bl.a JJs tumavtryck på TTs hals och skadade tungben och på sköldbrosket. TT mördades på ett otroligt rått sätt och det finns inga ursäkter för ett sånt handlande alls.

En fysiskt stark person (såsom JJ) kan mycket väl ta livet av en person helt på egen hand. Först slå ner offret/dunka hennes huvud några gånger(TT) så att hon blir helt/halvt medvetslös. Sen går det att gränsla personen och klämma fast offrets armar med sina egna lår och knän. TT har slitit för att få loss sina armar och så har skadorna på dessa uppstått.

Svårare att få grepp om den sömniga MH. Vad hon gjorde under mordet.
Citera
2023-03-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Koordinaterna för fyndplatsen hittas nånstans runt 31/10 och då har de funnits i JJ:s mobil hela tiden. De har gjort upprepade undersökningar men i princip kan man fastställa den platsen med endast mobilen och några knapptryckningar i Inställningar.

Inställningar>Integritet>Platstjänster>Systemtjäns ter>Viktiga platser>Sen krävd lösenkod/touch id/faceid.

Ni med iPhone kan där kanske se nån restaurang, affär eller annan plats som ni varit på. Kartbilden kan zoomas in och ut.

I JJ:s iPhone så hette platsen ”Nye” och där uppehåller sig mobilen mellan kl 04:25 och 04:50.

Behövdes alltså inte ens IT-forensisk programvara även om det givetvis är den mest ”rättssäkra” metoden att använda då man helst inte ska in och skrolla i en MGM mobil.

Har ni testat att hitta era egna ”viktiga platser” så har ni också hittat fyndplatsen. Vad tog det i tid? Under en minut.

Den här platsen syns i mobilen även då mobilen är i ”flygläge”. Vilket den är när IT-forensikern hanterar den 18/10.

Men det är ju inte klokt!! Hade hon ff levt skadad ute i skogen eller varit kidnappad så är ju tiden allt som räknas för att kunna hitta henne vid liv?!

Och JJ var ju misstänkt från allra första stund och Missing People ute redan dagarna efter, hur är detta möjligt att de inte kunde fått fram detta ur JJ:s mobil som de redan hade, inom några dagar eller helst dagen efter?!🥲
Citera
2023-03-22, 16:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag läste i något förhör med någon tjej
att J hade en hel del fester under pandemin och tiden då restriktioner fanns
I detta förhör så säger hon att hon tackade själv nej pga coronan och hon tyckte det var jättekonstigt att J bjöd in till fest i föräldrarhemmet
eftersom hennes pappan har cancer
Om jag inte minns helt fel så blev J arg på denna tjej för att hon inte kom på festen och sa att de är ej vönner löngre

Stämmer. Det var Alma.

JJ:
-Han ska ju ändå dö
Citera
2023-03-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Obduktionen säger det mesta. Bl.a JJs tumavtryck på TTs hals och skadade tungben och på sköldbrosket. TT mördades på ett otroligt rått sätt och det finns inga ursäkter för ett sånt handlande alls.

En fysiskt stark person (såsom JJ) kan mycket väl ta livet av en person helt på egen hand. Först slå ner offret/dunka hennes huvud några gånger(TT) så att hon blir helt/halvt medvetslös. Sen går det att gränsla personen och klämma fast offrets armar med sina egna lår och knän. TT har slitit för att få loss sina armar och så har skadorna på dessa uppstått.

Svårare att få grepp om den sömniga MH. Vad hon gjorde under mordet.

Den versionen förklarar inte sparkarna grannen hörde när han gick och plingade på. Tvärtom talar det mesta för en utdragen kamp. I denna kamp är det rimligt att anta att MH hjälpte JJ på det sättet hon beskriver, dvs tog bort armarna. MH:s trovärdighet angående hennes egen trötthet och fylla är noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in