2023-03-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Maja kommer förmodligen dömas för delaktighet i någon form i mordet. Dels finns det väldigt mycket som sticker i ögonen med Majas berättelse, utöver att hon ändrar sin berättelse helt och går från att ha spytt jättemycket till att vara säker på att hon inte spytt alls, att mobilen har varit aktiv till och från hela tiden, samt att hon inte vaknar av de extremt höga ljud som Toves fall och död har gjort. Men det mest orimliga är kanske att hon hävdar att hon inte sett liket i lägenheten, varken när hon ber Johanna hämta mat från McDonalds, medan Johanna åker, eller när hon äter cheeseburgaren. Hon förklarar detta med att Johanna måste ha lagt liket i sin walk-in-closet eller i förrådet i trappan (man får anta för att dölja liket för Maja). Hon hävdar att hon får syn på liket först när hon vaknar och Johanna försöker forsla bort det. Det är en fullkomligt otrovärdig nödlögn. Johanna skulle alltså ha släpat ut Tove ur badrummet bara för att gömma henne från en Maja som helt uppenbart vaknar och använder mobilen titt som tätt.

Sen är det ju rätt orimligt att mordet skulle ha kunnat ske utan att de var två som hjälptes åt att hålla Tove. Det skulle väl vara om Tove verkligen blev medvetslös av fallet, men i så fall är det omöjligt att förklara sparkarna som kom efter dunsen.

Maja skulle också ha accepterat att locka hem Tove till Johanna trots att hon vet vad Johanna är kapabel till, hur djupt Johanna hatar Tove, samt hur tydligt Johanna har sagt att hon tänker hämnas på Tove.

Hennes berättelse kommer förmodligen vara lite mer tillrättalagd i tingsrätten. Hon och hennes advokat har ju haft flera veckor på sig att gå igenom allt material. Så dom uppenbara lögnerna vi kan se i FUP, kommer låta helt annorlunda i rätten. Åklagaren kommer givetvis förklara för rätten att i förhör lät hennes historia helt annorlunda.

Hon är inte särskilt bra på att ljuga, så för hennes del bör man vara lite orolig över hennes prestation i rätten. Under förhören startar allas hennes lögner med Eh, ah, men nä.
Citera
2023-03-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hennes berättelse kommer förmodligen vara lite mer tillrättalagd i tingsrätten. Hon och hennes advokat har ju haft flera veckor på sig att gå igenom allt material. Så dom uppenbara lögnerna vi kan se i FUP, kommer låta helt annorlunda i rätten. Åklagaren kommer givetvis förklara för rätten att i förhör lät hennes historia helt annorlunda.

Hon är inte särskilt bra på att ljuga, så för hennes del bör man vara lite orolig över hennes prestation i rätten. Under förhören startar allas hennes lögner med Eh, ah, men nä.

Håller med. Det lär bli svårt för MH i rätten. Det vore bra om hon bara erkände. Men hon tror nog att hennes föräldrar aldrig skulle förlåta henne.
Citera
2023-03-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men det är ju inte klokt!! Hade hon ff levt skadad ute i skogen eller varit kidnappad så är ju tiden allt som räknas för att kunna hitta henne vid liv?!

Och JJ var ju misstänkt från allra första stund och Missing People ute redan dagarna efter, hur är detta möjligt att de inte kunde fått fram detta ur JJ:s mobil som de redan hade, inom några dagar eller helst dagen efter?!🥲

Ja det är den saken som bör utredas.
Då visste man ju inte att hon var död men MGM ”rörelsemönster” som utredarna kallade det var ju av största vikt att få koll på f r o m 17/10 då mobilen är i beslag.

Grejen är att IT-forensikern Är inne i och ”skrollar” i mobilen för att ta ett foto av den sidan i Inställningar som heter ”Om” som sammanfattar en del av mobilens huvuduppgifter eller vad man ska kalla det.
Några knapptryckningar till så hade han haft fyndplatsen mitt framför näsan.

Ingen skugga över den enskilda individen och de har ett ”protokoll” att följa men i teorin är det tyvärr så det ser ut.

Åklagaren hade alltså fått ett ännu ”effektivare” fall om man gjort rätt från början och kanske då inte hade behövt vänta på rättsläkaren som i ”onödan” tragiskt nog behövde arbeta med en ”förmultnad” kropp då den låg ute enligt min mening två veckor för länge.
Senast redigerad av Avel 2023-03-22 kl. 16:31.
Citera
2023-03-22, 16:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Håller med dig på att fuppen är ganska beroendeframkallande läsning, och att strukturen är riktigt fin. Men hur menar du att hon försöker skylla på MH "som bara den"? Det stämmer förstås angående dikterna och sökningarna. Men till sist borde hon väl hävda hävdat att MH var den som ströp? Läser man alla förhör är det tydligt att JJ är ganska "generös" mot MH i slutändan. Hon väljer exempelvis att gå på Majas linje när hon den 25 november tar tillbaka att Maja varit med på haschkakeresan, även om detta så klart även har att göra med att MH:s mobil inte rör sig.

Vi får vara väldigt glada att de inte var smarta nog att förstöra sina mobiler. Hade de gjort det så hade liket förmodligen legat kvar där i skogen, kanske så länge som till nästa skövling.

Jag menar att när polisen/förhörarna börjar förhöret med JJ med att de börjar få svar på telefontömningarna/teknisk bevisning, och att de kan se att MHs mobil inte varit med på dumpningsresan (de hintar att de med det även högst troligt även betyder att MH inte var med personligen på den resan) utan att "just nu ser det ut som" att MH faktiskt låg kvar i JJs lgh och sov.....

Då blir JJ helt paff, hon behöver paus, får svårt att andas, blir arg, säger att "hon var VISST med" etc, etc. jag tycker och tolkar det som att det är där som genombrottet kommer, JJ tappar gardet totalt......tyvär så återfår hon det efter ett tag, men då är det liksom redan kört......

Men det är så jag har läst det/uppfattar/tolkar det.....
Citera
2023-03-22, 16:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja hon är ett skrämmande exempel psykopat
Lite märkligt ändå att inte pappan stoppade henne och tillät det här
Styrde hon föräldrarna också eller är de likadana?.

Jag har inte hittat förhör med hennes föräldrar
jag har letat det men inte hittat dem

Jag tror att alla hon umgåtts med blir chockade över hur farlig hon är när allt nu kommer fram
Det är nog tur för henne att hon blir inlåst

Huvuddokumentet är Aktbilaga 153. De börjar med en personlista och därefter en innehållsförteckning på varenda förhör.

Fler personer har missat förhören. Är det någon ny form av dyslexi på gång? Post-covid?
Citera
2023-03-22, 16:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag förstår. Om de varit av samma kaliber borde de väl varit med? Eller vill JJ göra det pinsamt för MH? Om hon vet att MH surfat på genanta sidor. Hon 'gillar ju att hämnas' .
Förmodligen hade hon hoppats på det. Gött att hon fick tji.
Citera
Medlem
M ångrar sig nog nu att han inte satte dit J innan Tove blev mördad. Om hon avslöjat henne…

….undrar även hur grannen mår?! Som inte gjorde mer trots dom hörde ljud/sparkar från lägenhet…?

Jag hade aldrig förlåtit mig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Märktes väldigt tydligt i förhören att Majas advokat kommer dra linjen att Maja har varit sååå rädd för Johanna.

Märktes mer och mer ju längre in i förhören de kom.

Det tror jag också, men om verkligen har deltagit i själva mordet är oklart. Däremot har hon varit JJ behjälplig att frakta bort TT efter döden. Men inte deltagit i brännandet av kroppen, det klarade hon inte av. MH var/är väldigt rädd för JJ.

Den hatiska JJ klarade nog alldeles utmärkt att mörda TT själv. Det tror jag.

Gissar på livstid för JJ och några få år för MH.
Citera
2023-03-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag menar att när polisen/förhörarna börjar förhöret med JJ med att de börjar få svar på telefontömningarna/teknisk bevisning, och att de kan se att MHs mobil inte varit med på dumpningsresan (de hintar att de med det även högst troligt även betyder att MH inte var med personligen på den resan) utan att "just nu ser det ut som" att MH faktiskt låg kvar i JJs lgh och sov.....

Då blir JJ helt paff, hon behöver paus, får svårt att andas, blir arg, säger att "hon var VISST med" etc, etc. jag tycker och tolkar det som att det är där som genombrottet kommer, JJ tappar gardet totalt......tyvär så återfår hon det efter ett tag, men då är det liksom redan kört......

Men det är så jag har läst det/uppfattar/tolkar det.....

Ja, du har nog rätt. Jag tycker bara att det är konstigt att JJ inte skyller på MH vad gäller själva mordet. Det känns som att det hade varit fullt rimligt om hon bara agerade helt i egenintresse. Jag gissar därför att JJ:s version är mer eller mindre den korrekta, bortsett från ett par viktiga detaljer

1. Planen var förmodligen att mörda Tove (inte bara att slå)
2. Tove behöver verkligen inte ha provocerat JJ (knuffat undan henne)
3. Kampen pågick mycket längre än 10 sekunder
4. JJ ljuger om eller förtiger nästintill varenda känsla hon har under hela händelseförloppet

Jag kan ha missat något. Men det lär ha varit väldigt skönt för JJ att få berätta.

Det känns dock som att MH:s beskrivning av JJ:s känslotillstånd är rimligt. Det stämmer ju även med teknisk bevisning tror jag (Spotify).
Citera
2023-03-22, 16:44
Medlem
Knutgunnars avatar
Jag funderar på om MGM får någon hjälp där inne, så att de inte bryter ihop bortom möjligheten att hålla förhör med dem, t.ex samtalsstöd eller lugnande medikamenter?
Citera
2023-03-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Eller hur , det går bra att ösa ur sig en hel massa om att vara rädd för J och lyda order mm mm . Men de har umgåtts hur mycket som helst och M kallar henne sin bästa vän tills hon kommer på att hon inte vill åka dit för mord , då har hon bara sovit , t.o.m mellan tuggorna på cheeseburgaren , icke trovärdig !
Hon har inte svag självkänsla eller är jag svag, på inget sätt visar hon det i samverkan med polisen, hon försöker inte göra dom till lags behaga dom vara duktig, inget.
Citera
2023-03-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quitx
MH borde dömas till rättspsykiatrisk vård.

JJ till livstid utan tvekan.

Inte Rättspsykiatrisk vård.
Det finns ingenting hos MH som tyder på psykoser/vanföreställningar. Vad jag vet. Hon kommer dömas för medhjälp och brott mot griftefriden. Men hon har inte ens släpat in TT i skogen och inte deltagit i att bränna kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in