Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-22, 15:38
Medlem
Har alltid blinkat vänster när jag inte ska rakt fram eller höger i en rondell men har förstått att kravet slopats.

Krav eller ej, kommer fortsätta blinka hur mkt jag vill och förstår inte problemet med att jag är övertydlig med vilket håll jag ska åt?
2023-03-22, 15:54
Medlem
Dom här vänsterblinkarna får blinka hur mycket som helst (stör mig inte) bara de respekterar regeln att bilar inne i cirkulationsplats har företräde. Är ju livsfarligt med sådana här tomtar som kommer in i full fart i rondellen utan att ens tänka på att lämna företräde.
2023-03-22, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av djurikostym
Har alltid blinkat vänster när jag inte ska rakt fram eller höger i en rondell men har förstått att kravet slopats.

Krav eller ej, kommer fortsätta blinka hur mkt jag vill och förstår inte problemet med att jag är övertydlig med vilket håll jag ska åt?
Har aldrig funnit några krav på det. Om din körlärare sa det så var det fel. Det hade varit helt ologiskt med ett sånt krav också eftersom en cirkulationplats ser ut som den gör med endast avfarter åt höger och det är därför man måste blinka höger. Men det är en vanlig missuppfattning som beror på körskolornas lögner om att man ska köra på samma sätt som i en korsning.
2023-03-22, 20:30
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Har aldrig funnit några krav på det. Om din körlärare sa det så var det fel.
Fanns det inte ett sådant krav för 20+ år sedan?
Jag har ingen källa, men har hört det nämnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Dom här vänsterblinkarna får blinka hur mycket som helst (stör mig inte) bara de respekterar regeln att bilar inne i cirkulationsplats har företräde. Är ju livsfarligt med sådana här tomtar som kommer in i full fart i rondellen utan att ens tänka på att lämna företräde.

Råkade ut för en sådan häromdagen i en CP med fem möjliga utfarter.
Jag skulle ut tredje höger och låg därför i innerfil. Vid andra utfarten kommer en kvinna och lägger sig till höger om mig, blinkar vänster och blockerar därför möjligheter till filbyte.
Vid tredje höger körde hon också ut
Senast redigerad av pung-kula 2023-03-22 kl. 20:37.
2023-03-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula

Jag skulle ut tredje höger och låg därför i innerfil. Vid andra utfarten kommer en kvinna och lägger sig till höger om mig, blinkar vänster och blockerar därför möjligheter till filbyte.

Därav bästa filvalet ofta ytterfil oavsett vilken avfart man skall nyttja. Är det tvåfilgt i den anslutande vägen går det ju bra att båda lämnar parallellt och fortsätter i var sin fil.
2023-03-22, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula

Många fattar inte att väjningsplikten gäller båda filerna. Det är dryga böter om polisen ser en svänga in i CP trots en bil innern som ev ska byta och köra av. Det är VBarnas fel att olyckorna ökar. Ser de ingen VB så bara kör man rakt in i cirkulationen.
2023-03-22, 21:14
Medlem
Citat:
Har aldrig funnit några krav på det. Om din körlärare sa det så var det fel. Det hade varit helt ologiskt med ett sånt krav också eftersom en cirkulationplats ser ut som den gör med endast avfarter åt höger och det är därför man måste blinka höger. Men det är en vanlig missuppfattning som beror på körskolornas lögner om att man ska köra på samma sätt som i en korsning.

Innan de de nya reglerna för CP kom tror det var -99 eller nåt sådant, så var det krav på VB i CP.
2023-03-22, 21:18
Medlem
Citat:
Många fattar inte att väjningsplikten gäller båda filerna. Det är dryga böter om polisen ser en svänga in i CP trots en bil innern som ev ska byta och köra av. Det är VBarnas fel att olyckorna ökar. Ser de ingen VB så bara kör man rakt in i cirkulationen.

Och gång efter annan så påstår du saker du inte kan styrka seriöst….

Nej, det finns ingen statistik som säger att VBarna skulle orsaka att olyckorna i CP ökar, det finns inte ens en antydan till det, så det är endast dina spekulationer framskitna med din grava bias och fördomar.

Det finns mig veterligen inte ens någon statistik så säger att olyckorna skulle öka i CP

Men överraska oss gärna med seriösa länkar och fakta som styrker dina påståenden….
2023-03-22, 21:56
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:

Om fler fattade att väjningsplikten gäller båda filerna så skulle det uppstå färre situationer där folk blir blockerade.
Tror inte det var avsaknad av VB som fick henne att köra in, utan bara att hon var en idiot. Om hon trodde jag var på väg ut så så skulle hon vara ännu dummare att slänga sig in då kollisionsrisken skulle vara stor.
2023-03-23, 18:38
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Innan de de nya reglerna för CP kom tror det var -99 eller nåt sådant, så var det krav på VB i CP.
Styrk det med källor från MYNDIGHETER.

Fast det kommer du inte kunna, eftersom det är lögn.
2023-03-23, 18:43
Citat:
Styrk det med källor från MYNDIGHETER.

Fast det kommer du inte kunna, eftersom det är lögn.
Kan du styrka med källa att olyckor beror på vänsterblinkare?
2023-03-23, 19:26
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Du är för ung att hävda att läraren hade fel, du var inte född då. Dagens regler är ett resultat av EU och såvitt jag vet har vi inte alltid varit med i EU.

Det är bättre på alla sätt att se rondellen som en korsning men det gör vi inte längre tyvärr.

Har svårt att tro att Trafikförordningen förbjuder att man blinkar vänster i rondell. Allt som är tydligt är bra!
Senast redigerad av BekraftadNeger 2023-03-23 kl. 19:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in