Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Det är väl en väldig skillnad?
Vad vi vet så har inte TT gjort MH något ont. MH har ingen anledning att hata TT.
Däremot så hade HD all anledning att hata Lena, som hade haft ett långt förhållande med hennes man. Och hade gjort allt hon kunde för att förstöra HDs och barnens liv. Varför skulle hon bry sig om att hjälpa utredningen?
Det går inte att jämföra med det här fallet. Hon visste inte vad Stefan planerade. Hon var inte med vid mordet och kunde hindrat honom.
M visste vad J planerat sedan länge och hon var med och kunde stoppat det. Antagligen var hon delaktig och hindrade TT att försvara sig. Antagligen så hade JJ inte lyckats om inte MH varit delaktig. Du kan hitta på hur många ursäkter som helst men utan MHs hjälp så kunde TT fortfarande ha levt.
Jag har ännu inte läst alla förhör med Maja, inget av JJs. Inte heller många vänners.
Jag gör ingen jämförelse av Majas situation och Stefans frus situation. Bara jämför hur de verkar hjärntvättade.
Och om man ska hårddra det; så är det inte konstigt att H*anna hatade Lena, men det är väldigt konstigt hur hon försvarar sin man. Särskilt konstigt blir det då hon skilt sig, han blir misstänkt för mordet, även hon häktas under dramatiska former, förhörs under en vecka i hårda förhör. Allt detta pga av mannens otrohetsaffär, som han trots ertappande inte avslutar.
Det är ett mycket sjukt beteende att sitta och ljuga både för vänner, i förhör och även i rätten för denna man som har skadat henne och familjen (barnen) under många år.
Exakt vad Maja har fått utstå, det får vi inte veta, då Maja verkar ganska lojal mot Johanna. Och allt verkar int evännerna veta, lika lite som vi vet vad H*anna fått utstå, mer än otroheten och sjuka gaslightinggrejor som fått H*anna att misstro sin egen verklighetsuppfattning. Att inte lita på sig själv, och sina egna sinnen, det är allvarligt.
Likeheterna är att de båda sitter och ljuger, Maja och H*anna, trots att de själva förlorar på det. De skyddar och riskerar själva mycket pga av det.
Vad gäller Maja, tänker jag att om hon är oskyldig till mord, då riskerar hon ju att fällas för det. Möjligt att hon varit delaktig, och då skyddar hon naturligtvis sig själv också, vilket jag inte utesluter på något vis.
Konflikten har inte varit Majas från början. Det är Johanna som varit aktiv i alla delarna, från långt innan mordet och efter.
Jag vet att du la all skuld på Lena, och därför glorifierade (normaliserade) H*annas beteende. Du tyckte att det var helt förklarligt att H*anna ljög och försvarade sin man hundra procent (familjen ska hålla ihop, oavsett om han varit otrogen, forsatt otroheten och sedan mördat).
Jag anser att H*annas beteende är mycket, mycket stört. Och jag tror att Majas självkänsla har blivit rubbad och hennes moraliska kompass satt ur funktion pga Johanna.