2023-03-22, 14:34
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Så är det. Allt snack om hennes låga IQ, är det också önsketänkande eller finns det svart på vitt någonstans?

Somnade mellan tuggorna.......eller hur
Citera
2023-03-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Tycker den här förklaringen från Johanna om varför det tog så lång tid att berätta säger allt man behöver veta om henne:

Hon saknar fan motstycke. Inte en tillstymmelse av tanke ägnas de anhöriga. Vilket monster.

Nej precis, det finns inte alls inom henne, hon har förstört jävligt många andras liv nu, och hon tänker inte ens i dom banorna överhuvudtaget. Bara att hennes och Majas liv är förstört och att det är jättesynd och tråkigt.
Citera
2023-03-22, 14:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
rättsläkaren sa med att armskadorna visade på att det gått till så att Maja varit med men att det lika gärna kunde visa på att de tillkommit på andra sättet så där kan det nog bli svårt fälla Maja om det tex inte finns annat som säkert visar på det.

Än så länge är jag fortfarande på Johannas förhör men närmar mig nog Majas.

Det jag ville inflika här i tråden innan jag fortsätter gotta mig var det här heh:
"jag tycker inte om när, dels när någon rör
mina saker och jag tycker definitivt om när någon sitter i min säng
så det var väl liksom en
reflex kan man säga att jag bara reagerade på och blev arg för att hon hade ju fortfarande
jacka på sig och allting så då blev jag ju lite arg för att hon låg i min säng då och jag hade en
massa saker där men det var ingen stor grej så där"

Hon har bara timmar innan dödat en människa, fraktat bort kroppen och tänt på, och hon blir arg på Maja som somnat i hennes säng..

Jag finner inga ord som kan beskriva denna tjej, för varje rad jag läser i hennes förhör blir jag mer och mer förvånad,rädd,arg,ilsken,skrämd? finner inga ord..

Jag har gjort precis tvärtom, börjat på Majas förhör, mest för att det är så obegripligt att hon är med på vad hon nu är med på, iaf flytta kroppen, och sedan ljuger och undanhåller under så låååång tid.

Ja, det är skrämmande med Johanna. Särskilt som att hon är så ung och redan försökt döda flera personer, har något som liknar en dödslista (hatlista) och nu faktiskt har dödat Tove.

Det är något som unga borde ha i sin utbildning, att vissa beteenden ska vara allvarliga obs, som man bör undvika att vara nära. Det gäller kärleks- vänskapsrelationer.

Det är flera i Johannas krets som tagit avstånd, medan andra kanske klarat sig bättre, då de kanske har ett sätt som att inte konfronterar Johanna, eller helt enkelt undvika konflikter, gå undan osv.

Och som du säger, kan Majas förklaring stämma, enligt rättsläkaren, likaväl som Johannas. Jag tror att det kan vara svårt att få till det vad gäller Maja, vad gäller mordfrågan då. Även om hon ljugit och undanhållit, och hon förmodligen har varit vaken vid mordtillfället, strax efter det började eller strax innan det avslutades (möjligen när det var slut redan), så betyder det inte att det går att fastställa att hon har hållit i armarna.

Någon rekonstruktion, det har väl vi inte sett?

Både vad gäller ljud, och tillvägagångssätt?

Skadornas uppkomstsätt

A 149/99
"Miukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145,146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjigen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex att den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.
""

A 149/100
"[...]Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."
Citera
2023-03-22, 14:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förstört många människors liv för alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej precis, det finns inte alls inom henne, hon har förstört jävligt många andras liv nu, och hon tänker inte ens i dom banorna överhuvudtaget. Bara att hennes och Majas liv är förstört och att det är jättesynd och tråkigt.

JJ har helt riktigt förstört för alltid många människors liv och tänker inte alls i dessa banor.

Hon tänkte enbart på sitt och MHs liv. Numera tänker hon nog enbart om sitt eget.
Citera
2023-03-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det är en sak som jag inte förstår:
• Polisen spårade ju jättesnabbt att Toves mobil varit t/r Mc D.
• Men varför tog det så oootroligt lång tid för dem att spåra JJ:s mobil till fyndplatsen?!

Koordinaterna för fyndplatsen hittas nånstans runt 31/10 och då har de funnits i JJ:s mobil hela tiden. De har gjort upprepade undersökningar men i princip kan man fastställa den platsen med endast mobilen och några knapptryckningar i Inställningar.

Inställningar>Integritet>Platstjänster>Systemtjäns ter>Viktiga platser>Sen krävd lösenkod/touch id/faceid.

Ni med iPhone kan där kanske se nån restaurang, affär eller annan plats som ni varit på. Kartbilden kan zoomas in och ut.

I JJ:s iPhone så hette platsen ”Nye” och där uppehåller sig mobilen mellan kl 04:25 och 04:50.

Behövdes alltså inte ens IT-forensisk programvara även om det givetvis är den mest ”rättssäkra” metoden att använda då man helst inte ska in och skrolla i en MGM mobil.

Har ni testat att hitta era egna ”viktiga platser” så har ni också hittat fyndplatsen. Vad tog det i tid? Under en minut.

Den här platsen syns i mobilen även då mobilen är i ”flygläge”. Vilket den är när IT-forensikern hanterar den 18/10.
Senast redigerad av Avel 2023-03-22 kl. 14:57.
Citera
2023-03-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Baktanke hade J alldeles säkert och hon blev nog väldigt besviken när hon fick se listan. Den innehöll förmodligen inte alls det hon hoppats på, något som var komprometterande för M.

Vad är det för komplettering?
Citera
2023-03-22, 14:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är väl en väldig skillnad?

Vad vi vet så har inte TT gjort MH något ont. MH har ingen anledning att hata TT.

Däremot så hade HD all anledning att hata Lena, som hade haft ett långt förhållande med hennes man. Och hade gjort allt hon kunde för att förstöra HDs och barnens liv. Varför skulle hon bry sig om att hjälpa utredningen?

Det går inte att jämföra med det här fallet. Hon visste inte vad Stefan planerade. Hon var inte med vid mordet och kunde hindrat honom.

M visste vad J planerat sedan länge och hon var med och kunde stoppat det. Antagligen var hon delaktig och hindrade TT att försvara sig. Antagligen så hade JJ inte lyckats om inte MH varit delaktig. Du kan hitta på hur många ursäkter som helst men utan MHs hjälp så kunde TT fortfarande ha levt.

Jag har ännu inte läst alla förhör med Maja, inget av JJs. Inte heller många vänners.

Jag gör ingen jämförelse av Majas situation och Stefans frus situation. Bara jämför hur de verkar hjärntvättade.

Och om man ska hårddra det; så är det inte konstigt att H*anna hatade Lena, men det är väldigt konstigt hur hon försvarar sin man. Särskilt konstigt blir det då hon skilt sig, han blir misstänkt för mordet, även hon häktas under dramatiska former, förhörs under en vecka i hårda förhör. Allt detta pga av mannens otrohetsaffär, som han trots ertappande inte avslutar. Det är ett mycket sjukt beteende att sitta och ljuga både för vänner, i förhör och även i rätten för denna man som har skadat henne och familjen (barnen) under många år.

Exakt vad Maja har fått utstå, det får vi inte veta, då Maja verkar ganska lojal mot Johanna. Och allt verkar int evännerna veta, lika lite som vi vet vad H*anna fått utstå, mer än otroheten och sjuka gaslightinggrejor som fått H*anna att misstro sin egen verklighetsuppfattning. Att inte lita på sig själv, och sina egna sinnen, det är allvarligt.

Likeheterna är att de båda sitter och ljuger, Maja och H*anna, trots att de själva förlorar på det. De skyddar och riskerar själva mycket pga av det.

Vad gäller Maja, tänker jag att om hon är oskyldig till mord, då riskerar hon ju att fällas för det. Möjligt att hon varit delaktig, och då skyddar hon naturligtvis sig själv också, vilket jag inte utesluter på något vis.

Konflikten har inte varit Majas från början. Det är Johanna som varit aktiv i alla delarna, från långt innan mordet och efter.

Jag vet att du la all skuld på Lena, och därför glorifierade (normaliserade) H*annas beteende. Du tyckte att det var helt förklarligt att H*anna ljög och försvarade sin man hundra procent (familjen ska hålla ihop, oavsett om han varit otrogen, forsatt otroheten och sedan mördat).

Jag anser att H*annas beteende är mycket, mycket stört. Och jag tror att Majas självkänsla har blivit rubbad och hennes moraliska kompass satt ur funktion pga Johanna.
Citera
2023-03-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Tycker den här förklaringen från Johanna om varför det tog så lång tid att berätta säger allt man behöver veta om henne:

Hon saknar fan motstycke. Inte en tillstymmelse av tanke ägnas de anhöriga. Vilket monster.

Ja det där är fruktansvärt sjukt. Också ”visst är det synd att Tove inte fick någon riktig begravning men jag kommer ju liksom sörja henne ändå”.
Citera
2023-03-22, 15:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vad är det för komplettering?
J ville ha en lista på Ms googlesökningar när hon såg att hennes egna blivit uttagna.
Citera
2023-03-22, 15:03
Medlem
Jag tror att Maja väl när dom kommit till lägenheten gått och lagt sig i sängen för att hon inte vill vara med på något slagsmål eller så. Hon blir rädd för situationen. Men att hon varit vaken.
Citera
2023-03-22, 15:04
Medlem
SayWhatAgains avatar
Märktes väldigt tydligt i förhören att Majas advokat kommer dra linjen att Maja har varit sååå rädd för Johanna.

Märktes mer och mer ju längre in i förhören de kom.
Citera
2023-03-22, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Den frireligiösa uppfostran borde ha gett henne en stabil grund att stå på. Hon visste att hon är älskad av Gud. Då behöver man inte bry sig om vad folk tycker.

Men av någon anledning så har hon istället valt att följa djävulen. Och då får det konsekvenser.

Pingstkyrkan framställs i tråden som udda och konstiga medan de som super och tar droger och ligger runt framställs som "normala". Det är inte konstigt att dagens ungdommar mår så dåligt. De har ju ingen moral.

Beror det på att de är bortcurlade? Får göra som de vill? Ingen har förklarat för dem att deras val och handlingar får konsekvenser för dem själva och för deras medmänniskor?

Livet är ingen lek. Det är en kamp mellan gott och ont.

Maja bör ha varit i 16- års åldern när Johanna och hon började umgås.

Med de svårigheter Maja har haft, och de diagnoser hon lider av, är hon mentalt med all sannolikhet mycket yngre i sin mognad än jämnåriga.

Hon är bräcklig, verkar även vara bisexuell, svart, utanförskap, en känsla av att inte tillhöra.

Många barn och unga, kan ha identitetsproblem i unga år. Helt naturligt jobbig period.

Helt ärligt, du kan inte ha barn.

Allt är verkligen inte en kamp mellan ont och gott, även om världen kanstas mycket av detta. Maja har haft motgångar som varit mycket jobbiga för henne, och just då kom hennes "räddare" in.

Hon fick fribiljett in i en gemenskap. Hon fattade inte vem denna Johanna var, och uppenbarligen inte alla i deras vänskapskrets.

Men visst, man kan fundera över varför hon inte berättade för någon endaste om bränderna och att hon inte tog avstånd från Johanna tidigare. Och det är väl där jag intellektuellt kan förstå, men inte riktigt känslomässigt, denna bindning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in