Citat:
Ursprungligen postat av
anteanti
Rent krasst som jag förstår finns det ingenting som pekar på att det går fälla MH för mord. Om det ens är tanken ifrån Rullmans sida
Det finns ingen teknisk bevisning.
Bara
JJ säger att hon höll i armarna
Hon befann sej i lägenheten
Inte helt lätt att bevisa, nej. Men osannolikt att MH sov och inte fattade nånting av vad som skedde, samtidigt som ett mord begås i lägenheten. Det har ju förhörsledarna redan påpekat för MH, att det inte går ihop.
"BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?"
Den delen av bevisning finns ju, att det högst troligt INTE gick till som MH säger. Visst kan hon ha vandrat runt i lägenheten samtidigt som JJ ströp TT, men inte särskilt sannolikt...
I det här fallet, det enda, tror jag mer på vad JJ sagt än det som MH hävdat.
Bevisa det? Tja, svårt. Men pratar man sannolikheter - som domstolarna gör - väger det starkt över till at MH var med i badrummet. Och kan dömas för mord.
Personligen tror jag det till sist, i hovrätten, slutar med att hon döms för "medhjälp till...". Mordet hade aldrig skett om inte JJ varit. MH hade aldrig gjort nåt sånt på egen hand.