2023-03-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Rent krasst som jag förstår finns det ingenting som pekar på att det går fälla MH för mord. Om det ens är tanken ifrån Rullmans sida
Det finns ingen teknisk bevisning.

Bara

JJ säger att hon höll i armarna
Hon befann sej i lägenheten

Lämna de till Rullman du, det är inte du som tar ett avgörande beslut ändå
Citera
2023-03-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det är en sak som jag inte förstår:
• Polisen spårade ju jättesnabbt att Toves mobil varit t/r Mc D.
• Men varför tog det så oootroligt lång tid för dem att spåra JJ:s mobil till fyndplatsen?!

Om jag inte är helt ute och cyklar så visade Toves google konto visade att hon varit på mc donalds. JJs mobil spårades på helt andra sätt till fyndplatsen.
Citera
2023-03-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag får intrycket av att hon är ordentligt svagbegåvad.

Jag har inte läst hela FUP ännu, är just nu på sida 1240 (förhören med Maja). Har du läst hela?
Har det kommit några frågor om varför hon gick in på Nöjet igen?

Har inte heller läst hela och ej där det ev står om varför. Bara att det i Aftonbladet stod att MH gick in på Nöjet igen och tittade åt det håll Tove satt innan hon gick ut igen och tillsammans med JJ väntade på Tove.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y69q42/tove-i-vetlanda-bilderna-visar-braket-innan-mordet
Citera
2023-03-22, 14:15
Medlem
Citat:
Rent krasst som jag förstår finns det ingenting som pekar på att det går fälla MH för mord. Om det ens är tanken ifrån Rullmans sida

Bara

Ja, Silbersky är inne på samma spår om jag förstod honom rätt på Efter fem i söndags. Inte bara saknas bevis gentemot MH, hennes lögner/berättelse är också bättre enligt honom (svår att motbevisa)
Citera
2023-03-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Och dethär med att hon insisterade (nästan) in i det sista att hon spydde inne på toan, trots att det redan hade framgått under förhören att JJ mördat TT och att de båda hade gjort sig av med kroppen. Vadfan var då poängen med att hävda att hon absolut spydde inne på toan under tiden som JJ och TT satt i köket och pratade? Hon vinner ju inget på det i det läget??

Nej det finns ju ingen poäng med att säga det då. Men jag sa inte att MH är smart, bara att hon kanske inte är fullt så jättekorkad hon verkar vilja framstå som. Hon verkar ju iaf förvirra folk med sitt beteende.
Citera
2023-03-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ja, Silbersky är inne på samma spår om jag förstod honom rätt på Efter fem i söndags. Inte bara saknas bevis gentemot MH, hennes lögner/berättelse är också bättre enligt honom (svår att motbevisa)

Nja det finns en stark indiciekedja och folk har fällts enbart på indicier förr.
Citera
2023-03-22, 14:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sant, den frireliösa uppfostran kan absolut ha bidagit. Och när du säger det, kommer jag att tänka på hur Maja ofta sa till kompisar "förlåt" för olika saker, vilket kan ha betytt att hon ofta kände skuldkänslor. Ett utmärkt sätt att komma åt någon, om man är Johanna.

Att utsättas för Johanna kan ha inverkat ytteligare på en ung och redan bräcklig person, genom att bryta ner hennes självkänsla på en manipulativt sätt, och bryta ner hennes morlaiska kompass.

Den frireligiösa uppfostran borde ha gett henne en stabil grund att stå på. Hon visste att hon är älskad av Gud. Då behöver man inte bry sig om vad folk tycker.

Men av någon anledning så har hon istället valt att följa djävulen. Och då får det konsekvenser.

Pingstkyrkan framställs i tråden som udda och konstiga medan de som super och tar droger och ligger runt framställs som "normala". Det är inte konstigt att dagens ungdommar mår så dåligt. De har ju ingen moral.

Beror det på att de är bortcurlade? Får göra som de vill? Ingen har förklarat för dem att deras val och handlingar får konsekvenser för dem själva och för deras medmänniskor?

Livet är ingen lek. Det är en kamp mellan gott och ont.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-03-22 kl. 14:31.
Citera
2023-03-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nja det finns en stark indiciekedja och folk har fällts enbart på indicier förr.

Fast då måste den ju vara jävligt stark och övertygande, och det är den ju inte enligt vad som framkommit hitills.
Citera
2023-03-22, 14:29
Medlem
RickNesss avatar
Tycker den här förklaringen från Johanna om varför det tog så lång tid att berätta säger allt man behöver veta om henne:
Citat:
Sen tyckte det var så onödigt bara eftersom det inte var meningen att det var en väldigt tragisk olycka så jag tycker att det är onödigt som det är att ett liv redan har gått förlorat. Jag tycker det var väldigt onödigt att mitt och Majas liv också ska bli förstört för att ingen av mig och Maja på något sätt är ond eller taskig men nu skulle ju hela vårat liv utdömas på grund av en olyckshändelse som inte ens var meningen. Det kände jag var väldigt, väldigt onödigt. Så att det var inte mitt första val att kanske öppna upp mig om allt.
Hon saknar fan motstycke. Inte en tillstymmelse av tanke ägnas de anhöriga. Vilket monster.
Citera
2023-03-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234

Delaktig utan tvekan ja, men det behöver väl vara fastställt utan rimligt tvivel att hon faktiskt höll fast TT? Annars blir det väl medhjälp till mord? (+ allt det där med griftefriden).
Senast redigerad av Alfa.Beta 2023-03-22 kl. 14:36.
Citera
2023-03-22, 14:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Googlat tillsammans kanske?
Maja berättat för Johanna?
Johanna använt Majas mob/data?

Men finns en baktanke hos Johanna om varför hon begärde denna komplettering till FUP, det är ett som är säkert iaf.
Baktanke hade J alldeles säkert och hon blev nog väldigt besviken när hon fick se listan. Den innehöll förmodligen inte alls det hon hoppats på, något som var komprometterande för M.
Citera
2023-03-22, 14:34
Medlem
Citat:

Bara

Inte helt lätt att bevisa, nej. Men osannolikt att MH sov och inte fattade nånting av vad som skedde, samtidigt som ett mord begås i lägenheten. Det har ju förhörsledarna redan påpekat för MH, att det inte går ihop.

"BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?"

Den delen av bevisning finns ju, att det högst troligt INTE gick till som MH säger. Visst kan hon ha vandrat runt i lägenheten samtidigt som JJ ströp TT, men inte särskilt sannolikt...
I det här fallet, det enda, tror jag mer på vad JJ sagt än det som MH hävdat.

Bevisa det? Tja, svårt. Men pratar man sannolikheter - som domstolarna gör - väger det starkt över till at MH var med i badrummet. Och kan dömas för mord.

Personligen tror jag det till sist, i hovrätten, slutar med att hon döms för "medhjälp till...". Mordet hade aldrig skett om inte JJ varit. MH hade aldrig gjort nåt sånt på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in