2023-03-21, 17:41
Medlem
Nån som har koll på hur snabba PrimeCrime är på att lägga ut rättegångar ? Känns som att denna garanterat läggs ut.
Citera
2023-03-21, 17:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Klart är väl ändå att både JJ och MH vetat säkert att Tove var död när JJ åkte till Donken. Något som MH svävat på målet om i förhören. JJ skulle aldrig ha vågat lämnat MH ensam med henne annars.
Men...läste du inte allt jag skrev? J kan ha låst toa om en död T, så när M kom från sängen var T borta. J sa att T gått och M trodde på det.
Citera
2023-03-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschpilot
Jag har resonerat exakt så sedan fupen kom. Men ju mer jag tänker på det... MH ÄR ju i lägenheten, att hon sovit är det ingen som tror på, hon har inte avstyrt, inte öppnat dörren när grannen ringer på ens, hon har inte kunnat ge någon berättelse som är trovärdig alls... Och indicier finns. Måste säga att jag svängt lite och tror möjligen hon kan bli fälld.

Ja men eller hur hon hör inte mordet inte grannen som är vid dörren. Jj lämnar henne själv med en död kropp. Sen så väljer Jj att skriva från donken då är MH vaken och svarar direkt. Varför skulle Jj ens skriva från donken för att väcka en däckad MH och riskera hon upptäckte en död kropp. Sen tror jag aldrig i helvetet man lämnar nån själv med en kropp oavsett vad för att åka å köpa en jäkla cheeseburgare.
Citera
2023-03-21, 17:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
M säger ju att hon varit på toa nör JJ var borta så…
Om nåt annat som förklarar att hon inte varit i närheten av mordet hade hänt hade han nog sagt d
Inget i Ms historia går ihop så d är givet att hon ljuger men om det räcker för fällande dom får vi se
Min åsikt är klar iaf
Åsikt är en sak, domar och juridik något helt annat.
Citera
2023-03-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja. Det borde ha gjort det kan man tycka, men JJ kanske lyckades utplåna sådana spår när hon eldade Tove. Hon använde ett par småflaskor med bensin, och såvitt jag förstår vid ansiktet och halsen.
Men jag har ingen vidare koll vad gäller skillnader vid strypning med bara händer och snara. Kanske ser man sånt vid obduktion..?

Det fetade: Sånt upptäcktes vid obduktionen. Det fanns avtryck såsom från tummar, på TTs hals. Detta med remmen bakifrån finns det inget som styrker. Däremot kan TT först ha inkapaciterats via slag i huvudet och "knäande" bakifrån. Kanske när hon försökte fly? Men sen insläpad i badrummet och mördats där?

Det hela är extremt grymt och jag hoppas att detta kommer kunna bevisas. Väntar med spänning på det Rullman kommer lägga fram första dagen, alltså måndag 27/3.

De andra dagarna för rättegången är 29e och 30e Mars. Extradag är bokad 31/3.
Citera
2023-03-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Men har föräldrarna varit för överbeskyddande?

Med tanke på diagnoser, ålder, umgänge med JJ så är det kanske inte konstigt dom är hårda med regler, tider, kontroll på sin dotter osv.

Hon är ju väldigt sen i sin skolgång också. Många besök hos bup.

Jag tror snarare dom har försökt vara väldigt engagerade och inte överbeskyddade.

Är väl bra att föräldrar lägger sig i. Med tanke på att sådant här händer.

Kan vara bra, särskilt i MHs fall. Men de har någon form av överdrivet kontrollbehov också, jag reagerade på att MH berättar hur de ”övervakar” hennes storebror också med Hitta-appen, utan hans vetskap. Att han hade blivit arg om han hade vetat. Han är väl 20 år gammal? Konstigt beteende tycker jag, att övervaka sin 20 åriga son.
Citera
2023-03-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
M säger ju att hon varit på toa nör JJ var borta så…
Om nåt annat som förklarar att hon inte varit i närheten av mordet hade hänt hade han nog sagt d
Inget i Ms historia går ihop så d är givet att hon ljuger men om det räcker för fällande dom får vi se
Min åsikt är klar iaf
Yes hon va på toan (dock spydde hon inte denna gång)
och hon va överallt i lägenheten när J va borta! Svara på sms och va klarvaken, till skillnad från resten av kvällen! Hon hade ngn teori i efterhand om att Tove då måste legat i Js Walk in closet!
Så då kommer J tbx, de sätter sig vid köksbordet MH tuggar sin burgare samtidigt som hon somnar hela tiden med mat i munnen. Sen låter Johanna henne att gå o lägga sig igen, för att efter en stund senare väcka henne och be om hjälp?! Varför inte bara prata med MH medans hon äter, berätta vad som hänt, planera ut hur de ska göra osv?! Satt de tysta med ett lik i garderoben medans MH käkade sin cheeseburgare?
Så då menar MH att J skulle dragit ut Tove ur garderoben på ett lakan under tiden hon tog sin 20e Nap, för att bara efter en liten stund väcka MH till liv igen?!

Allt har gått relativt snabbt i lgh innan de lämnar med liket i bilen. Finns inte rum för ens 1 Nap som jag ser det. Helt omöjligt. Kan förstå varför Rullman åtalar MH för mord. Men det som är självklart i de flestas ögon ska också ledas i bevis!
Citera
2023-03-21, 17:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschpilot
Jag har resonerat exakt så sedan fupen kom. Men ju mer jag tänker på det... MH ÄR ju i lägenheten, att hon sovit är det ingen som tror på, hon har inte avstyrt, inte öppnat dörren när grannen ringer på ens, hon har inte kunnat ge någon berättelse som är trovärdig alls... Och indicier finns. Måste säga att jag svängt lite och tror möjligen hon kan bli fälld.

Jag tror också att MH kan ha medverkat, oklart hur mycket. Men grejen är ju att det finns inga som helst bevis som styrker MH,s medverkan. Och i svensk domstol dömer man inte på vad man tror, utan på vad som kan bevisas bortom rimligt tvivel. Och dom bevisen lyser starkt, med sin frånvaro.
Citera
2023-03-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
l

La hon sig Under?
Ja hon la sig under för att få in Tove i samma liggande ställning i baksätet.
Citera
2023-03-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men...läste du inte allt jag skrev? J kan ha låst toa om en död T, så när M kom från sängen var T borta. J sa att T gått och M trodde på det.
MH säger ju att hon varit på toan när Johanna va borta!
Citera
2023-03-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
HUF:

27/3 kl 09 - 16:30
Fm: Yrkanden och inställning
Sakframställan och skriftlig bevisning (alla
parter)
Em: Ev fortsatt sakframställan.
Förhör målsägande: M*y T*önnies, A*lbin
W*arrén, P*eter G*ustafsson.

29/3 kl 09 - 16:30
Vid behov fortsatta förhör med målsägandena.
Förhör med tilltalade J*ohanna L*eshem J*ansson
och M*aja H*ellman.

30/3 kl 09 - 16:30
Fm: Vittnesförhör V*iktor R*osenqvist kl 09:00
J*ohan S*jögren kl 09:15
L*ahanj K*ornasan kl 09:30
A*lexandra L*azarevic kl 10:45 ev. via videolänk.
Em: Personalia och slutanförande.

31/3 kl 9 - 15
Vid behov fortsatta slutanföranden.
Tack!
Det kanske har svarats på innan, men måste MH och JJ vara på plats fysiskt under hela rättegången?

Tror ni exet Filip kommer vara på plats fysiskt? Tycker synd om stackaren, han verkade rädd att behöva möta psykopatmördaren JJ. Fyfan vad elak hon var mot honom, skrek och höll på ofta. Till och med MH hade sagt han förtjänade bättre än JJ.
Citera
2023-03-21, 18:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
MH säger ju att hon varit på toan när Johanna va borta!
Suck ja! Att reda ut vilka korn av sanning som kan finnas i tjejernas berättelser är inte lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in