2023-03-21, 17:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
De.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Toves sms före mordet: ”Jag är rädd”

I ett av sina sista sms skriver Tove till en vän att hon är ”jätterädd”
Vännen uppmanar henne att fly – men Tove svara att hon är fast.
”Jag kan inte, de är precis utanför”, skriver hon.

https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd

Är Tove på Nöjet eller hemma hos JJ eller när kan hon ha skrivit så?

När Tove skrev detta SMS så skrev hon ordet "de".

Alltså pluralis. Hon var även rädd för MH - åtminstone då hon var tillsammans med JJ. Om hon var rädd för MH ensam vet jag inte men nog kände hon stort obehag när hon såg henne.
Citera
2023-03-21, 17:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Om jag lägger ihop det med andra pusselbitar så blir min höftade teori om det är att när de satt och prata i lägenheten så gick Tove på toaletten, Johanna låste upp utifrån och knäade Tove medan hon satt och kissade då det samtidigt blir svårt för Tove att försvara sig med brallorna nere..
Jag får en känsla av att Johannas lögner har undertoner av sanningen.

Pusselbitar
- Johanna sa att hon låste toadörren när T var där inne och J skulle till donken ("dölja för Maja som inte såg eller hörde nått/sov")
- Att de vart i lägenheten en timme (om det stämmer) och pratat eller vad som och när man dricker blir man kissnödig, jag går minst 1 gång per timme typ.
- Tove hade öppen gylf (ej bekräftat, tror jag läste det någonstans)

Jag tror Johanna är snabbtänkt, Tror hon bestämde sig att mörda Tove just den dagen i samband med bråket på nöjet och att planen utvecklades från och med då.
Typ som, vart hon ska ta tove, hur hon ska lura dit henne, klura ut vilket tillvägagångsätt och vad som är försvarbart i rätten osv.. Menar skulle hon haft ett läge att attackera tove på väg till lägenheten skulle hon gjort det, hade hon en någorlunda detaljerad plan att ex. få de se ut som våldtäktsmord eller oprovocerad påhoppning.. Den planen sket sig nog med alla vittnen som eventuellt såg dem gå tillsammans åt samma håll, butikskameror osv..

Men tveksamt, grannen beskrev J som upprörd och förvirrad när hon kom ner 3-5 minuter efter toves sista andetag.. Jag tror hon skulle vara mer avslappnad då. Det borde vart tjafsigt innan och knuffen borde stämma.. men konstigt att inga grannar hört tjafs eller skrik...
Det har varit flera diskussioner runt hur J vågat lämna M ensam med en död T.

En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg var att J kan ha låst dörren till toa när hon skulle iväg. Ev. kan hon ha sagt åt M att hon inte fick gå in där och serverat en lögn om varför.

M talade kanske sanning om att hon befunnit sig i sängen under förloppet och inte sett något och när hon steg upp var T borta (mördad,inlåst på toa).

Inte för jag vet om det är så sannolikt, men dock teoretiskt möjligt och inte motbevisat.
Citera
2023-03-21, 17:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Eftersom MH ljuger om hur lite inblandning hon egentligen har när hon hävdar att hon somnar nästan konstant så kan man väl anta att hon var med och mördade TT?
Frågan är om det finns tillräckligt med bevis för det?

Det finns ju inga som helst bevis för AH,s aktiva deltagande vid själva mordet, utan enbart JJ,s påstående. Och vi vet ju att JJ hämnas om hon känner sig sviken, vilket gör att JJ,s påstående inte går att värdera. Än mindre ställas bortom rimligt tvivel.

För mig är Rullmans mordåtal mot MH helt obegripligt.
Citera
2023-03-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Toves sms före mordet: ”Jag är rädd”

I ett av sina sista sms skriver Tove till en vän att hon är ”jätterädd”
Vännen uppmanar henne att fly – men Tove svara att hon är fast.
”Jag kan inte, de är precis utanför”, skriver hon.

https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd

Är Tove på Nöjet eller hemma hos JJ eller när kan hon ha skrivit så?
Detta var inte mordnatten utan ett helt annat tillfälle.
Citera
2023-03-21, 17:31
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg var att J kan ha låst dörren till toa när hon skulle iväg. Ev. kan hon ha sagt åt M att hon inte fick gå in där och serverat en lögn om varför.

M talade kanske sanning om att hon befunnit sig i sängen under förloppet och inte sett något och när hon steg upp var T borta (mördad,inlåst på toa).

Inte för jag vet om det är så sannolikt, men dock teoretiskt möjligt och inte motbevisat.

Klart är väl ändå att både JJ och MH vetat säkert att Tove var död när JJ åkte till Donken. Något som MH svävat på målet om i förhören. JJ skulle aldrig ha vågat lämnat MH ensam med henne annars.
Citera
2023-03-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Det stämmer, får också känslan av att det kan bitvis varit rätt kaotiskt runt henne. Mest pga av depressionen + läkemedel + alkohol = kaos. Sen även hur mycket man ogillar någon säger man inte det i ansiktet på någon som man inte vill konfrontera. Det är absolut inget försvar till att planera att slå ner någon långt efteråt situationen ebbat ut. Ej heller att mörda någon för det. Men jag håller absolut med dig.

"Man behöver inte alltid kasta sanningen i ansiktet på folk. Men NÄR man säger något så måste det vara sant", sa min kloka mamma.

Men TT kunde inte låta bli - och JJ blev förmodligen rasande. Hon är inte typen som skakar av sig förolämpningar. De i bekantskapskretsen, de som redovisat sin inställning direkt till JJ, ligger illa till.
Citera
2023-03-21, 17:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har helt rätt i det.

Tyvärr finns det alltid en risk med adoption. Adoptivföräldrarna får ett barn med arvsanlag de inte känner till. Många amerikanska fall har visat på denna risk. Känner själv till några som jag personligen har upplevt.

Jag känner också till sådana fall, bland annat en ung man från Sydkorea, som smög omkring i simhallar och bibliotek och skolor och fluktade på mycket unga flickor (alla flickor i den åldern var rädda för honom), och till slut förgrep sig på en flicka som var bara 12 eller 13 år. Han hade jättefina föräldrar, och hans syster (ej biologisk syster) som också var adopterad från Sydkorea var helt normal. Hon fick skämmas fruktansvärt för brodern.

Det behöver inte heller handla om genetiska anlag, utan det kan vara sådana faktorer som att barnet utsatts för svält, felnäring, misshandel, försummelse, övergivenhet, flera separationer, ensamhet och otrygghet. Det kan även vara så att mamman har druckit eller knarkat under graviditeten. Myndigheterna i givarlandet förskönar rutinmässigt barnens bakgrund, för annars skulle de inte bli av med dem.
Citera
2023-03-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Klart är väl ändå att både JJ och MH vetat säkert att Tove var död när JJ åkte till Donken. Något som MH svävat på målet om i förhören. JJ skulle aldrig ha vågat lämnat MH ensam med henne annars.

Nej det tror då inte jag heller. Dessutom när Jj skrev hon var på donken svarade MH direkt. Hon vaknar inte till ett mord men till ett sms ?
Citera
2023-03-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

M säger ju att hon varit på toa nör JJ var borta så…
Om nåt annat som förklarar att hon inte varit i närheten av mordet hade hänt hade han nog sagt d
Inget i Ms historia går ihop så d är givet att hon ljuger men om det räcker för fällande dom får vi se
Min åsikt är klar iaf
Citera
2023-03-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns ju inga som helst bevis för AH,s aktiva deltagande vid själva mordet, utan enbart JJ,s påstående. Och vi vet ju att JJ hämnas om hon känner sig sviken, vilket gör att JJ,s påstående inte går att värdera. Än mindre ställas bortom rimligt tvivel.

Ja, jag tror att för att MH ska kunna dömas för mord, så krävs det att det är ställt utom rimligt tvivel att det måste vara 2 gärningsmän för att TT ska kunna ha dött på det sättet. Och det verkar inte som det? Bara att det kan vara så pga skador på armar. Men inte stensäkert.

Att MH ljuger massa är naturligtvis inte till hennes fördel då hennes trovärdighet minskar. Å andra sidan ljuger ju även JJ massor. Och det kan inte räcka med hennes påstående för att få MH fälld. Det måste komma fler tekniska bevis.
Citera
2023-03-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om Rullman är lika skicklig som Depps advokat var kommer MH bli en enkel match för honom i rätten. Det är ju svagare bevisning mot henne så han kommer väl att satsa extra på den utfrågningen. Hon kommer troligen snurra ihop det rejält om hon inte väljer då att säga exakt vad som hände eller hur hon minns det.

Precis. Det är lätt att tala sanning men svårt att komma ihåg lögner. Ännu svårare under extrem press
Citera
2023-03-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Jag har resonerat exakt så sedan fupen kom. Men ju mer jag tänker på det... MH ÄR ju i lägenheten, att hon sovit är det ingen som tror på, hon har inte avstyrt, inte öppnat dörren när grannen ringer på ens, hon har inte kunnat ge någon berättelse som är trovärdig alls... Och indicier finns. Måste säga att jag svängt lite och tror möjligen hon kan bli fälld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in