2023-03-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kvävning/strypning av en redan avdomnad kräver inte två man. Jag får inte in M i storyn. Aktiv kan hon ha varit, men jag kan inte se på vilket sätt och jag har heller inte hittat något graverade bevis för det.

För mig är M fortfarande ett oskrivet blad. Kanske det blir klarare efter att jag tagit mig igenom alla förhör.

Åklagaren verkar tycka att det finns tillräckligt med bevis för att MH hållt fast JJs armar, baserat på skador på den döda kroppen vad jag kan utläsa. Att JJ skulle ha hållt TTs armar med benen medan hon satt på bröstkorgen och ströp henne får nog anses helt uteslutet.
Citera
2023-03-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Ja det var lite så jag resonerar också. Och min grundfrågeställning var om åtalet går all in på att få båda dömda för mord. Vilket JJ sannolikt borde dömas för. Betyder det att MH kan gå helt fri då? Kan hon inte kan dömas för t.ex. medhjälp till mord om inte åtalet tagit upp det från början? Det kan ju bara va en som är mördare?, alla andra runt om som kommer med råd, langar verktyg, håller i händer, fötter, lurar någon till en plats etc etc måste ju då vara medhjälpare? Lite halvrörigt det här, hade varit nice med tydliga definitioner som rätten utgår från.

Det beror på hur de resonerar där om de anser att Jj inte skulle klara av att döda utan MHs hjälp så brukar de resonera att gärningen är i samförstånd. Anses det att Jj skulle klara gärningen själv så blir det medhjälp. Sen inväger ju också om de anser att MH förstått att T skulle dö när hon hjälpte till.
Citera
2023-03-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Är inte nån expert, men med stor sannolikhet är det just "mord" att hålla fast någons armar medan någon stryper en person till döds. Det MH får hoppas på här är nog att bli frikänd från mordanklagelserna på basis av att hon inte kan anses ha medverkat vid själva *mordet*.

"Medhjälp till mord" är väl oftare typ att man anskaffat vapen eller planlägger mordet.

Planlägger räknas numera oftast som anstiftan.
Citera
2023-03-21, 11:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
En till ” aha känsla ” jag fick när jag läste förhören är att JJ berättade att hon ” fällde Tove” Jag har inte sett någon annan beskrivning från henne om det…?
MH har fått berättat för sig från JJ detsamma, att hon fällde Tove…
I förhör med MH säger hon fällde och sen plötsligt ” knäade henne ” ,
Man förstår att de reagerar för de frågade igen , ” knäar” ?
Kanske säger man knäa om man spelar fotboll?
När jag läste knäa så tänkte jag antagligen samma som förhörsledaren ” knäa”?!?!
Ett knä upp i skrevet tror jag de flesta tänker
Men MH förklarar sedan vad hon menar med ”Knäa”, typ fäller bakom Toves knäveck tror jag hon menar även om hon beskriver det annorlunda…
Hur kommer det sig att hon själv använder sig av DET uttrycket när JJ bara sagt ” fällde”?
Det måste ju vara hennes egen beskrivning av ” fälla”, som dessutom de flesta inte använder sig av o även inte JJ….
Om nu JJ är duktig på språk osv i betyg sett plus är ju svensk precis som Maja … om det inte är ” fotbolls termer” så skulle hon väl knappast sagt Knäa”?
Långt inlägg men gärna synpunkter på hur ni tänkt om det eller reaktioner
Knäa kan ha olika innebörd beroende på sammanhang. Jag tänkte direkt på ett slag i knävecken eftersom det är mot en tjej. Om det varit mot en kille däremot, hade jag tänkt som du, ett knä i skrevet.
Citera
2023-03-21, 11:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Åklagaren verkar tycka att det finns tillräckligt med bevis för att MH hållt fast JJs armar, baserat på skador på den döda kroppen vad jag kan utläsa. Att JJ skulle ha hållt TTs armar med benen medan hon satt på bröstkorgen och ströp henne får nog anses helt uteslutet.
Jag kan inte se att det skulle vara uteslutet att J hade sina knän mot Ts armveck. De hamnar nästan där per automatik om man sätter sig på någon och har benen vinklade.
Citera
2023-03-21, 11:12
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
HUF:

27/3 kl 09 - 16:30
Fm: Yrkanden och inställning
Sakframställan och skriftlig bevisning (alla
parter)
Em: Ev fortsatt sakframställan.
Förhör målsägande: M*y T*önnies, A*lbin
W*arrén, P*eter G*ustafsson.

29/3 kl 09 - 16:30
Vid behov fortsatta förhör med målsägandena.
Förhör med tilltalade J*ohanna L*eshem J*ansson
och M*aja H*ellman.

30/3 kl 09 - 16:30
Fm: Vittnesförhör V*iktor R*osenqvist kl 09:00
J*ohan S*jögren kl 09:15
L*ahanj K*ornasan kl 09:30
A*lexandra L*azarevic kl 10:45 ev. via videolänk.
Em: Personalia och slutanförande.

31/3 kl 9 - 15
Vid behov fortsatta slutanföranden.
Citera
2023-03-21, 11:13
Medlem
cidertiders avatar
I badrummet / toaletten alla samtidigt , självklart är detta planerat , att överfallet skulle ske där! Finns inget som heter olycksfall här , det planerades redan på nöjet , om inte tidigare. Precis allt är planerat i förväg , tillvägagångssätt och vem som skulle göra vad. Tove hade inte en chans
Citera
2023-03-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja dessutom har hon förlorat sin enda vän, för Jj kommer sitta vääääldigt länge det är jag säker på. Hon kommer behöva flytta någon annanstans men med tanke på hur uppmärksammat detta fall är kommer folk ändå alltid veta vem hon är. Båda är märkta i hur många år som helst oavsett.
Hon behöver byta identitet och flytta ur landet om hon någonsin vill ha möjlighet att leva ett okej liv. Tror dock inte hon frias, men hon kommer få lägre straff än JJ.
Citera
2023-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Hittar inte mitt eget inlägg om MHs förhör där hon beskriver att JJ ” knäat ” Tove… och jag får vänta flera min på att sidan laddas… jag är alla fall väldigt fundersam och även nyfiken på om det kommer tas upp som en stor fråga… med tanke på att det är MHs egna ord om hur JJ gjorde fast hon fått berättat från JJ att hon ” fällde ” Tove…
Hittar mitt inlägg om det 😂…får ni gärna svara
Tror det kan ha en stor betydelse …
Men vad vet jag…
Jag minns ditt inlägg, skulle svara men glömde bort. Jag tror att MHs beskrivning av hur JJ fäller ned T genom att ”knäa” henne i knävecket bakifrån, tycker jag tyder på att MH såg det med egna ögon. Det finns andra saker hon säger när hon beskriver hur JJ har ”berättat” för henne hon slog ned Tove, men som jag känner är förstahandsinformation som hon själv har sett och beskriver med egna ord.
Citera
2023-03-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan inte se att det skulle vara uteslutet att J hade sina knän mot Ts armveck. De hamnar nästan där per automatik om man sätter sig på någon och har benen vinklade.

Skadorna på TT är INTE i armvecken utan på armbågarna. Att åsamka någon skador på armbågarna genom att sitta på armvecken utan att skada armvecken... Tja, vet inte vad jag ska säga riktigt.

Förutom det är den position flera av er beskriver så oändligt osannolik att den bör uteslutas, om inte TT redan var berövad medvetandet - men varför uppkommer skadorna på armarna då?
Citera
2023-03-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Planlägger räknas numera oftast som anstiftan.

Ok, ingen aning, men min poäng var ju egentligen om vad som anses vara "mord".
Citera
2023-03-21, 11:21
Medlem
Citat:
Skadorna på TT är INTE i armvecken utan på armbågarna. Att åsamka någon skador på armbågarna genom att sitta på armvecken utan att skada armvecken... Tja, vet inte vad jag ska säga riktigt.

Förutom det är den position flera av er beskriver så oändligt osannolik att den bör uteslutas, om inte TT redan var berövad medvetandet - men varför uppkommer skadorna på armarna då?

Hur menar du de var positionerade när M höll i Toves händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in