Den ryska smygmobiliseringen:
Efter att den partiella mobiliseringen på 320 000 man har sugits upp pga förluster bland redan existerande förband är det många som har ställt sig frågan hur Ryssland ska kunna skapa operativa reserver för att antingen kunna genomföra egna offensiver eller kunna förstärka genombrutna frontavanitt vid händelse av en ukrainsk offensiv.
Folk spekulerade redan vid årsskiftet om inte ryssarna borde dra igång en ny partiell mobilisering på åtminstone 500 000 man, vilket skulle ha varit militärt förnuftigt.
Av olika skäl vill inte Putin göra detta. Kanske beroende på att det skulle skapa politiska problem på hemmaplan att gå ut med ytterligare en mobiliseringsukas.
Istället smygmobiliserar man, genom en löpande inkallning av personer i vapenför ålder. Denna mobilisering är spridd över hela federationen, för att inte "märkas" så mycket.
Tittar man på volymerna får man dock intrycket att detta varken är hackat eller malet. Antalet nya soldater är hittills ganska litet. Om detta har att göra med att utbildningsplatser inte räcker till, eftersom den ryska mobiliseringsbasen har vittrat bort genom att utbildningspersonal har skickats till fronten och gått förlorade under tiden fram till augusti förra året - eller om det handlar om något annat - är svårt att svara på.
Hursomhelst de volymer som Ryssland mäktat med isedan årsskiftet är ca 20 000 man per månad. Kanske kan detta börja spela roll någon gång under sensommaren? Vem vet? Lite magert är det ändå, trots allt.
https://armyinform.com.ua/2023/03/21/zavdyaky-pryhovanij-mobilizacziyi-rf-shhomisyaczya-mobilizuye-blyzko-20-tysyach-osib-gur/