2023-03-21, 14:40
  #324517
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det är väl bara att bryta kontraktet? Väst är ju duktiga på att bryta avtal. Minsk 1 och Minsk 2 avtalen angående Ukraina exempelvis. Detta brytande av avtal från västlig sida var ju en av de grundläggande orsakerna till den här konflikten.
Nu blev det så där spännande med lite fylle-svammel baserat i en alternativ verklighet. Berätta för forumet hur ”väst bröt mot Minsk-avtalen” när inget land i väst var del av sagda avtal.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Minsk_agreements
Avtalet skrevs under av Ukraina, Ryssland samt separatistledarna med OSCE som observatörer.

Det land som är expert på att bryta avtal är som bekant dina vänner i Ryssland. De har flagrant brutit mot både Budapest Memorandum från 1994 och Kharkiv-pakten från 1998-2010, avtal där de lovade att respektera Ukrainas befintliga gränser.
Citera
2023-03-21, 14:43
  #324518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det är väl bara att bryta kontraktet? Väst är ju duktiga på att bryta avtal. Minsk 1 och Minsk 2 avtalen angående Ukraina exempelvis. Detta brytande av avtal från västlig sida var ju en av de grundläggande orsakerna till den här konflikten.

Vad var det som definitivt bröt Minsk 1 enligt dig? Inte seperatisternas stora anfall mot flygplatsen?

Minsk 2 var väl mer eller mindre en fars då inget egentligen beslutades. Ukraina kunde gå med på att hålla val i DPR och LPR om dom avmilitariserades så dom kunde hålla val utan påtryckningar och enligt Ukrainsk lag, ryssland ville att val skulle hålla medans dom var under militär kontroll av gränserna, vilket såklart Ukraina inte kunde acceptera då det inte skulle innebära att dom var fria eller kontrollerade (security first, then political regulation)
__________________
Senast redigerad av LortJohan 2023-03-21 kl. 14:58.
Citera
2023-03-21, 14:44
  #324519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fyllot kan naturligtvis klamra sig fast vid förhoppningen att det bara var drönare som trillade ner. Förnekelse är uppenbart habs reflex i alla lägen. Rejäla drönare i så fall som kan ge en sådan explosion och förstöra ett hus:
https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1637926667019591680?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
https://twitter.com/llopismarta95/status/1637927352721080321?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw

Vad gäller storleken på explosionen så tänker jag mig att man transporterar missilerna otankade av säkerhetsskäl. I så fall är det stridspetsen som kan explodera, men det är inte heller givet vid en extern explosion. Detta sagt ser explosionen lite liten ut för att komma från en träff på flera missiler. Nå väl, den som lever får se.

Bör komma ut satellitbilder från staden inom kort. Antagligen kommer vi se ett par förstörda tågvagnar.
Citera
2023-03-21, 14:46
  #324520
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mer om Krim inatt..
Från Ukraina i verkligheten..
från cornucopia.se

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-fortsatta-anfall-mot-sodra-bakhmut-extrema-ryska-forluster-viktig-knutpunkt-pa-krym-bomba d/

Det kommer snart mera!

Det lät precis som en mopedmotordrönare, har Ukraina sådana också?
Citera
2023-03-21, 14:46
  #324521
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Antingen har man demokrati, informationsfrihet, och yttrandefrihet eller inte. Väst kan inte peka finger åt Ryssland i den här konflikten så länge man själva censurerar information och förtrycker oliktänkande med deplattformering med mera. Mjukisfascism är också fascism.
Självklart har du helt fel. Det är inte svart eller vitt.
Yttrandefrihet och demokrati är alltid en gråskala där vi väst är väldigt ljusgråa (vi har lagar om övervakning och hets mot folkgrupp etc) medan Ryssland är nära nattsvart.
Citera
2023-03-21, 14:50
  #324522
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det är väl bara att bryta kontraktet? Väst är ju duktiga på att bryta avtal. Minsk 1 och Minsk 2 avtalen angående Ukraina exempelvis. Detta brytande av avtal från västlig sida var ju en av de grundläggande orsakerna till den här konflikten.
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Har besvarat frågan till en annan användare:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Du är så ynklig. Du påstod att väst brutit mot Minsk-avtalen som de inte var del av! När du sedan konfronteras med denna uppenbara lögn påstår du något annat i stället för att medge att du had fel. Patetiskt.

Den snälla tolkningen är att du inte har koll. Den andra är att du medvetet sprider desinformation. Båda är möjliga, men spelat det egentligen någon roll?
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-03-21 kl. 14:52.
Citera
2023-03-21, 14:53
  #324523
Medlem
Snapcounts avatar
Blir visst en ny variant på jänkarnas Abrams-leverans till Ukraina :

USA vil fremskynde leveranser av Abrams-stridsvogner til Ukraina ved å sende en oppusset eldre modell som kan leveres om 8–10 måneder, ifølge nyhetsbyrået AP.

Den opprinnelig planen var å sende 31 stridsvogner av den nyere Abrams M1A2-modellen, som det kunne ha tatt ett eller to år å bygge og levere til Ukraina. Men kildene sier det nå er besluttet å sende den eldre modellen M1A1, som kan hentes fra hærens lagre. Denne modellen er det også lettere for ukrainske styrker å få opplæring i og å vedlikeholde, mener tjenestemenn AP har snakket med.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/03/21/195911426/ap-usa-satser-pa-a-levere-eldre-abrams-stridsvogner-til-ukraina-om-8-10-maneder
Citera
2023-03-21, 14:53
  #324524
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Denna whataboutism ni brukar anklaga oss meningsmotståndare för....

Ser inte att det är något "whataboutism". Ryssland är direkt och aggressivt krigförande avseende det tråden handlar om. Det är inte väst så varför drar du upp det? Däremot visar ditt och mitt exempel klart mitt påstående om grader i helvetet. I Sverige nekas du boka konferenslokal, i Ryssland skickas du till fängelse i Sibirien i 10 år om du ens försöker boka.
Citera
2023-03-21, 14:54
  #324525
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det lät precis som en mopedmotordrönare, har Ukraina sådana också?
En iransk Shaheed-drönare plockades ned oskadd av ukrainarna som programerade om den, skrev lite hälsningar på vingarna och skickade bort den mot järnvägsstationen i Dzhankoj.
Citera
2023-03-21, 14:57
  #324526
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är så ynklig. Du påstod att väst brutit mot Minsk-avtalen som de inte var del av! När du sedan konfronteras med denna uppenbara lögn påstår du något annat i stället för att medge att du had fel. Patetiskt.

Den snälla tolkningen är att du inte har koll. Den andra är att du medvetet sprider desinformation. Båda är möjliga, men spelat det egentligen någon roll?

Är du läskunnig? Jag har aldrig skrivit att väst tillhör signatorerna, jag skriver att USA/NATO drivit på geopolitiskt för att bryta avtalen.
Citera
2023-03-21, 14:58
  #324527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
När jag läser inlägg som detta så förstår jag hur förlorad västvärlden är. Ryssland kommer att vinna stort i Ukraina och den sjuka världsordning du representerar kommer att tillhöra det förflutna. Jag hyllar Putin, Xi med flera för att man tar sig an det väst som alltmer perverterats, och som med diverse påtryckningar försöker pracka på omvärlden er kulturmarxistiska dynga.

Hahahaha. om bara känslor var värda något.

nu är det ju inte det, och dina hyllningar har ju hitintils inte haft någon effekt, det kommer naturligtvis fortsätta vara så.
Citera
2023-03-21, 14:59
  #324528
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ägnar man sig åt censur och att tysta oliktänkande som väst gör så är man redan på den svarta sidan utifrån sin egen dubbla måttstock. Jag pratar just nu om information kopplat till Ukrainakrisen, men det finns gott om andra exempel. Dessa exempel kan man läsa om i andra trådar, så vi lämnar den biten därhän.
För att demonstrera hur du menar, kan du inte länka till lite pro-ukraina-artiklar då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in