2023-03-21, 13:56
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Måste vara för han bedömt att allt annat är irrelevant för själva mordet. Vad har de gjort den kvällen, natten, dagen efter, hur bragdes Tove om livet, är det viktiga för honom. Annars skulle säkert Johanna snöa in på nån upplevd konflikt och älta det och försöka få sympati
Fast det känns konstigt om de inte använde karaktärsvittnen, de speglar ju verkligen JJs sjuka personlighet. Och det är ju till de hon uttalat att hon ska döda Tove
Citera
2023-03-21, 13:56
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Men inte tillräckligt paralyserad , eftersom hon var som vanligt enligt grannen och även pratade med några kompisar i en annan bil. Beräknande, iskall, kalkylering. Så upplever jag hennes förhör. Hon drog till med erkännandet när hon förstod att hon var körd. Hon ljuger ju om precis allt..om man ska tro alla vänner...

Ja. Hon är en lustmördare och psykopat. Enl. MH var hon också på topphumör, glad och euforisk i bilen när de åkte från skogen.
Citera
2023-03-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att T tappade medvetandet när huvudet slog I golvet, om inte första så andra gången, för förmodligen var det de dunsarna grannen hörde. Sedan borde det inte vara några problem för J att placera benen på Ts armar. Jag ser det fullt möjligt att J utfört allt själv.

Ms utsagor förmodar jag är en mischmash av egenhändigt påkomna lögner, vad J tutat i henne och vad hon upplevt. Jag tror inte hon har koll på vad som är vad utan är allmänt förvirrad.

När grannen ringde på 1-2 minuter efter dunsarna så hörde han ett tiotal sparkliknande ljud i väggen. Rimligen är det T som har sina ben fria och sparkar frenetiskt. Hon är vid medvetande och kämpar för sitt liv, men det enda som hon kan röra på är sina ben. Någon håller alltså fast/trycker ner armarna medans hon blir strypt. Kan en person klara detta? Tveksamt tycker jag.

Noterbart är dom olika skadorna T har på sina armbågar. Den högra sidan var armbågsknölen (spetsen på armbågen) skadad. Medans den västra sidan hade skada på armbågsutskottet (ovansidan på armbågen)
Citera
2023-03-21, 13:57
Medlem
Toves sms före mordet: ”Jag är rädd”

I ett av sina sista sms skriver Tove till en vän att hon är ”jätterädd”
Vännen uppmanar henne att fly – men Tove svara att hon är fast.
”Jag kan inte, de är precis utanför”, skriver hon.

https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd

Är Tove på Nöjet eller hemma hos JJ eller när kan hon ha skrivit så?
Citera
2023-03-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Precis. Jag tror inte någonstans att MH aktivt ville vara med på detta men hon vågar ju inte säga emot, hon ser ju upp till JJ så hennes ord och handlingar blir som MHs lag. Tror MH egentligen är otroligt genuin som person men JJ förstörde henne och denna MH som visat sig i detta fallet är den person JJ byggt upp henne som.
Håller med er två. Vi får också minnas att narcissister och dylikt personlighetsstört avskräde tenderar att dra till sig en viss sorts människor. Oddsen är att MH är väldigt lättpåverkad som person, med svag självkänsla. Jag har sett denna dynamik många gånger med egna ögon, till och med hos mig själv i relation med just en narcissistkvinna. Det var först när jag fick självkänsla och styrka som jag insåg, bröt, och vände om.
Citera
2023-03-21, 14:08
Medlem
Citat:
Enligt rättsläkarna hade armbågarna blivit tryckta mot hårt underlag, så nej, det blir inte samma skador vid fall.

JJ kommer väl att visa för rätten hur MH höll. Om hon tryckte ned armarna mot golvet verkar det bara möjligt med ena sidan. Om inte MHs och JJs pannor typ möttes för MH måste ju sträckt sig över TTs huvud i så fall.
Citera
2023-03-21, 14:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När grannen ringde på 1-2 minuter efter dunsarna så hörde han ett tiotal sparkliknande ljud i väggen. Rimligen är det T som har sina ben fria och sparkar frenetiskt. Hon är vid medvetande och kämpar för sitt liv, men det enda som hon kan röra på är sina ben. Någon håller alltså fast/trycker ner armarna medans hon blir strypt. Kan en person klara detta? Tveksamt tycker jag.

Noterbart är dom olika skadorna T har på sina armbågar. Den högra sidan var armbågsknölen (spetsen på armbågen) skadad. Medans den västra sidan hade skada på armbågsutskottet (ovansidan på armbågen)
OM T är vid medvetande och viljestyrt sparkar frenetiskt finns det ingen möjlighet att J skulle kunna göra allt själv.

Jag tänker att de sista sparkarna är dödskramper, spasmer.
Citera
2023-03-21, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Toves sms före mordet: ”Jag är rädd”

I ett av sina sista sms skriver Tove till en vän att hon är ”jätterädd”
Vännen uppmanar henne att fly – men Tove svara att hon är fast.
”Jag kan inte, de är precis utanför”, skriver hon.

https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd

Är Tove på Nöjet eller hemma hos JJ eller när kan hon ha skrivit så?

Förstår inte varför TV4 inte ändrat denna missvisande artikel. Vad jag förstod av FUP utspelade sig denna konversation lång tid före mordkvällen.
Citera
2023-03-21, 14:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
JJ kommer väl att visa för rätten hur MH höll. Om hon tryckte ned armarna mot golvet verkar det bara möjligt med ena sidan. Om inte MHs och JJs pannor typ möttes för MH måste ju sträckt sig över TTs huvud i så fall.
Nej, jag fattar inte hur det rent praktiskt kan gå ihop sig.
Citera
2023-03-21, 14:13
Medlem
ellaaas avatar
En fråga: skrev Tove det där sms:et om att hon var inlåst på toan och rädd eftersom ”de” var utanför samma kväll som hon hon mördades?
Citera
2023-03-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Det rimligaste är då att MH tryckte ned ena sidan och då kan det stämma det med vad JJ uppgav att hon satt. Och så tryckte JJ själv den andra armen med benet.
Citera
2023-03-21, 14:19
Medlem
Citat:
OM T är vid medvetande och viljestyrt sparkar frenetiskt finns det ingen möjlighet att J skulle kunna göra allt själv.

Jag tänker att de sista sparkarna är dödskramper, spasmer.

Det är ju heller inte omöjligt. Förhoppningsvis kan rättsläkaren ge svar på dessa frågor.

Vittnesmål ska man alltid ta med en nya salt. Men just detta vittne sätter jag ganska hög tilltro till då han verkar ha ett öga för detaljer och lämnade sina uppgifter ganska tätt inpå iakttagelsen.

Han nämnder 5-10 sparkliknande ljud i väggen. Jag är ingen expert men jag tänker att spasmer och kramper inte är så kraftiga att dom kan liknas med sparkljud. Ljuden hörs efter att han ringt på. Det kan vara en tillfällighet, men kan också vara ett rop på hjälp från T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in