Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-23, 20:57
Medlem
Jag funderade på den där hasckkakan i frysen, var det verkligen haschkaka eller en kladdkaka som blev nödlögnen? 😂
Citera
2023-03-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atoxy
Har JJ eller MH gråtit eller fått ångest/panikattack någon gång under hela denna process?? Vet man det, eller det kanske inte skrivs ut? Ibland vet jag bara att det står typ *snyftar* när man läst andra FUPs.

Läste någonstans att JJ fått 1 sömntablett under tiden i häkte så nog sover hon bra i alla fall..
Citera
2023-03-23, 21:01
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
I MHs förhör noterar de *lång tystnad* före och efter frågor som berör Tove eller MH och JJs relation.
Vilket jag upplever som ångest iaf och eller att FHL noterar något som sticker ut.. men kan också vara att hon ”tänker”. Står inget om blicken eller kroppsspråk i sig vad jag vet

Garanterat att dom tänker sig för innan dom svarar och sen funderar om dom formulerade sig ”rätt” efteråt.
Citera
2023-03-23, 21:01
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
JJ verkar vara en liten tjockis också 80 kg om jag fattade rätt. Paddvarning på det. Undra på att TT inte fick luft.
Tjockis på 80kg? Har du missat att hon är 180cm lång?
Citera
2023-03-23, 21:02
Jag har en teori om varför Tove följde med dom. Hon letade ju efter nån tjej och verkade jätteorolig. Jag tror att J och M lurade henne att dom typ kidnappat henne eller på nåt sätt skulle skada henne eller att hon var hemma hos J och väntade på nåt sätt.
Citera
2023-03-23, 21:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Hinner inte med att läsa allt, snappat upp rättegången men kommer också domen för dom båda i samband med den?

Normalt 2 veckor efter avslutad rättegång
Citera
2023-03-23, 21:06
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag har en teori om varför Tove följde med dom. Hon letade ju efter nån tjej och verkade jätteorolig. Jag tror att J och M lurade henne att dom typ kidnappat henne eller på nåt sätt skulle skada henne eller att hon var hemma hos J och väntade på nåt sätt.
Nej, Tove hade sms-kontakt med tjejen. Hon brukade jobba på Nöjet, men hon var bara 17 år, så hon fick inte jobba efter kl.22.
Citera
2023-03-23, 21:07
Medlem
Efter att ha strypt Tove ville nog JJ vilseleda genom att ta ut Toves telefon ut ur huset. Hon ville få det att se ut som att Tove hade lämnat huset. Sen var tanken att göra sig av med kroppen. Där tog den planen en annan vändning då grannen träffar på henne i trappen. Eftersom planen tog en annan vändning som tur var kunde man då lokalisera denna resa till McDonalds. Jag tror att stressen tog över och att JJ därefter gjorde misstag efter misstag. Som tur var. Annars kunde dom bortförklara ganska mycket och till och med vara ute nu. Förhörsledarna gjorde ett toppen jobb med både erkännande och grymma lokaliseringar genom telefonerna.
Citera
2023-03-23, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, Maja blundade hårt.
Jag vet inte om Maja var kär i Johanna, men hon såg upp till henne. Och kände sig äntligen sedd, får vara med tuffa Johanna, vara inkluderad för första gången i sitt liv.

Men den som tog henne under sina armar, hade enbart sig själv och sina egna mörka, mörka behov att tillfredsställa. Maja var bara hennes redskap för det hon vill göra.

Många vänner berättar hur de en efter en tar avstånd från Johanna. Det var omöjligt att ha en fungerande vänskap med henne. De såg, de tolerade inte.

Några fanns kvar. En som var med på Nöjet på den omtalade kvällen berättar själv att hon ogillar bråk, går undan, går hem. De som inte sätter sig emot...

Jag misstänker att Maja ville sååå gärna, hon gjorde som en del som är kära gör; blundar för det som de egentligen ser. Så sårbar...rädd för att Johanna skulle lämna henne om hon inte var så som Johanna ville.

Maja har inte samma förmåga som många andra jämnåriga har, att bedöma, vara stark, ta ställning, lämna. Men hon kände egentligen att det var fel,innerst inne. Det tycker jag att man kan läsa mellan raderna. Hon kunde dock inte förstå, tror jag det riktiga allvaret i det riktigt mörka hos Johanna.

Men någonstans på väge har hon ändå gjort ett val, även om man kanske inte kan kalla det ett val med allt vad det innebär.

Jag utesluter dock inte att hon gör det, inte heller att hon deltagit i alla led. Eller så är hon enbart helt oskyldig till mordet, tvngad till att hjälpa till med kroppen.

Oavsett; utan den mycket farliga Johanna, hade Maja aldrig hamnat där hon är nu. Varken förr eller senare.

Tror inte ett ögonblick på detta. Detta är en väldigt typisk attityd runt psykopater som möjliggör deras beteende. Bara för att Maja har lägre IQ än snittet är hon inte ”extra snäll”, hon har hängt med J för att hon trivs med hennes ondska. J för att hon trivs med Ms lojalitet och accepterande av henne för den hon är. Maja hade garanterat kunnat hamna här, hon hade hängt med närmaste mobbare var hon än kom.
Citera
2023-03-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan1979
Efter att ha strypt Tove ville nog JJ vilseleda genom att ta ut Toves telefon ut ur huset. Hon ville få det att se ut som att Tove hade lämnat huset. Sen var tanken att göra sig av med kroppen. Där tog den planen en annan vändning då grannen träffar på henne i trappen. Eftersom planen tog en annan vändning som tur var kunde man då lokalisera denna resa till McDonalds. Jag tror att stressen tog över och att JJ därefter gjorde misstag efter misstag. Som tur var. Annars kunde dom bortförklara ganska mycket och till och med vara ute nu. Förhörsledarna gjorde ett toppen jobb med både erkännande och grymma lokaliseringar genom telefonerna.

Ganska mycket tack vare att denna granne kommer ut och möter henne.
Citera
2023-03-23, 21:09
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Garanterat att dom tänker sig för innan dom svarar och sen funderar om dom formulerade sig ”rätt” efteråt.

Jag önskar de var så. Tycker FHL gör ett dåligt arbete i just den punkten, de lyckas inte gå djupare på MHs svar utan de faller för lätt in i något hon dribblar bort..

ex med lång tystnad

Jag tror mer de fetade är hennes sätt att få tid att tänka. Hon spelar apa i frågor som vilken idiot som helst skulle förstå..
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-23 kl. 21:13.
Citera
2023-03-23, 21:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fetade: Ursäkta men jag måste påpeka att du har gravt fel här och det blir väldigt olyckligt om dessa gamla myter från 90-talet blir en trådsanning.

Jag har över 20 års erfarenhet av personer med autism. Allt från autism grad 3 + intellektuell funktionsnedsättning till autism 1 (jämförbart med vad som förr kallades Aspergers syndrom) med hög intelligens (och normal intelligens) och allt däremellan.

Personer med autism och låg begåvning kan absolut blåljuga.
Exempelvis i syfte att neka att de tagit en extra bulle eller vad som helst.
Många med austism 1 har en blomstrande fantasi och är konstnärliga. En annan gammal myt är att alla med autism har empatistörningar, vilket också är fel.

Jag tog mig tid att svara för det så olyckligt om utdaterade och felaktiga uppfattningar om autism gör att folk tror att M kunde inte det ena eller det andra pga autistiska drag.
Du har klart bredare kunskap och erfarenhet än jag, då min begränsas till Aspergers syndrom.

Jag kan inte se att du direkt motsäger mina påståenden mer än på fantasipunkten. Visst finns det personer som kan berätta och skriva fantasifulla berättelser, men det hör inte till vanligheten. Den konstnärliga delen har jag inte nämnt.

Angående lögnerna skrev jag även att de kan förneka och undanhålla sanningen om det gagnar dem, men det är inte detsamma som att hitta på en osann historia.

Med "empatistörning", avser jag i detta fallet, väldigt generellt kortfattat, att de kan förefalla oberörda och inte utåt agera som förväntat. Men du har kanske annan erfarenhet?

Jag har endast försökt förklara i generella termer och framhållit att jag inte känner M och därför inte kan uttala mig om henne specifikt. Dock reagerar jag emot nedvärderingen av henne för att hon inte beter sig och reagerar som många anser hon borde göra, skyldig eller oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in