Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Fetade: Ursäkta men jag måste påpeka att du har gravt fel här och det blir väldigt olyckligt om dessa gamla myter från 90-talet blir en trådsanning.
Jag har över 20 års erfarenhet av personer med autism. Allt från autism grad 3 + intellektuell funktionsnedsättning till autism 1 (jämförbart med vad som förr kallades Aspergers syndrom) med hög intelligens (och normal intelligens) och allt däremellan.
Personer med autism och låg begåvning kan absolut blåljuga.
Exempelvis i syfte att neka att de tagit en extra bulle eller vad som helst.
Många med austism 1 har en blomstrande fantasi och är konstnärliga. En annan gammal myt är att alla med autism har empatistörningar, vilket också är fel.
Jag tog mig tid att svara för det så olyckligt om utdaterade och felaktiga uppfattningar om autism gör att folk tror att M kunde inte det ena eller det andra pga autistiska drag.
Du har klart bredare kunskap och erfarenhet än jag, då min begränsas till Aspergers syndrom.
Jag kan inte se att du direkt motsäger mina påståenden mer än på fantasipunkten. Visst finns det personer som kan berätta och skriva fantasifulla berättelser, men det hör inte till vanligheten. Den konstnärliga delen har jag inte nämnt.
Angående lögnerna skrev jag även att de kan förneka och undanhålla sanningen om det gagnar dem, men det är inte detsamma som att hitta på en osann historia.
Med "empatistörning", avser jag i detta fallet, väldigt generellt kortfattat, att de kan förefalla oberörda och inte utåt agera som förväntat. Men du har kanske annan erfarenhet?
Jag har endast försökt förklara i generella termer och framhållit att jag inte känner M och därför inte kan uttala mig om henne specifikt. Dock reagerar jag emot nedvärderingen av henne för att hon inte beter sig och reagerar som många anser hon borde göra, skyldig eller oskyldig.