2023-03-22, 19:00
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Men det är ju inte riktigt nödvändigt att stoppa TT från att sparka så länge JJ kan fortsätta strypa. Inte så att TT kan sparka på JJ om JJ sitter på bröstet ändå. Däremot är det helt nödvändigt att TT stoppa TT från att använda händerna för att strypa/skada JJ. Så jag tror MH höll armarna och JJ halsen.

TT borde väl kunna knäa JJ i ryggen om hon sitter på bröstkorgen? Någon skada borde hon kunna orsaka med knäna, kan jag tycka, om hon nu var vid medvetande och JJ satt ända upp på bröstet.
Citera
2023-03-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är bara det som anförs under förhandlingen som är gällande, omedelbarhetsprincipen.
Någon länkade till förklaring någon sida bak.

Edit:
https://www.flashback.org/leave.php?...rhetsprincipen

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
FUP finns inte tillgänglig för nämndemännen. De ska dömas på det som kommer fram i rättssalen. Däremot så kan åklagaren läsa ur/upp FUP och vittnesförhör under förhandlingen

Svar till båda:
känner till omedelbarhetsprincipen. Men tänker att det kan uppstå situationer under förhandlingen där något i enlighet med omedelbarhetsprincipen tas upp av endera part som återfinns i fup.
Tex någon teknisk fråga rörande det rättsmedicinska.
Att det aktuella avsnittet i fup alltså åberopas.
Ges inte då rätten någon möjlighet att läsa innantill avseende det anförda fupavsnittet? Så att de ges möjlighet att direkt ta del av själva källan och ev ställa frågor om något är oklart?

Kan detta stå i strid med omedelbarhetsprincipen?

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, så brukar det vara.

Ja, så trodde jag iaf.
Citera
2023-03-22, 19:04
Medlem
notknapparens avatar
A 153/237 ff

Nu citerar jag ett lååångt stycke från Majas förhör i december. Jag kan inte låta bli att tro på vad hon säger här. Och då måste jag läsa J*ulias förhör. Sedan.

Herregud. Jag blir mörkrädd.

"Eh, och nej men det hon sa ju på söndagen där också
liksom att om jag skulle säga någonting vad som har hänt så kommer det sluta illa för oss
båda och, eh, ja men var väldigt tydlig med det. Eh, och när Johanna har ja men varit väldigt
upprörd på ja t ex Tove och M*y då så ja men, ja, eh, hon har ju sagt liksom att , ja inte till
dem, men till mig då liksom att så fort jag får chansen dem kommer få igen för detta och hon
har liksom aldrig släppt dom tankarna för att alltså ja men alltså man kan ju bli arg på folk
och liksom i stundens hetta liksom vara eld och lågor men, eh, hon har liksom aldrig släppt
just dom tankarna, eh, och ja och hon har ju berättat om sina planer för mig och så där. Ja.
F: Okej. Hon har berättat om sina planer för dig?
M: Ja.
F: Berätta!
M: Ja men t ex det när hon, ja, eh, skulle försöka bränna inne Toves familj och så där. Eh, och
alltså i dom situationerna har jag liksom men jag har bara försökt ja men lugna henne och
lugna liksom situationen och ja men lyssna typ så här med ett halvt öra och ja men antingen
försöka prata om någonting annat och så där.
F: Den här informationen som du då har fått t ex det här med när hon skulle bränna inne Tove
och hennes familj. Eh, att hon har lämnat sådan information till dig. Hur liksom, hur har hon
kunnat veta att du skulle behålla det för dig själv?
M: Ja, alltså jag antar att hon har litat på mig så pass mycket och att jag, eh, inte skulle våga
säga någonting om det för att, ja men hon har ju sagt att jag också kommer råka illa ut i så
fall.
F: Och på vilket sätt skulle du råka illa ut i så fall?
M: Ja, jag tänker väl mer, eh, alltså det, alltså det jag har tänkt först och främst är väl mer
alltså att jag också kommer, att jag kommer bli straffad för det rent, ja men sitta i fängelse
och så vidare. Eh, men sen så, alltså tanken har ju slagit mig också att ja men att hon kommer,
eh, döda mig och min familj på något sätt. Ja.
F: Okej. När hade du en sådan tanke menar du?
M: Alltså den har väl varit under alltså större delen av våran ja vänskapsrelation så
underliggande men sen så har det har förstärkts liksom ibland men jag har liksom försökt
sopa det under mattan och så.
F: För det är ju ganska starka ord det att känna att man tänker att hon skulle kunna döda dig
och din familj. Och det man funderar är ju vad som väckte sådana tankar i dig?
M: Ja men sättet hon har, eh, ja men att hon har försökt bränna inne sitt ex, bränna inne Tove
och hennes familj. Eh, ja hon har ju, hon har ju velat, ja hon har velat mörda J*ulia också. Eh,
och hon alltså hon men det var, jag minns inte riktigt när det var med henne, eh, det var i alla
fall, eh, vi planerade att vi skulle sova över i gäststugan hemma hos Johannas pappa och så
där och då hade hon planerat att hon skulle på natten åka ut och ja bränna ner, eh, ja bränna
inne J*ulia och hennes familj ja där de bor då på landet
"
Citera
2023-03-22, 19:06
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Får inte JJ livstid så ligger MH risigt till när JJ kommer ut!!! Hon verkar komplett galen så jag förstår inte hur JJ klarade P7an!!! Jag tycker att båda ska fällas som mördare!! Rullman verkar det vara ryggrad i!! Vi får hoppas på LÅNGa straff!!!
Om inte JJ får livstid så är det nog rätt många som ligger risigt till. Typ alla som vittnat till hennes nackdel.
Citera
2023-03-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Om inte JJ får livstid så är det nog rätt många som ligger risigt till. Typ alla som vittnat till hennes nackdel.

Fy Fasiken ja du tog det ett steg längre Jag är glad att jag inte är inblandad på något vis!! Galna damer finns det gott om som det är😎
Citera
2023-03-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hennes pappa säger att hon inte hade några vänner sa först tyckte de var positivt med J för då började MH komma ut på saker. Hon levde upp. Under högstadiet fungerade det inte i skolan och MH blev sk hemmasittare under ett år. Oklart om hon var mobbad eller bara kände
sig ensam.
Johanna har varit både bra och dålig för Maja och det är väl just detta som har blivit en konflikt i Maja. Först nu när ett mord faktiskt har blivit slutfört så inser Maja på riktigt vem Johanna är. Maja borde ha dragit sig undan när Johanna brände dörrar och pratade om att döda folk men hon har istället valt att sopa under mattan och blunda för skiten. Även andra har tydligen valt att blunda som har hört Johanna prata om att döda. Det är nog vår första reaktion att vi inte riktigt vill tro hur illa det är eller hur allvarligt någonting är. Samma sak händer hela tiden kring självmord där den självmordsbenägna visar att den behöver hjälp genom halvdana självmordsförsök. Vända bort blicken, sopa under mattan, ignorera, det är vad folk gör dagligen tyvärr. Då kan det sluta illa.
Citera
2023-03-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att hon inte ens kan sörja
Hon är Känslomässigt störd

Ja helt och hållet
Citera
2023-03-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad säger du om att JJ skyller sökningarna och hatdikterna på hennes dator på MH?
Anledningen till att TTs mobil är spårad till donken beror pa att grannen mördat TT.

"on and on and on"

Vem har mytomanrekordet?

Du har inte läst något ur FUP eller?

Klart jag har läst Fup. Men vi diskutera inte j nu. Snackade om m att ni försöker få henne se ut som en slav. Visst hon är en sandneger och dem e kända för vara slavar. Men m har varit delaktig den saken e så mycket klar.
Citera
2023-03-22, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 153/237 ff

Nu citerar jag ett lååångt stycke från Majas förhör i december. Jag kan inte låta bli att tro på vad hon säger här. Och då måste jag läsa J*ulias förhör. Sedan.

Herregud. Jag blir mörkrädd.

"Eh, och nej men det hon sa ju på söndagen där också
liksom att om jag skulle säga någonting vad som har hänt så kommer det sluta illa för oss
båda och, eh, ja men var väldigt tydlig med det. Eh, och när Johanna har ja men varit väldigt
upprörd på ja t ex Tove och M*y då så ja men, ja, eh, hon har ju sagt liksom att , ja inte till
dem, men till mig då liksom att så fort jag får chansen dem kommer få igen för detta och hon
har liksom aldrig släppt dom tankarna för att alltså ja men alltså man kan ju bli arg på folk
och liksom i stundens hetta liksom vara eld och lågor men, eh, hon har liksom aldrig släppt
just dom tankarna, eh, och ja och hon har ju berättat om sina planer för mig och så där. Ja.
F: Okej. Hon har berättat om sina planer för dig?
M: Ja.
F: Berätta!
M: Ja men t ex det när hon, ja, eh, skulle försöka bränna inne Toves familj och så där. Eh, och
alltså i dom situationerna har jag liksom men jag har bara försökt ja men lugna henne och
lugna liksom situationen och ja men lyssna typ så här med ett halvt öra och ja men antingen
försöka prata om någonting annat och så där.
F: Den här informationen som du då har fått t ex det här med när hon skulle bränna inne Tove
och hennes familj. Eh, att hon har lämnat sådan information till dig. Hur liksom, hur har hon
kunnat veta att du skulle behålla det för dig själv?
M: Ja, alltså jag antar att hon har litat på mig så pass mycket och att jag, eh, inte skulle våga
säga någonting om det för att, ja men hon har ju sagt att jag också kommer råka illa ut i så
fall.
F: Och på vilket sätt skulle du råka illa ut i så fall?
M: Ja, jag tänker väl mer, eh, alltså det, alltså det jag har tänkt först och främst är väl mer
alltså att jag också kommer, att jag kommer bli straffad för det rent, ja men sitta i fängelse
och så vidare. Eh, men sen så, alltså tanken har ju slagit mig också att ja men att hon kommer,
eh, döda mig och min familj på något sätt. Ja.
F: Okej. När hade du en sådan tanke menar du?
M: Alltså den har väl varit under alltså större delen av våran ja vänskapsrelation så
underliggande men sen så har det har förstärkts liksom ibland men jag har liksom försökt
sopa det under mattan och så.
F: För det är ju ganska starka ord det att känna att man tänker att hon skulle kunna döda dig
och din familj. Och det man funderar är ju vad som väckte sådana tankar i dig?
M: Ja men sättet hon har, eh, ja men att hon har försökt bränna inne sitt ex, bränna inne Tove
och hennes familj. Eh, ja hon har ju, hon har ju velat, ja hon har velat mörda J*ulia också. Eh,
och hon alltså hon men det var, jag minns inte riktigt när det var med henne, eh, det var i alla
fall, eh, vi planerade att vi skulle sova över i gäststugan hemma hos Johannas pappa och så
där och då hade hon planerat att hon skulle på natten åka ut och ja bränna ner, eh, ja bränna
inne J*ulia och hennes familj ja där de bor då på landet
"

Nu svara jag mig själv för att få med vilken konflkt som JJ hade med J*ulia.

Det verkar ju ungefär som med Tove, det finns ingen verklig anledning. Johanna beter sig illa mot J*ulia i en situation där hon mår dåligt och därefter blir det en konflikt som Johanna inte kan släppa.
Händelsen från april- 21 finns kvar där länge:

Dessutom verkar ju Johanna ljuga om Julia i förhör/Nöjet, liksom Joahnna ljger om en annan kille (minns inte namnet på rak arm). Hon fabricerar vittnen till bråket.

A153/653:

"Tidigt i april 2021 så mådde
Julia psykiskt dåligt och tog en överdos av Alvedon och låg inlagd på sjukhus några dagar.
När Julia kom hem så frågade Johanna henne om det var droger som hon överdoserat. Julia
undrade vad det hade för betydelse. Julia kände att det som betydde något var väl att hon inte
mådde så bra. Johanna blev arg på Julia och bad Julia att dra åt helvete och blockade Julia
från alla sociala medier. Efter detta har de inte haft någon kontakt. Johanna har försökt när de
träffats på Nöjet men Julia har bara avfärdat Johanna.
"
//

Ungefär i september- 22 ska det här hänt, enligt förhöret:

"J*ulia berättar vidare att hon inte haft någon kontakt med Johanna sedan april 2021 men för ca
två månader då pratade J*ulia och Johanna med varandra.
"
//
"J*ulia tror att det är Johanna som började skrika tråkiga
saker till henne. På frågan vad för tråkiga saker så berättar J*ulia att det som fastnade var att de
skriker att de ska på efterfest men de med fula efternamn får inte följa med. De fortsätter
vägen uppåt och Johanna och Maja fortsätter att skrika efter J*ulia. J*ulia vänder sig om och
undrar var de håller på med. Johanna och Maja tuffar till sig och säger till J*ulia "kom ner då".
J*ulia gick ner till dem. J*ulia frågade "vad håller ni på med?" Johanna och Maja vänder direkt
och ber om ursäkt. J*ulia och Johanna pratade med varandra och Johanna sa att hon ångrade
att hon bett J*ulia dra åt helvete. J*ulia gick sedan till sin pojkvän.
"

Ångrade sig, ber om ursäkt? Låter lite som de gjorde när de lurade hem Tove...

Otroligt långsint. Hatisk, fast det är Johanna som borde visa omtanke om J*lia när hon mår dåligt.
Citera
2023-03-22, 19:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Men det är ju inte riktigt nödvändigt att stoppa TT från att sparka så länge JJ kan fortsätta strypa. Inte så att TT kan sparka på JJ om JJ sitter på bröstet ändå. Däremot är det helt nödvändigt att TT stoppa TT från att använda händerna för att strypa/skada JJ. Så jag tror MH höll armarna och JJ halsen.

Det är ju mest spekulationer det här med hennes psykologi. Det är klart att det är möjligt att hon njöt av det på det sättet du beskriver, det får vi nog aldrig reda på, helt enkelt. Dock: att hon skulle ha dragit in kroppen i garderoben är högst osannolikt, och scenariot blir ännu mer osannolikt om MH dessutom skulle känna till detta och sedan teg om det i förhören. Hade det varit så att JJ verkligen hade velat ha "egentid" med liket och MH känt till detta så vore det naturligtvis enormt fördelaktigt för MH att berätta om detta.

Nja, jag tänkte mer på ljud, att TT sparkar i väggen där i badrummet, vilket grannen vittnar om. När grannen går upp och ringer på JJs dörr (precis efter dunsarna), så hör ju grannen det som han beskriver; några sparkar i badrumsväggen......

Jag tror, att hade MH varit med i badrummet, så hade TT inte kunnat att sparka, för MH skulle ha hållit fast TTs ben/fötter......TTs armar och händer sitter redan JJ på med knäna, vilket tryckskadorna visar på, tycker jag. Jag tvivlar på att man får sådana blåmärken på armbågarna bara genom att bli nedhållen i golvet att någon annans händer.

MH säger själv i förhör att JJ har en walk-in-garderob och ett förråd, förrådet precis utanför ytterdörren, och att MH tror att JJ har TTs kropp där ett tag för att MH inte kan se kroppen.

Men jaa, det är mina spekulationer, fast utifrån uppgifter i fuppen.......

Citat:
Ja, de pratar rätt mkt med MH som om hon vore ett barn. Gång på gång säger det att "Det är svårt detta..." för att uppmuntra henne att tänka efter.

De säger de varje gång MH ska uppge/uppskatta klockan/tid, datum. MH har ju tydligen dokumenterad funktionsnedsättning med just ex. klockslag .

Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
TT borde väl kunna knäa JJ i ryggen om hon sitter på bröstkorgen? Någon skada borde hon kunna orsaka med knäna, kan jag tycka, om hon nu var vid medvetande och JJ satt ända upp på bröstet.

Ja, det också, men även att sparka i väggen/golvet för att påkalla hjälp, föra ett himla liv så att grannar vaknar...........
Citera
2023-03-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
M ångrar sig nog nu att han inte satte dit J innan Tove blev mördad. Om hon avslöjat henne…

….undrar även hur grannen mår?! Som inte gjorde mer trots dom hörde ljud/sparkar från lägenhet…?

Jag hade aldrig förlåtit mig själv.

Vad finns det att ångra? Helt sjukt att många av er här inne tror att j tvingat m vara med osv. M har varit delaktig hela vägen, m ljuger som en fågel i alla förhör och nu tillslut försöker hon skylla allting på j och går all in på det. Komiskt hade detta varit 2 killar som var misstänkta och den ena börja prata som m hade ni kallat han mytoman och att han försöker lägga allt på hans vän. Men nej nej såfort det är en brud då är de andra bullar. Hoppas sandnegern åker på livstid.
Citera
2023-03-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama

Ja, JJ har nog en lång lista över hus som ska brinna nu.
Hur ska hon klara av att sitta inne och ha sina banala konflikter med de andra intagna? JJ löser ju allt med mord och mordbrand. De kommer inte att kunna ha en tändsticka på det stället JJ är.
Senast redigerad av AnnaChiara 2023-03-22 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in