2023-03-21, 10:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Det finns en larmlista över alla ”dörrkontroller” för fastigheten Skandia. Se tidigare i tråden. Sumer har postat den. Kl 23:20 på mordkvällen larmar ”S44” alltså Sveavägen 44. Det är väl SE som går ut på Sveavägen genom att använda vredet på porten, eller?

Larmet 23:20 verkar gälla dörr 29 (L29).

Enligt följande skiss av PH: https://drive.google.com/file/d/1dw9CkpQxa48rb6IaLUj3wsDkgmlqjYEl/view (sida 8) så är det en dörr vid Luntmakargatan. Inte mot Sveavägen.
Citera
2023-03-21, 11:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
1. Förhöret är ju totalt orelevant. I förhöret pratar ju JA om JÅS.
2. Fotokonfrontationen måste väl ändå vara det enda som är relvant i frågan om JA:s utpekande.

Det går helt enkelt inte att försvara det KP gör. Han vilseleder medvetet eller omedvetet. Vet inte vilket som är värst.

Jag föreslår att du börjar tänka själv.

Du ska fan i mig inte få komma undan med det här jävla skitsnacket.

1. Förhöret är inte irrelevant för mig och många andra. KP tyckte det var relevant eftersom det kopplar ihop mannen i poplinrock med vad som beskrivs i maj-förhöret så man vet att det pratas om JÅS.
2. För att kunna förstå vad som avses i fotokonfrontationen måste man även titta på april-förhöret således.

Dom vilseleder inget utan redovisar klart och tydligt på presskonferensen att dom har koll på fotokonfrontationen och då indirekt att JA sagt "möjligen keps". Förklara nu hur SE kan få alibi för att DU känner dig vilseledd för att du inte hörde och såg orden "möjligen keps" !!! Hur hör det ihop egentligen?

Vet inte vilket som är värst, att du hela tiden nedvärderar TP/Filter och KP, eller att du totalt saknar analytisk förmåga. Ynkligt vilket som.
Citera
2023-03-21, 12:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kunde de inte utrönt detta lite närmre, varifrån härrör PH:s uppgifter om att SE skyndat sig och kollat klockan redan i receptionen. Det är väl ytterst avgörande information i detta ärende, eftersom han objektivt sett inte hade bråttom till tunnelbanan och PU misstänker att han skjutit statsministern någon minut senare.

Tror inte att uppgiften kommer från väktarna. De uppger ju inget om saken i förhör.

PH hade ju föreställningar om mordet och han har pratat med RB (till vilken SE sagt att han gick rakt igenom receptionen, vilket stred mot kutym (något som i tråden tolkats som brådska)). Årtionden senare kan det ha etablerat sig som ett minne att SE hade bråttom i receptionen. PH uppger dock att han försökt få polisen intresserad av detta (exakt vilket är lite oklart).

Att SE "tittade på klockan redan i receptionen" är en mycket konkret uppgift.

Ja, det var ett väldigt klock-tittande. Han tycks titta på det där uret var femte sekund, om man får tro Aktuellt-inslaget. Nåväl! Folk var inte tv-tränade på samma sätt som idag.

Även om det är ett efterkonstruerat minne av PH, så kan det ligga något i det: Förutom att SE säger till RB att han gick rakt ut, så menar han i hovrätten på att han hade "ganska bråttom" redan när han lämnade kontoret.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-21 kl. 12:35.
Citera
2023-03-21, 12:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ok, men nu undrar jag om det inte kan vara så att detta larm 23:20, som sedan korrigerades efter Fröken Ur till 23:19, faktiskt är SE som forcerar S44 med låsvredet och inte kortdragning. Det är därför tiden hamnar på listan? I sådana fall står SE på Sveavägen 44 runt kl 23:19.

Nej, personalens kortdragningar är en annan, separat lista, såvitt jag förstår. Larmet du tar upp går heller inte vid entrédörren. Men visst, det är en god tanke att SE kan ha utlöst något av larmen, som t.ex. det i hiss-hallen innan receptionen. Men det mest troliga är att det är ALG, väktaren som just då är ute på sin rond.

Henrik ska illustrera detta inom kort. Intressant!
Citera
2023-03-21, 13:02
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Då gör jag det.
Polisen -->Skandia-->VIP-->Astra (headhuntad till en post som koncernsäkerhetschef)

(FB) Skandiamannen

Du har fel som vanligt alltså, du läser inga dokument eller vad är problemet?

Det där hade jag läst för länge sedan. Man skulle skämtsam kunna säga att allt du och övriga SEktmedlemmar tror är sprängstoff har jag redan sorterat bort som trams.

Jag ska inte nedvärdera Per Häggström, han gjorde nog så gott han kunde. Att han graderades ner på Skandia är sånt som kan hända den bäste.

Att han hoppade direkt till Palmehataren Vinges företag kan vara en slump, även om P.G. Vinge och kretsen kring honom nog hade världens starkaste motiv att mörda Palme. Men detta visste du förstås.

Att Vinges företag hamnade på obestånd hade jag förträngt. Och att Häggström i den vevan påstår sig ha blivit ”headhuntad” av Astra är lika mänskligt som gripande.

Det ledsamma är att snutarna som håller i förhöret genomgående stavar fel på den legendariske polisen Arne Irvells namn.

En annan ledsam sak är att samme Irvells namn används i Netflix-serien, på en polis som löser fallet.

Det är helgerån och ännu ett iskallt förtal av avliden signerat upphovsmännen.

Arne Irvell trodde inte en sekund att Engström var inblandad i mordet.

Arne Irvell testamenterade sina anteckningar om mordet på statsministern till journalisten Lars Borgnäs.

Engström nämns…noll gånger.

Irvells tankar har sammanfattats såhär:

”De tankar som den förre mordutredaren fört ner i sin anteckningsbok handlar om Säpo. Närmare bestämt Irvells tankar om att ledande personer inom säkerhetspolisen spelat en avgörande roll för planeringen och organiseringen av mordet på Olof Palme. Irvell var övertygad om att det förhöll sig så, och övertygelsen baserar han på fakta om mordet, mordplatsen, händelserna under mordkvällen, spaningshaveriet under mordnatten och manipulationerna av utredningen under åren som följde. På Säpo fanns övervakningsresurserna, våldskapaciteten, förmågan att lägga ut villospår och förmågan att strypa icke önskade spår.”

Säpo alltså, enligt polislegenden som Netflix drar i smutsen.
Citera
2023-03-21, 13:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det får vi allt hoppas. Det är ju det viktigaste dokumentet i hela SE/GM-paradigmet.

Och det dokument som Ström bygger sin olyckliga slutledning på i sitt PM, 1987.

Ja, detta har jag ju sett, men förstår inte hur detta kan vara det viktigaste dokumentet för SE som GM?
Vad bevisar dokumentet enligt ditt sätt att se på det?

Om än osäker så sätter han en keps på SE.
Vidare så framgår det i Tingsrätten, tack vare att Liljeros frågar lite mer om personerna på brottsplatsen, att JA sett/samtalat med ytterligare en person utöver AB och den förmodade JÅS i poplinrock. Nämligen en 50-60 årig man i keps.
Det behöver såklart inte vara SE, men vem skulle det annars kunna vara?

Ja, Ströms PM är riktigt uselt.
Redogörelsen är allt för kortfattad och underlaget verkar i största utsträckning endast vara tidigare förhör/uppslag och konfrontationer(ex. då E 9978-01-C).
Vilka andra slutsatser kan man dra?
Inte att SE är GM men däremot att man borde ha förhört honom ytterligare en gång möjligtvis.
Citera
2023-03-21, 13:16
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Det finns en larmlista över alla ”dörrkontroller” för fastigheten Skandia. Se tidigare i tråden. Sumer har postat den. Kl 23:20 på mordkvällen larmar ”S44” alltså Sveavägen 44. Det är väl SE som går ut på Sveavägen genom att använda vredet på porten, eller?

Jag citerar dig från tidigare inlägg:

”Ok, men nu undrar jag om det inte kan vara så att detta larm 23:20, som sedan korrigerades efter Fröken Ur till 23:19, faktiskt är SE som forcerar S44 med låsvredet och inte kortdragning. Det är därför tiden hamnar på listan? I sådana fall står SE på Sveavägen 44 runt kl 23:19.”

Det förefaller osannolikt på gränsen till omöjligt att Engström dels skulle dragit sitt kort mellan 23.19.00 och 23.19.59 (vilket han bevisligen gjort), pratat bort 2-3 minuter med HO (vilket HO vittnat om) och samtidigt forcerat låsvredet ut på gatan 23.20.

Tiden går inte ihop.

Detta är faktiskt storyn om en liten sekts liv: tiden går inte ihop.
Citera
2023-03-21, 13:19
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det var ett väldigt klock-tittande. Han tycks titta på det där uret var femte sekund, om man får tro Aktuellt-inslaget. Nåväl! Folk var inte tv-tränade på samma sätt som idag.

Även om det är ett efterkonstruerat minne av PH, så kan det ligga något i det: Förutom att SE säger till RB att han gick rakt ut, så menar han i hovrätten på att han hade "ganska bråttom" redan när han lämnade kontoret.

Sådana här faktiskt skrämmande tankevurpor är extremt svåra att argumentera mot:

”Även om det är ett efterkonstruerat minne av PH, så kan det ligga något i det.”
Citera
2023-03-21, 13:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du ska fan i mig inte få komma undan med det här jävla skitsnacket.

1. Förhöret är inte irrelevant för mig och många andra. KP tyckte det var relevant eftersom det kopplar ihop mannen i poplinrock med vad som beskrivs i maj-förhöret så man vet att det pratas om JÅS.
2. För att kunna förstå vad som avses i fotokonfrontationen måste man även titta på april-förhöret således.

Dom vilseleder inget utan redovisar klart och tydligt på presskonferensen att dom har koll på fotokonfrontationen och då indirekt att JA sagt "möjligen keps". Förklara nu hur SE kan få alibi för att DU känner dig vilseledd för att du inte hörde och såg orden "möjligen keps" !!! Hur hör det ihop egentligen?

Vet inte vilket som är värst, att du hela tiden nedvärderar TP/Filter och KP, eller att du totalt saknar analytisk förmåga. Ynkligt vilket som.

Herregud. Du ser väl vad KP presenterar på presskonferensen. Ett förhör med JA
som där beskriver JÅS. Det KP borde visat är förstås fotokonfrontationen som JA gör.

Vad är det du inte förstår?

KP säger t.o.m att "ingen pekat Engström som varandes på platsen".
Hur dålig koll har KP?(eller blundar han för fotokonfrontationen "bara" för att hans lösning
inte ska spricka)

TP/FilterGöransson är lika inkompetenta dom.
Citera
2023-03-21, 13:37
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Herregud. Du ser väl vad KP presenterar på presskonferensen. Ett förhör med JA
som där beskriver JÅS. Det KP borde visat är förstås fotokonfrontationen som JA gör.

Vad är det du inte förstår?

KP säger t.o.m att "ingen pekat Engström som varandes på platsen".
Hur dålig koll har KP?(eller blundar han för fotokonfrontationen "bara" för att hans lösning
inte ska spricka)

TP/FilterGöransson är lika inkompetenta dom.

Detta förstår jag inte:

Hur SE kan få alibi för att DU känner dig vilseledd för att du inte hörde och såg orden "möjligen keps" !!! Hur hör det ihop egentligen?
Citera
2023-03-21, 14:02
Medlem
TheTricksters avatar
SE säger att han hör det andra skottet när han passerar Götabanken. Är man så nära mordplatsen måste man ju då se gm och delar av förloppet.
Citera
2023-03-21, 14:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Detta förstår jag inte:

Hur SE kan få alibi för att DU känner dig vilseledd för att du inte hörde och såg orden "möjligen keps" !!! Hur hör det ihop egentligen?

Ingen aning vad du försöker hänga dig fast vid.

Varför pratar KP om ett förhör med JA och inte om fotokonfrontationen JA gör?

Svar; skulle KP prata om fotokonfrontationen JA gjorde så skulle hela hans hittpå case spricka.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-21 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in