2023-03-21, 11:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Samma sak här. Här ger och leder förhörsledaren Maja in på en möjlig exit-förklaring till varför hon lämnar mobilen hos Johanna, trots att det är helt onödigt. Maja hade ju kunnat framstå som mer planerande om hon inte gavs den här dörren ut:

"FH: Eh, en fråga till där då när vi ändå pratar om Johannas mobil. Din mobil, var var den?
MH: Ja den var kvar i sängen då, i Johanna säng i hennes lägenhet.
FH: Ok, var det någon speciell anledning till att den var kvar där?
MH: Näe, inte från min sida i varje fall.
FH: Jag tänkte på det vi pratade om igår, att du sa igår när vi träffades, att du ibland valde att lämna telefonen i Johannas lägenhet.
MH: Ja
FH: När ni var på fest någon annanstans, var det så du tänkte den här kvällen, eller natten, också?
MH: Nej det gjorde jag inte, utan eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock.
FH: Jo, men anledningen menar jag, var det inte att du inte ville att din pappa skulle se var du var, eller det bara blev så att mobilen inte kom med, är det så vi ska förstå dig?
MH: Mm.
FH: Då förstår jag"

Så då var det inte MH som var så dum att hon hade mobilen med till fyndplatsen. Utan "smarta" JJ. Där ser man.
Citera
2023-03-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Åklagaren verkar tycka att det finns tillräckligt med bevis för att MH hållt fast JJs armar, baserat på skador på den döda kroppen vad jag kan utläsa. Att JJ skulle ha hållt TTs armar med benen medan hon satt på bröstkorgen och ströp henne får nog anses helt uteslutet.
Samtidigt måste ju ngn hållit för munnen
Citera
2023-03-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Hur menar du de var positionerade när M höll i Toves händer?

Jag menar ingenting om hur dom var "positionerade"? Jag menar att det inte är förenligt med skadorna på den döda kroppen (varken dom existerande eller avsaknaden av avvärjningsskador) att JJ skulle ha hållt fast TTs armar med hjälp av sina ben medan hon satt på bröstkorgen och ströp henne. OM inte TT redan var medvetslös, men då är det svårt att förstå varför JJ skulle behöva hålla fast TT öht.

Min uppfattning är ungefär samma som Rättsmedicinalverkets f.ö, om det känns bättre.
Citera
2023-03-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Samtidigt måste ju ngn hållit för munnen

Det ingår varken i dom hördas berättelse eller slutsatser som går att hitta i fup. Jag misstänker att det är svårt att låta särskilt mycket när man är på väg att kvävas.
Citera
2023-03-21, 11:35
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Hittar inte denna delen??
Den första här: https://gofile.io/d/iYNmq1
Citera
2023-03-21, 11:35
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
HUF:

27/3 kl 09 - 16:30
Fm: Yrkanden och inställning
Sakframställan och skriftlig bevisning (alla
parter)
Em: Ev fortsatt sakframställan.
Förhör målsägande: M*y T*önnies, A*lbin
W*arrén, P*eter G*ustafsson.

29/3 kl 09 - 16:30
Vid behov fortsatta förhör med målsägandena.
Förhör med tilltalade J*ohanna L*eshem J*ansson
och M*aja H*ellman.

30/3 kl 09 - 16:30
Fm: Vittnesförhör V*iktor R*osenqvist kl 09:00
J*ohan S*jögren kl 09:15
L*ahanj K*ornasan kl 09:30
A*lexandra L*azarevic kl 10:45 ev. via videolänk.
Em: Personalia och slutanförande.

31/3 kl 9 - 15
Vid behov fortsatta slutanföranden.

Är det bara jag som tycker att Rullman verkligen "skalat ner" förhören?
Förutom rättsläkaren kallar han endast grannen, en ordningsvakt från Nöjet och en polis från Nöjet att vittna.
Citera
2023-03-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kvävning/strypning av en redan avdomnad kräver inte två man. Jag får inte in M i storyn. Aktiv kan hon ha varit, men jag kan inte se på vilket sätt och jag har heller inte hittat något graverade bevis för det.

För mig är M fortfarande ett oskrivet blad. Kanske det blir klarare efter att jag tagit mig igenom alla förhör.
Intressant. Själv får jag inte bort henne ur händelseförloppet. Precis som tidigare skribent skrev så var hon delaktig på Nöjet, hon smidde planerna att spöa T ihop med J (enligt J), men framförallt, hennes story om vistelsen i lägenheten är så fabricerad så det är löjligt. Sover, spyr, sover, äter, sover, bär lik... osv..
Citera
2023-03-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Den första här: https://gofile.io/d/iYNmq1

Tack snälla!
Citera
2023-03-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så då var det inte MH som var så dum att hon hade mobilen med till fyndplatsen. Utan "smarta" JJ. Där ser man.
Pga att MH brukade lämna mobilen bakom sig då hennes föräldrar annars följde henne på "Hitta min iphone". Hon hade en annan mobil när hon var iväg på galej vill jag minnas att någon sa i ett förhör. (Med reservation för att det var något som någon skrev här i tråden)
Citera
2023-03-21, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det beror på hur de resonerar där om de anser att Jj inte skulle klara av att döda utan MHs hjälp så brukar de resonera att gärningen är i samförstånd. Anses det att Jj skulle klara gärningen själv så blir det medhjälp. Sen inväger ju också om de anser att MH förstått att T skulle dö när hon hjälpte till.

Ja ok du kanske har rätt. Låter totalt ologiskt men som sagt på någon grund går ju rullman till åtal för att ha båda dömda för mord.

I mitt huvudet så är en operationssjuksköterska medhjälpare till en kirurg, ser till att kirurgen klarar sitt jobb, en tandsköterska lika så. Men ingen av dem hade klarat ut att operera eller laga tänder. Kanske inte bästa liknelserna men man blir ju nästan förbannad på hur rörigt detta e. Ska bli intressant att läsa domen när den kommer om hur de resonerar.

Btw. MH framstår bara som stackare. Inte någon som kommit på att göra en sådan här sak själv. Hon har dragits in i detta av olyckliga omständigheter så som beroende av JJ och låg intelligens.
Citera
2023-03-21, 11:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att han var invandrare och förstod genast att det fyllot ska inte köra bil.

Men hon var ju inte full.
Citera
2023-03-21, 11:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Skadorna på TT är INTE i armvecken utan på armbågarna. Att åsamka någon skador på armbågarna genom att sitta på armvecken utan att skada armvecken... Tja, vet inte vad jag ska säga riktigt.

Förutom det är den position flera av er beskriver så oändligt osannolik att den bör uteslutas, om inte TT redan var berövad medvetandet - men varför uppkommer skadorna på armarna då?
Ts skador på armbågarna hade uppkommit av att de pressats mot hårt underlag, om jag inte uppfattat fel. Då kunde det vara Js ben som åstadkommit dem, men det kunde likaväl vara M som tryckt.
Jag får inte ihop att M skulle kunna utöva ett sådant tryck om hon satt där J markerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in