Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Så hur kan man då säga att vaccination skyddar mot långcovid? Det verkar ju bara vara en bluff based på hur det var förr då alla ängsligt vaccinerade sig för annars riskerade de avsked eller utestängning utan vaccinpass. Tror många länder krävde rätt färskt vaccinskydd för att de stackars medborgarna och resenärer skulle få räknas som vaccinerade. Vilken dubbelmoral om man nu frångått detta. Var det bara en bluff, anser du?
Dessutom har pandemin inte varat i 6 år, så varför kallar du äldres flitiga vaccinerande för "årlig påfyllnad"? Du vet väl att de flesta började vaccineras 2021, för 2 år sedan. Hur kan då årlig påfyllnad redan vara uppe i 6 doser? Är det kanske så att det erbjuds igen redan efter 4 månader, eller hur går det ihop? Träffade en normalfrisk äldre som sa sig vara upp i 6 doser redan. Vad ska man tro, 3 doser 2021, 2 doser 2022 och 1 hittils 2023 kanske? Det tar aldrig slut.
Jag hoppas du inser att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt? Jag vet att det är svårt för många.
Man kan påstå att vaccinet skyddar mot long covid utan att tycka att vi ska fortsätta vaccinera folk i evighet.
Om du har kort minne så tycker jag du ska kolla första inlägget du citerade av mig och vad jag svarade på som satte igång hela den här diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Vad jag citerade:
Citat:
Ursprungligen postat av
EricBe
Med andra ord visar studier inte något samband och WHO försöker använda ett existerande syndrom, överdriva det och skrika Long-covid för att dölja skadorna från vaccinen. WHO påstår att Omikron (som är mild) kan ge detta syndrom utan att du ens blivit sjuk. MEN VÄNTA, vill du förhindra detta, spruta in spikprotein och få det direkt in i blodet. Det kommer skydda dig. Särskilt när man får med nanopartiklar som tränger in i celler och kan ta sig in i hjärnan. Det är lite för mycket "tro, kanske, kan" innan varje påstående. De har inte ett skit.
Dvs - jag svarade på en person som påstod att long covid i själva verket orsakades av vaccinet (och massa annat konspiratoriskt dravel).
Jag tyckte detta var helt fel och studier visar ju att förekomsten av long covid är högre för ovaccinerade än för vaccinerade.
Det enda jag har påstått i hela diskussionen är att förekomsten av long covid är högre för ovaccinerade än för vaccinerade med många källor till detta. Vaccinet skyddar alltså mot long covid.
Jag har inte påstått att jag tycker att folk ska fortsätta och ta sin 5-6-7-8-9:e dos - särskilt inte om man är yngre än 65-70 eller inte tillhör någon riskgrupp.