Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Då gör jag det.
Polisen -->Skandia-->VIP-->Astra (headhuntad till en post som koncernsäkerhetschef)
(FB) Skandiamannen
Du har fel som vanligt alltså, du läser inga dokument eller vad är problemet?
Det där hade jag läst för länge sedan. Man skulle skämtsam kunna säga att allt du och övriga SEktmedlemmar tror är sprängstoff har jag redan sorterat bort som trams.
Jag ska inte nedvärdera Per Häggström, han gjorde nog så gott han kunde. Att han graderades ner på Skandia är sånt som kan hända den bäste.
Att han hoppade direkt till Palmehataren Vinges företag kan vara en slump, även om P.G. Vinge och kretsen kring honom nog hade världens starkaste motiv att mörda Palme. Men detta visste du förstås.
Att Vinges företag hamnade på obestånd hade jag förträngt. Och att Häggström i den vevan påstår sig ha blivit ”headhuntad” av Astra är lika mänskligt som gripande.
Det ledsamma är att snutarna som håller i förhöret genomgående stavar fel på den legendariske polisen Arne Irvells namn.
En annan ledsam sak är att samme Irvells namn används i Netflix-serien, på en polis som löser fallet.
Det är helgerån och ännu ett iskallt förtal av avliden signerat upphovsmännen.
Arne Irvell trodde inte en sekund att Engström var inblandad i mordet.
Arne Irvell testamenterade sina anteckningar om mordet på statsministern till journalisten Lars Borgnäs.
Engström nämns…noll gånger.
Irvells tankar har sammanfattats såhär:
”De tankar som den förre mordutredaren fört ner i sin anteckningsbok handlar om Säpo. Närmare bestämt Irvells tankar om att ledande personer inom säkerhetspolisen spelat en avgörande roll för planeringen och organiseringen av mordet på Olof Palme. Irvell var övertygad om att det förhöll sig så, och övertygelsen baserar han på fakta om mordet, mordplatsen, händelserna under mordkvällen, spaningshaveriet under mordnatten och manipulationerna av utredningen under åren som följde. På Säpo fanns övervakningsresurserna, våldskapaciteten, förmågan att lägga ut villospår och förmågan att strypa icke önskade spår.”
Säpo alltså, enligt polislegenden som Netflix drar i smutsen.